دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > چگونه از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری کنیم ؟
شناسهٔ خبر : 1709 -

چگونه از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری کنیم ؟

چگونه از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری کنیم ؟

تحقیقات ثانویه نشان داد که عامل اصلی پوسیدگی دندان در کودکان مصرف خوراکی های شیرین و مسواک نزدن کودکان و رشد باکتری های دهانی است.

واقعیت این است امروزه همواره این سوال مطرح بوده است که چه علت یا عواملی باعث می شوند دندان های کودکان در سنین زیر 5 سال دچار پوسیدگی شود و همواره مادران نگران پوسیدگی دندان های کودکان کم سن و سال خود بوده اند. چرا که ترمیم دندان های پوسیده در کودکان زیر 5 سال بسیار دشوار است و اغلب کودکان درد زیادی را تحمل میکنند.

علل پوسیدگی دندان در کودکان چیست :

برخی از پزشکان و متخصصان می گویند که علت این پوسیدگی ها شیردهی به کودکان است. امروزه در سراسر دنیا مادران زیادی کودکان خود را با شیر خود تغذیه می کنند. بعد از اتمام دوران مصرف شیر مادر نیز چون کودکان علاقه زیادی به شیر دارند و تا سالها شیر میان وعده غذایی اصلی آن ها است. اما هیچ کدام از تحقیقات نتوانست ثابت کند که مصرف شیر است که باعث می شود کودکان دچار پوسیدگی دندان شوند. تحقیقات ثانویه نشان داد که عامل اصلی پوسیدگی دندان در کودکان مصرف خوراکی های شیرین و مسواک نزدن کودکان و رشد باکتری های دهانی است.

دندان های کودکان و نوزادان را همیشه تمیز نگه داریم :

بعد از هر بار مصرف غذا یا شیر دادن به کودک یا نوزادمان دهان و دندان هایش را از هرگونه مواد خوراکی تمیز کنیم. در نوزادان می توانیم با نصف شیشه شیر آب ، دهانش را شست و شو دهیم. این کار باعث میشود باکتری های کمتری در دهانش رشد کند و محیط نا امنی برای رشد باکتری ها باشد.

نکات مهمی که کمک می کند دندان های کودک و نوزادمان کمتر دچار پوسیدگی شود :

شیر مادر بهترین ماده مغذی برای رشد کودکان است و تا به حال ثابت نشده است که می تواند باعث پوسیدگی دندان ها بشود.

هرگز به نوشیدنی های کودکانمان ، اعم از چایی و شیر و سایر نوشیدنی هایشان شکر و قند اضافه نکنیم. در عوض از نوشیدنی هایی که قند طبیعی دارند مانند آب سبزیجات و میوه های طبیعی استفاده کنیم .

از همان سنین کودکی به کودکانمان مسواک زدن را بیاموزیم. دندان های شیری به راحتی دچار پوسیدگی می شوند و ترمیم و پر کردن آنها در کودکان به مراتب سخت تر از بزرگسالان است.

دندان های تازه جوانه زده در نوزادان خیلی حساس هستند. در همان نوزادی میتوانیم با خمیردندان های مخصوص و مسواک های مناسب نوزادان هر روز دو نوبت این دندان ها را مسواک بزنیم.

خمیر دندان مناسب خمیر دندانی است که حاوی حداکثر 1000 PPM باشد.

شکلات ها و آبنبات هایی که در طول روز مدام در دست کودکان است ، آسیب جدی ای به دندان کودک وارد می کند.

نوشیدنی های طبیعی را جایگزین نوشیدنی های مصنوعی کنید و به جای تنقلات شیرین از آجیل چهارمغز استفاده کنید.

همچنان که این مراقبت ها را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها انجام می دهید ، به صورت منظم و مداوم به بررسی دندان ها بپردازید :

به عنوان پدر و مادر همواره کودکاتان را تحت نظر پزشک قرار دهید. معاینه دندان به صورت هر 6 ماه یک بار صورت گیرد تا اگر پوسیدگی سطحی و جزیی بود سریعاً درمان شروع شود.

یک رژیم غذایی سالم را رعایت کنید :

سعی کنید میوه جات و سبزیجات سالم در سبد غذایی خانواده شما جای داشته باشد . میوه هایی که شیرینی کمتری دارند و سبزیجات تازه باعث افزایش استحکام دندان ها می شود و از طرف دیگر برای سلامت بدن و استخوان ها بسیار مفید است. پرتقال و قهوه می تواند با کاهش PH دندان باعث شود دندان ها زود تر دچار پوسیدگی شوند. بعد از هر وعده غذایی و یا میان وعده ، و حتی بعد از مصرف هر میوه یا سبزیجاتی با نوشیدن نصف استکان آب یا نصف شیشه شیر آب می توانید دهانشان را شست و شو دهید. برخی از پزشکان معتقدند غذاهای چرب نیز می توانند با کاهش PH دندان باعث شوند دندان ها بیشتر مستعد پوسیدگی شوند.

توصیه می شود مادران باردار در زمان بارداریشان نیز از داشتن رژیم غذایی سالم غافل نشوند. چرا که سلامت نوزادان وابسته به تغذیه آنهاست و هر چه تغذیه شان سالم تر و رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه جات کم شیرینی داشته باشند ، سلامت نوزادان نیز افزایش می یابد.

بعد از هر بار شیردهی به کودک ندان هایش را مسواک بزنیم :

شاید دفعات اول کمی سخت به نظر برسد که بعد از هر بار شیردهی به نوزاد دندان هایش را مسواک کنیم. اما اگر تکرار پذیرد و به عادت تبدیل شود ، عادت خیلی خوبی است.

هرگز از لیوان ، قاشق و بشقاب کودکان غذا نخورید :

بعضی از والدین عادت دارند که از غذای خودشان و با همان قاشق و چنگان غذا در دهان کودکشان می گذارند. این عادت باعث می شود علاوه بر انتقال باکتری های بزاق والدین به کودک ، احتمال انتقال انواع بیماری ها و ویروس های نهفته در بدن بزرگسالان به کودک وجود داشته باشد .

شست و شوی دندان با فلوراید :

شست و شوی بیش از حد دندان ها با محلول فلوراید توصیه نمی شود. چرا که این کار باعث می شود دندان های شما حساس شوند و مینای دندان از بین برود. حتی بزرگسالان نیز باید در مصرف فلوراید اندازه را رعایت کنند.

اما در خصوص کودکان ، می توانیم همیشه از خمیر دندان استفاده نکنیم . همین که بعد از هر وعده غذایی با مسواک به تنهایی دندان هایشان را بشورند هم می تواند کافی باشد و همین کار تا حد زیادی جلوی پوسیدگی دندان هایشان را می گیرد. البته اگر از خمیر دندان های مخصوص کودکان استفاده کنیم بهتر است که اگر قورت بدهند هم مشکلی پیش نمی آورد .

در کودکانی که به علت استرس و ترس نمی توانند تحت درمان پوسیدگی دندان قرار بگیرند ، از داروهای بیهوشی استفاده می شود تا پزشک بتواند کار خود را انجام دهد.

نکته مهم :

رعایت یک رژیم غذایی مناسب که سرشار از میان وعده های سالم مانند هویج ، کرفس و میوه جات باشد را از کودکی یاد کودکانمان دهیم تا علاوه بر سلامت دندان ها ، قلب ، کلیه ، استخوان ، و روح و روان سالمی داشته باشند.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.