جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی (ع)

جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی (ع)

آدرس

استان تهران - شهرستان تهران - کریمخان - خیابان نجات الهی ویلا ،کوچه هشتم ، پلاک6 ، واحد2

۸۸۹۳۰۸۱۶-۰۲۱
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۱۴:۱۰

????بمناسبت ۳۰سپتامبر(۸مهرماه) روز جهانی ناشنوایان

▫️ناشنوایی به عنوان معلولیتی پنهان از پیچیده ترین نوع معلولیت‌ها است. طبق آمار بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر دچار اختلال شنوایی هستند و سالانه ۷ هزار نفر به این جمعیت افزوده می‌شود این در حالی ا‌ست که طبق آمار اعلامی معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشورآمار ناشنوایان تحت پوشش ۲۴۵ هزاز نفر عنوان شده است.
قانون حمایت از حقوق معلولان تازه به تصویب رسیده اما زبان اشاره که زبان مادری ناشنوایان می‌باشد در این قانون وجود نداشته و به رسمیت شناخته نشده است و این خود از حداقل‌ترین حقوق این قشر است.

▫️ناشنوایان از رسانه ملی محروم هستند و آموزش برای عده زیادی ازین قشر مشروط به پرداخت هزینه‌های سنگین در آموزشگاه‌های آزاد است و همچنین دستورالعملی برای مراکز آموزش در برخورد و رفتار با ناشنوایان وجود ندارد. عدم وجود رابط یا مترجم زبان اشاره در سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی و.. از دیگر مشکلات عدیده این قشر است.
در صورت وقوع تصادف یا حوادثی نظیر آتش سوزی درگیری اورژانس نیاز به ماموران انتظامی و ... سامانه‌ای جهت ناشنوایان وجود ندارد تا ارتباط برقرار نموده و مشکل خود را گزارش دهند.

▫️سمعک و کاشت حلزون هزینه‌های زیادی دارد و از آغاز سال ۹۷ کاشت حلزون برای کودکان زیر شش سال رایگان شد اما افرادی با سن بالاتر از این خدمات محروم هستند. نوبت دریافت سمعک‌های بهزیستی طولانی است.

▫️بیکاری جزء اولین و مهمترین مشکلات و دغدغه ناشنوایان است.

▫️عدم تجهیز بسیاری از اماکن عمومی به تابلوهای راهنمایی مخصوص ناشنوایان و عدم مناسب سازی اماکن فرهنگی همچون سینماها برای نمایش فیلم با زیرنویس یا زبان اشاره از دیگر مشکلات است

▫️از همه مهمتر ناشنوایان و سایر معلولان سهمی در کتابهای درسی و بیلبردهای شهری جهت آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی ندارند و مردم در مواجهه با معلولان به ویژه ناشنوایان نمی‌دانند چگونه ارتباط برقرار نمایند و رفتار کنند.

▫️جمعیت امام علی( ع) روز جهانی ناشنوایان را گرامی داشته وعلاوه بر تلاش در جهت رفع مشکلات کودکان ناشنوا تحت پوشش خود استیفا حقوق ناشنوایان به عنوان قشری از معلولین جامعه را از اهداف خود می‌داند.

(تلخیص از نوشته بهروز مروتی)

تاریخ : ۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۵:۴۵

بخش سلامت جمعیت امام علی باهدف توسعه عدالت درمانی، در جهت رفع معضلات درمانی افراد و خصوصاً کودکانی که از حقوق سلامت خود بی‌بهره مانده‌اند تلاش می‌کند. جمعیت امام علی (ع) با توجه به نیازهای درمانی برآورده نشده در جامعه، مرکزی با نام خانه ایرانی درمان برای ارائۀ خدمات درمانی به کودکان محروم تاسیس نمود. مأموریت این خانه تلاش به‌منظور تحقق عدالت درمانی با نگاهی کل‌نگر است.

خانه ایرانی درمان دارای بخش‌های مختلفی ازجمله اتاق دندانپزشکی، اتاق معاینات، اتاق گفتاردرمانی، اتاق بازی و برگزاری رده‌های آموزشی برای کودکان و داوطلبان می‌باشد. در حال حاضر شرح فعالیت‌های خانه ایرانی درمان عبارت است از:

ویزیت رایگان کودکان تحت پوشش و خانواده‌های آنان
غربالگری
ارائۀ خدمات رایگان دندانپزشکی به کودکان
ارائۀ خدمات گفتاردرمانی، کاردرمانی
برگزاری دوره‌های آموزشی بهداشت جسمی و روانی خانواده‌های تحت پوشش و اعضای داوطلب
همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی جهت شکل‌گیری پروژه‌های تحقیقاتی
مددکاری خانواده‌های بیماری (به ویژه کودکان) که بضاعت مالی و حمایتی جهت درمان خود ندارند
اعزام تیم های پزشکی به مناطق محروم و حاشیه
لازم به ذکر است که همه‌ اعضا و پزشکان و دندانپزشکان خانه ایرانی درمان، افراد داوطلب هستند. از تمامی جامعه پزشکی و پیراپزشکی دعوت به همکاری می‌شود.