دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > چگونه می توانیم از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟
شناسهٔ خبر : 1764 -

چگونه می توانیم از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟

چگونه می توانیم از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟

مطابق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا، ممکن است فرد در تماس با سطح آلوده به ویروس کرونا آلوده شود و در طی روز با تماس دست ها با چشم، گوش و دهان و ... مبتلا به بیماری کرونا شود.

مرکز شیوع ویروس کرونا ووهان چین بوده است که با انجام سفرهای کنترل نشده این ویروس به اقصی نقاط دنیا انتقال یافته است و هر روز بر آمار تلفات این بیماری افزوده می شود. البته که چین در همان ابتدا تدابیر امنیتی شدیدی را آغاز کرد و توسط امکانات و تجهیزات گوناگون و قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا تا حد بسیار زیادی این بحران را کنترل کرد. اما بسیاری از افراد ناقل ویروس کرونا بوند و علائم و نشانه های این بیماری را در ظاهر نداشتند.
امروزه در سراسر دنیا خصوصاً در کشورهایی بیمار مبتلا به ویروس کرونا رویت شده است، اقداماتی پیشگیرانه جهت کنترل این بحران انجام می شود.
توزیع ماسک به صورت رایگان و یا با هزینه بسیار اندک، توزیع مواد شوینده الکی و مواد ضدعفونی کننده، توزیع بروشورهای آموزشی و مراقبتی، اقداماتی است که در فرودگاه ها و ترمینال های مسافربری دنیا انجام می شود.
همچنین در کشورهایی که آمار شیوع کرونا رو به افزایش است، در فرودگاه ها و سایر ورودی های شهر مانند عوارضی و ... دستگاه هایی جهت تشخیص این بیماری در بدن افراد وجود دارد.

ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح می ماند؟

مشاهدات و یافته های پزشکان نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند تا 9 روز روی سطوح باقی بماند.
بانک مرکزی چین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا کنون اقداماتی نظیری ضدعفونی کردن و یا حتی از بین بردن پول های کاغذی و سکه ای کرده است. چرا که ویروس کرونا از طریق پول خورد و پول نقد رایج میان مردم نیز می تواند به راحتی شیوع پیدا کند.
اما پاسخ به این سوال که ویروس کرونا تا چه مدت می تواند روی سطوح فلزی و پلاستیکی و ... باقی بماند چندان راحت نیست. اما بر اساس مقایسه ای که با ویروس های هم خانواده کرونا مانند سارس و آنفولانزا انجام شده است می توانیم بگوئیم که عمر این ویروس، وقتی بر روی سطوح مختلف فلزی و پلاستیکی و شیشه ای و ... قرار می گیرد چیزی در حدود 9 روز است. ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس های مشابه خود طول عمر بیشتری دارد برای مثال ویروس آنفولانزا تنها 48 ساعت بر روس سطوح مختلف باقی می ماند.
البته دانشمندان در حال تحقیقات گسترده ای بر روی انواع و اقسام روش های جلوگیری و از بین بردن این ویروس هستند. اما هنوز دارویی قطعی برای درمان این ویروس پیدا نشده است. اما محققان دریافتند که ویروس کرونا توسط ضدعفونی کننده های خانگی به طور موثری از بین می روند.
با توجه به اینکه ویروس کرونا می تواند بیش از یک هفته روی سطوح باقی بماند رعایت نظافت و بهداشت شخصی بسیار تاکید شده است. شست و شوی دست و صورت را فراموش نکنید. به عنوان مثال ، ضد عفونی کننده ها با اتانول 62-71٪ ، پراکسید هیدروژن 0.5٪ یا 0.1٪ سدیم هیپوکلریت (سفید کننده) می توانند به طور موثری در طی یک دقیقه کرو ویروس ها را غیرفعال کنند.
هنوز رفتار دقیق ویروس کرونا در مقابل انواع شوینده ها مشخص نشده است اما آنچه مشخص است این است که الکل و ضدعفونی کننده های الکلی می توانند تا حد زیادی مانع از پخش و گسترش ویروس کرونا شوند.
همچنین معلوم نیست که نحوه انتقال ویروس کرونا پس از تماس با بیماران مبتلا به کرونا چگونه است اما سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که از پدهای الکلی و یا دستمال های حاوی الکل برای ضدعفونی کردن سطوح و دست و صورتتان استفاده کنید و تا حد امکان سعی کنید از دست زدن و تماس با وسایل عمومی سطح شهر مانند وسایل نقلیه عمومی خودداری کنید.
در صورتی که مجبور بودید دستگیره اتوبوس مترو و هرچیز مشابهی را لمس کنید فوراً دست هایتان را با پدالکی ضدعفونی کنید.
مطابق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا، ممکن است فرد در تماس با سطح آلوده به ویروس کرونا آلوده شود و در طی روز با تماس دست ها با چشم، گوش و دهان و ... مبتلا به بیماری کرونا شود. به همین دلیل است که توصیه می شود پس از لمس سطوح مختلف از دست زدن به چشم، دهان، بینی و گوش خودداری کنید.
نحوه سرایت ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر توسط قطراتی است که از طریق عطسه و سرفه منتقل می شود. ممکن است فرد آلوده به ویروس کرونا پس از عطسه و یا سرفه کردن با شما دست بدهد و به راحتی این ویروس به شما منتقل شود. به همین دلیل است که پزشکان و متخصصان اکیداً دست دادن و روبوسی کردن را ممنوع کرده اند.
سعی کنید تعارف را کنار بگذارید و برای حفظ سلامت خود و اطرافیانتان از دست دادن با افراد در طی روز پرهیز کنید.
مصرف آنتی بیوتکیک به هیچ عنوان تاثیر مثبتی بر کرونا ندارد. چرا که آنتی بیوتیک بر هیچ ویروسی اثرگذار نیست و حتی ممکن است باعث شود سیستم ایمنی بدنتان ضعیف تر شده و اثر منفی بر سلامت شما بگذارد.

آیا استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا موثر است؟

استفاده از ماسک را فراموش نکنید. اما باید بدانیم که استفاده از ماسک تنها می تواند جلوی انتقال قطرات ناشی از سرفه و عطسه شما و دیگران را بگیرد. اما استفاده از ماسک به تنهایی و در صورتی که بهداشت به خوبی رعایت نشود می تواند عامل بروز بیماری باشد. بنابراین اگر از ماسک استفاده می کنید حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید و از ضدعفونی کردن دست و صورتتان غافل نشوید.
چگونه می توانیم از آلوده شدن به ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟
چنانچه سیستم ایمنی بدنتان قوی باشد، بدن می تواند در برابر بسیاری از بیماری ها از جمله کرونا از خود محافظت کند. آنچه اهمیت دارد این است که بدون استرس و ترس ناشی از اخبار و شایعات، تنها نکاتی را که پزشکان توصیه کرده اند را رعایت کنیم.
مبتلا نشدن به هر بیماری اعم از سرماخوردگی یا حتی بیماری اچ آی وی، نیازمند آن است که ما سیستم ایمن بدنمان را تقویت کنیم. ممکن است در مواجهه با انواع بیماری ها پزشکان داروهای گوناگونی را تجویز کنند اما به طور کلی اگر بتوانیم
از سیستم ایمنی بدنمان یعنی همان گلبول های سفید محافظت کنیم، بدنمان را از ابتلا به انواع بیماری ها محافظت کرده ایم.

چه راه هایی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد؟

در صورتی که هر یک از نشانه های سرماخوردگی مانند سرفه، آبریزش بینی و عطسه، سردرد و سرگیجه و هر حالت غیرعادی دیگری را خود مشاهده کردید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و کلیه آزمایش های لازم را انجام دهید.
چنانچه بیماری ریوی مانند آسم و تنگی نفس دارید ولی داروی خاصی مصرف نمیکنید، حتماً برای انجام معاینات جدیدتر به پزشک مراجعه کنید.
اگر فردی در خانواده آسم و بیماری تنفسی دارد حتما برای انجام آزمایشات و تست های جداگانه از او بخواهید تا به پزشک مراجعه کند.
اگر فردی در خانواده شما دچار بیماری های قلبی و یا معلولیت شدید است و از لحاظ سیستم ایمنی بدن در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، شرایطی را در منزل برای او فراهم کنید که از هرگونه آلودگی و تهدید دور بماند. برای مثال از تماس فیزیکی با وی خودداری کنید و سعی کنید از وی در شرایط کاملاً بهداشتی مراقبت کنید.

روش های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست ؟

حداقل فاصله یک و نیم متری را با افراد رعایت کنید.
دست های آلوده خود را در تماس با چشم و گوش قرار ندهید.
سعی کنید تا جایی که می توانید غذای آماده و حاضری نخورید و خودتان در خانه غذا تهیه کنید.
از تماس نزدیک با حیوانات خیابانی و حیوانات وحشی پرهیز کنید.
دستمال کاغذی آلوده به بزاق خود را در گوشه و کنار رها نکنید.
دست دادن و روبوسی کردن را کنار بگذارید.
با افرادی که دچار سرماخوردگی هستند معاشرت نکنید و سعی کنید خودتان هم چنانچه دچار سرماخوردگی هستید از خانه بیرون نیایید. چرا که سیستم ایمنی بدتان ضعیف شده و در برابر ابتلا به ویروس کرونا مقاومت کمتری دارد.
به طور مداوم روزانه چندین بار دست و صورت خود را بشوئید.
در کیف دستیتان همیشه پدالکی و دستمال های ضدعفونی کننده حاوی الکل به همراه داشته باشید.

ویروس کرونا بر کدام دسته از افراد آسیب بیشتری وارد می کند؟

بیشتر کسانی که بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند افراد مسن و یا کسانی بودند که از قبل دچار بیماری بوده اند.
این موضوع این سوال را در ذهن ایجاد می کند که ویروس کرونا چگونه این افراد را درگیر می کند.
می توانیم به این سوال اینگونه پاسخ دهیم که آنچه مشخص است اهمیت سیستم ایمنی بدن افراد است.
اگر فردی سیستم ایمنی بدنی ضعیفی داشته باشد حتی یک سرماخوردگی ساده نیز می تواند برای او خطرناک باشد.

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست ؟

بهترین و ساده ترین راه جهت پیشگیری از ابتلا به هر بیماری ویروسی مانند کرونا، شست و شوی مداوم دست هاست.
در صورتی که به آب و صابون دسترسی ندارین نگران نباشید. چرا که شوینده های الکلی فوری که در داروخانه ها موجود هستند نیز می توانند همان کار را انجام دهند و خطر ابتلا به این ویروس را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.
راه های انتقال ویروس کرونا نیز مانند هر ویروس دیگری از فرد به فرد یا از طریق اجسام دیگر به فرد منتقل می شود.
با توجه به طول عمر ویروس کرونا که زمانی که از بدن فرد خارج می شود می تواند تا 9 ساعت فعال بماند، و این موضوع خطرناکی است، رعایت بهداشت فردی به مراتب اهمیت بیشتری پیدا می کند.
سعی کنید مواد غذایی را به خوبی طبخ کنید و از خوردن سبزیجات و گوشت های خام و نیم پز خودداری کنید.
از ظروف، قاشق و چنگال مصرف شده ی دیگران استفاده نکنید حتی اعضای خانواده و دوستان نزدیک.

آیا مسافرت رفتن می تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد؟

اگر با ماشین خود سفر می کنید و در بین مسیر در اقامتگاه های موقت اسکان نداشته باشید، و مقصد شما نیز کاملاً شناخته شده باشد، خطر ابتلا به این ویروس کمتر می شود.
اما استفاده از وسیله های حمل و نقل عمومی مانند هواپیما، قطار و اتوبوس های بین شهری که افراد زیادی حضور دارند و همچنین اسکان در محل های اسکان موقت بین شهری و استفاده از غذاهای بین شهری خطر ابتلا به هر گونه بیماری از جمله بیماری های ویروسی را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنید.
به طور خلاصه با دوری از ترس و نگرانی و با رعایت کلیه نکات بهداشتی می توانیم از خطر ابتلا به این بیماری در امان باشیم.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.