دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > آیا علائم و راه های جلوگیری از برونشیت را می دانید ؟
شناسهٔ خبر : 1595 -

آیا علائم و راه های جلوگیری از برونشیت را می دانید ؟

آیا علائم و راه های جلوگیری از برونشیت را می دانید ؟

برونشیت معمولا ناشی از یک بیماری تنفسی و ندرتاً ناشی از یک عفونت باکتریایی است.

فاکتورهای پرخطر این بیماری شامل تماس مستقیم با افراد مبتلا به برونشیت، عدم واکسیناسیون در سن مناسب، و قرارگیری در معرض دود دخانیات، گردوغبار و آلودگی هوا است.

طبق اعلام انجمن ریه آمریکا، علائم برونشیت معمولا شامل موارد زیر هستند:

* سرفه همراه با خلط که ممکن است زرد یا سبز باشد.

* آبریزش و گرفتگی بینی چند روز قبل از گرفتگی سینه.

* احساس خستگی.

* احساس درد در ناحیه گلو به خاطر سرفه های طولانی مدت.

* خس خس سینه در زمان نفس کشیدن.

به طور کلی برونشیت زمانی رخ می دهد که گذرگاه هوا بین بینی و ریه ها دچار التهاب شود . برونشیت به نای و نایچه آسیب می زند. در صورتی که نسبت به درمان دیر اقدام شود فرد به برونشیت مزمن دچار می شود. برونشیت مزمن به سختی درمان می شود .

چه عواملی باعث می شود فرد به برونشیت مبتلا شود ؟

سیگار، هوای ناسالم، کار در محیط های سمی و استشمام مواد سمی مانند آمونیاک در دراز مدت و ...

ویروس ها ، باکتری ها ، قارچ ها و ...

برونشیت حاد به این صورت است که فرد به یک باره علائم این بیماری را در خود مشاهده می کند و در صورت اقدام به راحتی درمان را می پذیرد.

عموماً همه مردم در ابتدا برونشیت را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند . چون علائمی نظیر آبریزش بینی ، عطسه کردن و سرفه های خشک دارد و در برونشیت مزمن این سرفه ها شدید و عمیق و دردناک خواهند بود.

به طور کلی عفونت های باکتریایی با آنتی بیوتیک درمان می شوند ولی عفونت های ویروسی نسبت به آنتی بیوتیک ها واکنش نشان نمیدهند. در مورد بیماری برونشیت حاد نیز به همین صورت است . بیشتر علائم برونشیت در 3 تا 5 روز اول ناپدید می شوند. ولیکن سرفه های خلطی تا مدت زمان طولانی تری باقی می ماند.

اما برونشیت مزمن طولانی تر است . یعنی فرد به مدت 3 الی 4 ماه از سال را درگیر سرفه های خلطی شدید است و این سرفه ها تا دست کم 2 سال ادامه دارد. افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به برونشیت مزمن هستند.

مطابق آمار منتشر شده بیشتر افراد مبتلا به انسداد ریه به دلیل مصرف دخانیات به این بیماری مبتلا شده اند. تنگی نفس و سرفه های کوتاه و پشت سر هم نشانه های مزمن بودن برونشیت است. خصوصا اگر با خلط های سبز رنگ همراه باشد.

اگر سریعا برای درمان اقدام نشود و یا بدن فرد نسبت به درمان مقاوم باشه ، ممکن است این بیماری منجر به ذات الریه شود.

اگر شما هم این نشانه ها را در خودتان مشاهده کردید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با گوشی طبی خود به صدای سینه شما گوش می دهد و برخی صدا ها مانند خس خس سینه هنگام نفس کشیدن نشانه تنگ شدن راه های هوایی است.

سپس از شما میخواهد یک سری آزمایشات را انجام دهید ، مانند آزمایش کشت خلط. کشت خلط در صورتی انجام می شود که خلط شما به رنگ سبز درآمده باشد و یا خونی شده باشد. با آزمایش کشت خلط مشخص می شود چه باکتری هایی در خلط شما موجود است.

روش دیگری که برای آزمایش باکتری های درون خلط انجام می شود آزمایش برونکوسکوپی است. در این روش پس از بی هوش کردن بیمار نمونه خلط از طریق لوله ای به راه هوایی ، از او گرفته می شود.

به طور کلی عملکرد ریه سالم باید بالا تر از 80 درصد باشد . پزشک متخصص پس از تست تنفس که توسط دستگاه مخصوص تست تنفش از بیمار گرفته می شود ، عملکرد ریه را مشاهده می کند . اگر کمتر از 80 درصد بود ممکن است نشانه برونشیت باشد.

چون همه بیماری های ریوی چند نشانه مشابه دارند ، باید برای اطمینان از بروز برونشیت آزمایش های دیگری نیز انجام شود ، مانند ثبت ضربان قلب یا آزمایش خون یا رادیولوژی سینه.

بهتر است فرد در اولین تشخیص برونشیت رژیم غذایی و سبک زندگی خودش را تا حدود زیادی تغییر دهد.

اضافه وزن ، سیگار کشیدن های پی در پی ، تغذیه نا مناسب و پر خوری ، زندگی در محله شلوغ و آلوده از تشدید کننده های برونشیت هستند. البته برخی از افراد سابقه بیماری های ریوی و یا سل را در خانواده خود دارند و این نشان دهنده این است که ممکن است به صورت موروثی زمینه پیشرفت بیماری های ریوی را نیز داشته باشند.

چنانچه خود یا نزدیکانتان به برونشیت مبتلا شده اید توصیه میکنیم در کنار داروهای شیمیایی که پزشک شما تجویز کرده است ، درمان های خانگی و گیاهی را فراموش نکنید

زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد و لوله های برونش تحریک شده را درمان می کند. همچنین باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود.

دارچین ، میخک و زنجبیل را از هر کدام نصف قاشق در یک فنجان آب گرم ریخته و بگذارید به خوبی دم بکشد.

این نوشیدنی را در طی روز و در چند نوبت بنوشید.

همچنین آویشن گیاهی است که در درمان بیماری های ریوی بسیار مفید است . تحقیقات از معجزه آسا بودن این گیاه در درمان برونشیت خبر می دهد.

برگ های آویشن را در نصف استکان آب گرم دم کنید ، در طی روز و در چند نوبت میل کنید. در مدت زمان کوتاهی نتیجه شگفت انگیز آن را خواهید دید.

سیر، زردچوبه و عسل نیز از مواد خوراکی مناسب در درمان برونشیت هستند.

البته زردچوبه برای بیمارانی که مبتلا به سنگ کیسه صفرا یا اسید معده و یا زردی هستند مناسب نیست.

اغلب بیماران مبتلا به برونشیت هنگام فعالیت های بدنی نفس کم می آوردند. بنابر این نباید ورزش های شدید و سنگین انجام دهند. اما بهتر است برنامه ای داشته باشید که در دمای مناسب و نه سرد یا گرم ، و در محیطی که هوای سالمی در جریان است یک نوع فعالیت ورزشی ملایمی انجام دهید. این حرکات طبیعی و آرام می تواند ریه های شما را ریکاوری کند. البته هرگاه احساس کردید دچار سختی در تنفس شدید دست از ادامه بکشید.

پزشک متخصص بیماری های ریوی برای درمان از داروهای گشاد کننده برونش و یا فیزیوتراپی قفسه سینه و تخلیه وضعیتی کمک میگیرد و یا در صورت تشخیص باکترایی بودن ریه آنتی بیوتیک تجویز می کند. در صورتی که این روش ها موفقیت آمیز نبود ممکن است از کورتیکواستروئید ها استفاده کند.

چنانچه مبتلا به برونشیت حاد یا مزمن هستید و دخانایت مصرف می کنید ، باید سریعاً آن را قطع کنید چرا که در این صورت هرگز بدن شما به هیچ یک از درمان ها پاسخ مثبت نشان نخواهد داد.

اگر مستعد ابتلا به برونشیت هستید حتما در برابر ویروس های شایع واکسینه شوید و با مشاهده چرک در خلط سریعا به پزشک مراجعه کیند تا تحت درمان صحیح قرار بگیرید.

در مورد رژیم غذایی صحیح باید بگوییم که هیچ رژیم غذایی مشخصی برای بیماران مبتلا به برونشیت وجود ندارد. اما همانطور که گفتیم تغذیه مناسب ، زندگی و کار در محیط های سالم ، داشتن تحرک و فعالیت بدنی در هوای پاک ، نوشیدن آب به میزان 8 تا 10 لیوان در روز ، انجام واکسیناسیون جهت جلوگیری از بروز بیماری های ویروسی همگی کمک میکنند تا خطر بروز ابتلا به همه بیماری های ریوی از جمله برونشیت کاهش یابد.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.