دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > عفونت کلیه چیست و چگونه به وجود می آید ؟
شناسهٔ خبر : 1719 -

عفونت کلیه چیست و چگونه به وجود می آید ؟

عفونت کلیه چیست و چگونه به وجود می آید ؟

با تهاجم باکتری های موجود در بدن که اغلب در نواحی مثانه و مجاری ادرار قرار دارند ، به سمت کلیه التهاب کلیه ، تخریب کلیه و از بین بردن عملکرد کلیه شروع می شود

nvl

عفونت کلیه چگونه ایجاد می شود؟

علت بروز عفونت کلیه در بدن چیست؟

عفونت کلیه یک نوع عفونتی است که در مجازی ادرار ایجاد می شود. عفونت کلیه از مجاری ادرار و یا مثانه شروع می شود و آرام آرام به سمت کلیه ها شیوع پیدا می کند. عفونت کلیه در مرحله تشخیص سریعاً باید درمان شود وگرنه به خون منتقل می شود و باعث آلوده شدن و عفونی شدن خون می شود.

علت عفونت کلیه، تهاجم باکتری های وارد شده به بدن چه از طریق خون و چه از طریق ادرار می باشد که باکتری با حمله به سلول های کلیه باعث التهاب کلیه ها و تخریب عملکرد آن می گردد.

با تهاجم باکتری های موجود در بدن که اغلب در نواحی مثانه و مجاری ادرار قرار دارند ، به سمت کلیه التهاب کلیه ، تخریب کلیه و از بین بردن عملکرد کلیه شروع می شود. برخی اوقات عفونت کلیه یا همان پیلونفریت ، به صورت آبسه خود را نشان می دهد. عفونت کلیه دو نوع حاد و مزمن دارد. عفونت کلیه حاد راحت تر و سریع تر به درمان واکنش مثبت نشان می دهد.

عفونت کلیه چنانچه در زمان طلایی مداوا نشود سبب بروز بیماری های خطرناک دیگری می شود. نارسایی کلیه در صورتی به وجود می آید که وقتی عفونت کلیه در فاز حاد و قابل کنترل است نسبت به درمان اقدام صورت نگیرد. در این صورت ممکن است آسیب دیدگی دائمی و نارسائی مزمن کلیوی صورت گیرد.

وظیفه کلیه چیست ؟ کلیه وظیفه فیلتر و تصفیه خون از مواد زائد را دارد و سپس این خون را به سراسر بدن انتقال می دهد. چنانچه کلیه ها عفونی شده باشند می توانند باعث عفونی شدن خون شوند و این خون عفونی به سراسر بدن متقل می شود.

چنانچه زنی با عفونت کلیه باردار شود ، فرزندی که به دنیا می آرود قطعا بیمار و ضعیف خواهد بود . اگر علائم بیماری مثانه، کلیه، مجاری ادرار را در خود مشاهده کردید سریعاً به متخصص اورولوژی مراجعه کنید و هرچه سریع تر تحت درمان قرار بگیرید چرا که سهل انگاری نسبت به عفونت کلیه عوارض جبران ناپذیری دارد. حال این علائم کدام است ؟

درد در مجاری ادرار ، گاهاً سوزش حین ادرار ، احساس غلط داشتن ادرار

تب ، به صورتی غیر کنترل شده ، اگر که هیچ یک از علائم سرماخوردگی را نداشته باشید نشانه عفونت در بدن است.

درد شکم ، پهلو، کمر، مثانه و کلیه ها

بوی بد ادرار ، بوی تند ادرار ، تغییر رنگ در ادرار

چنانچه در ادرار خون مشاهده کردید

اگر در ادرار کف مشاهده کردید

بی اشتهایی

لرز

تعرق شدید

عدم کنترل ادرار

افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت کلیه قرار دارند. به طوری که عفونت کلیه در 80 تا 90 درصد در بیماران مبتلا به دیابت رخ می دهد. چنانچه فردی دیابتی به عفونت کلیه دچار شود سریعاً قند خون وی باید کنترل شود و در صورت نیاز آنتیبیوتیک وریدی دریافت کند. آمار نشان داده است که عفونت کلیه در زنان دو برابر مردان رخ می دهد. در خانم های باردار نیز باعث درد زود رس می شود و ممکن است نوزاد نارس به دنیا بیاید.

عفونت ادرار دو نوع ضعیف و شدید را شامل می شود. چنانچه عفونت کلیه در مراحل ابتدایی و خفیف باشد ، فرد علائمی نظیر تکرر ادرار ، نیاز به دستشویی رفتن زیاد ( ممکن است تنها یک احساس باشد و مثانه فرد پر نباشد) ، سوزش حین ادرار را تجربه کند. درمان در این مرحله ساده تر است. اما چنانچه علائمی نظیر درد پهلو، درد کمر، تب و لرز همزمان، مشاهده خون در ادرار به علاوه علائم فوق در فردی ظاهر شد ، احتمال ابتلا به عفونت کلیه زیاد است.

به دو علت رخ می دهد . مورد شایع آن زمانی اتفاق می افتاد که به علت عدم رعایت بهداشت و یا حضور در محیطی آلوده دستگاه تناسلی فرد و مجاری ادرار او عفونی می شود و از این طریق این عفونت به خون و سایر قسمت های بدن سرایت می کند و بدن فرد ضعیف شده و لاغر می شود و این باکتری ها از مجاری ادرار به سایر نقاط بدن فرد از طریق خون آلوده و عفونی منتقل می شود.

راه دوم این است که به علت یک عمل جراحی ساده ، و یا کار گذاشتن یک عضو اضافی در بدن مانند پروتز، مفصل مصنوعی، درچه قلب و ... عفونت و باکتری به بدن فرد متقل می شود و این عفونت به کلیه و مجاری ادرار نیز سرایت می کند. چنانچه عمل جراحی در محیطی آلوده صورت گیرد این احتمال وجود دارد که فرد به عفونت کلیه مبتلا شود.

ابتلا به عفونت کلیه در زنان بیشتر است :

مجاری ادرار در زنان و مردان متفاوت است . آناتومی بدن در زنان این شرایط را ایجاد کرده است که باکتری های بیشتری در مجاری ادرارشان وجود داشته باشد. مجاری ادرار در بدن زنان نزدیک به مقعد است و این آناتومی باعث می شود نیاز بیشتری به رعایت نکات بهداشتی وجود داشته باشد.

عفونت کلیه در مردان چگونه است ؟

مجاری ادرار مردان نسبت به زنان طولانی تر است و امکان انتقال باکتری ها به کلیه کمتر است . اما دلایل دیگری وجود دارد که مردان نیز در معرض ابتلا به عفونت کلیه قرار میگیرند.

بزرگ شدن پروستات و سنگ کلیه دو عاملی هستند که در مردان شیوع دارد ، و همین عوامل باعث تاخیر در دفع ادرار و سخت شدن دفع ادرار می شود. تاخیر در دفع ادرار شرایط عفونی شدن کلیه را فراهم می کند.

برخی بیماری ها خود به تنهایی سبب بروز اختلالات کیلوی از جمله عفونت کلیه می شوند. برگشتن ادرار و منی به مثانه باعث عفونی شدن کلیه ها می شود.

بهتر است هرگونه اختلالی که در سیستم دفع ادرارتان مشاهده کردید سریعاً به متخصص مربوطه مراجعه کنید. پزشک در صورت تشخیص عفونت کلیه آنتی بیوتیک تجویز می کند. میزان مصرف آنتی بیوتیک با توجه به میزان عفونت کلیه شما متفاوت است . اما چنانچه بیماری تشدید شده باشد و عفونت کلیه به سایر نقاط بدن منتقل شده باشد ممکن است پزشک شما را برای مدتی در بیمارستان بستری کند و از آنتی بیوتیک های وریدی برای شما استفاده شود. در خانم ها و بیماران جوان پزشک معاینات بیشتری در قسمت های لگن فرد انجام می دهد.

سایر معاینات مانند اندازه گیری میزان قند خون ، میزان فشار خون ، تعداد ضربان قلب و نرمال بودن تنفس نیز انجام می شود.

افزایش مصرف مایعات بهترین راه مقابله با عفونت کلیه است .

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که مایعات کمی مصرف می کنند و تا وقتی تشته نشده اند نیازی به مصرف آب نمیبینند بدانید که بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به عفونت کلیه هستید.مصرف روزانه هشت تا ده لیوان آب را فراموش نکنید. همچنین میوه هایی مانند نارگیل و آب لیموی تازه و آب سبزیجات تازه مانند آب چغندر ، آب کرفس ، و آب هویج باعث افزایش سیستم ایمنی بدنتان می شود.

ویتامین سی موجود در میوه های مانند پرتغال، لیموی ترش، لیمو شیرین ، گریپ فروت ، کیوی ،توت فرنگی ، گوجه فرنگی مانع از بروز بیماری های عفونی می شود.

خانم ها به علت آناتومی بدنشان باید یک سری نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

همواره لباس های تمیز و نخی بپوشند و روزانه یک بار حداقل دوش بگیرند.

اگر به علت وراثت یا صحیح نبودن تغذیه در معرض سنگ کلیه هستید باید نسبت به علائم عفونت کلیه بیشتر آگاه باشید.از این رو چنانچه اضافه وزن دارید برای درمان اقدام کنید .

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.