دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > 5 ویژگی افراد برونگرا کدام است ؟
شناسهٔ خبر : 1752 -

5 ویژگی افراد برونگرا کدام است ؟

5 ویژگی افراد برونگرا کدام است ؟

برونگرایی و درونگرایی، هر یک دو بعد مثبت و منفی دارند. یک فرد برونگرا به لحاظ ویژگی های مثبتی که دارد می تواند مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد

انسان های برون گرا غالباً چه ویژگی هایی دارند؟

آیا شما علاقه مند هستید که مدام با افراد جدید برخورد کنید و دوستانی تازه پیدا کنید؟ آیا از بودن در جمع های بزرگ و شلوغ احساس لذت می کنید؟ آیا شما ترجیح می دهید در مهمانی ها و دورهمی های شلوغ و پر سر و صدا حاضر شوید و نقش اول جمع را بازی کنید و از این کار احساس شادی و انرژی می کنید؟ اگر پاسخ شما به همه این سوالات مثبت است پس شما یک فرد برون گرا هستید.

.امروزه افراد تمایل دارند بیشتر در مورد دسته بندی شخصیت ها بدانند و خودشان را در یکی از این دسته بندی ها پیدا کنند

این روزها صحبتهای زیادی در مورد تمایز بین انسان های برونگرا و درونگرا می شود، که اغلب به عنوان یک یا یک صفت شخصیتی مورد استفاده قرار می گیرد. برونگرایی و درونگرایی یکی از ابعاد اصلی شخصیتی است که الگوی پنج عاملی شخصیت را تشکیل می دهد. طبق این تئوری ، شخصیت از پنج بعد گسترده تشکیل شده است. هر بعد، از جمله برونگرایی / درونگرایی ، در یک زنجیره پی در پی قرار میگیرد. در حالی که ممکن است برخی از افراد تمایل داشته باشند که در انتهای هر یک از طرفین زنجیره قرار گیرند و به طور صد در صد درونگرا باشند و یا کاملا برونگرا ، اما بیشتر مردم جایی در وسط این نمودار قرار دارند و از هر دو طیف ویژگی های شخصیتی دروانگرایی و برونگرایی برخورداند.

بنابراین در حالی که ممکن است صفات زیادی داشته باشید که شما را برون گرا نشان دهد، این احتمال هم وجود دارد که گاهاً رفتارهایی از شما سربزند که ماهیت درونگرایانه تری دارند. در این حالت شما احساس میکنید که شخصیت ثابت و مشخصی ندارید و ممکن است دچار سردرگمی شوید و احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید. اما واقعیت این است که همه ما با توجه به موقعیت های زمانی و مکانی مختلف و روحیات و خلقیاتمان در آن لحظه ممکن است رفتار متفاوتی از خود نشان دهیم.

به طور مشخص و دقیق انسان های برونگرا چه ویژگی هایی دارند؟

برونگرایی و درونگرایی، هر یک دو بعد مثبت و منفی دارند. یک فرد برونگرا به لحاظ ویژگی های مثبتی که دارد می تواند مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد. فعالیت های مثبت اجتماعی مانند حضور فعال در خیریه ها و فعالیت های داوطلبانه، حضور مشتاق در جلسات و همایش ها و علاقه شدید به یادگیری و پرسش گری، خصلت های اخلاقی کاملاً دوستانه و خیرخواهانه، از ویژگی های مثبت افراد برونگراست . البته انسان های برونگرا ویژگی هایی نیز دارند که چندان مثبت نیست. مثلاً افراد برونگرا نمی توانند مدت زمان زیادی را تنها باشند و از این رو برای حضور در مهمانی ها و یا برگزاری مراسم ها بخش زیادی از درآمدشان را صرف ریخت و پاش می کنند. افراد برونگرا بیش از سایرین حرف می زنند و ممکن است برای دوستان و اطرافیان کمی خسته کننده باشند. افراد برونگرا حالت هایی دارند که شبیه به بیش فعالی است و البته این تنها یک شباهت ظاهری تلقی می شود و به هیچ عنوان موضوعی خطرناک نیست و جای نگرانی ندارد

:انسان های برونگرا در یک سری از ویژگی های رفتاری و خلق و خویی دچار شباهت هایی هستند که می توانیم در اینجا به اختصار به چند مورد آن اشاره کنیم

- افراد برونگرا غالباً علایق زیادی دارند و چیز های زیادی هست که در دسته علاقه مندی هایشان قرار می گیرد. از بازی ها و سرگرمی های مختلف گرفته تا رستوران های گوناگون همه را امتحان می کنند.

- انسان های برونگرا دوست دارند با صحبت کردن با انسان ها ارتباط برقرار کنند حتی با افرادی که قبل از این نمیشناختند نیز می توانند به راحتی ارتباط بگیرند و موضوعی برای صحبت کردن پیدا می کنند. در برخورد اول اصلاً برای آنها مهم نیست که شما یک غریبه هستید و به راحتی با شما صمیمی می شوند و شماره تلفن رد و بدل می کنند.

- برونگراها دوست دارند در کانون توجهات باشند و هر کاری می کنند که بیشتر دیده شوند. به طور کلی از دیده شدن لذت می برند. اگر جایی باشند که احساس کنند مهارت ها و توانایی هایشان دیده نمی شود احساس بدی پیدا می کنند.

- انسان های برونگرا تمایل دارند قبل از فکر کردن دست به اقدام بزنند و این کار می تواند نتیجه مطلوبی نداشته باشد. خیلی وقت ها از کارهایی که با عجله و بدون فکر انجام داده اند ابراز پشیمانی می کنند. غالباً افراد برونگرا تجربه های شکست و ناکامی زیادی دارند.

- از انجام کار گروهی لذت می برند و دوست دارند از نظرات دیگران نیز استفاده کنند و چندان مایل به انجام فعالیت های انفرادی نیستند. افراد برونگرا از تنهایی بیزارند و به کارهای مشارکتی بیشتر علاقه دارند.

- همیشه احساس می کنند مدت زمان زیادی است که تنها بوده اند در صورتی که ممکن است مدت زمان زیادی را به تنهایی نگذرانده باشند. انسان های برونگرا زیاد نمی توانند در تنهاییشان لذت ببرند.

- افراد برونگرا به دیگران نگاه میکنند و از آنها برای ایده های جدید الگوبرداری می کنند. دائماً به دنبال کشف موضوعات و ایده های جدید هستند.

- انسان های برونگرا تمایل دارند در خصوص خودشان و ایده های جدید صحبت کنند. از اینکه شما به آنها مشورت بدهید احساس خوبی دارند و چندان هم خودرای نیستند.

- احساساتشان را بروز می دهند و به آسانی عشق می ورزند. انسان های برونگرا در رابطه های عاشقانه و عاطفی غالباً موفق ترند.

- انسان های برونگرا از نشان دادن خشم و نفرت و یاس و نا امیدیشان نیز خجالت نمی کشند و خود را مجاز می دانند که تمامی احساساتشان را به طور کامل بروز دهند. اگر در شرایطی قرار بگیرند که مجبور شوند احساساتشان را مخفی نگه دارند ممکن است دچار سرخوردگی و یا افسردگی شوند.

- انسان های برونگرا از آنچه که هستند احساس رضایت بیشتری دارند.

برونگرایی نشانه ها و ویژگی های متفاوتی دارد که در اینجا به طور خلاصه نشانه های مهم آن را بیان کردیم. ولی به طور کلی طی تحقیقاتی که بر روی طیف وسیعی از افراد با شخصیت های متعدد انجام شد مشخص شد که افراد برونگرا نسبت به افراد درونگرا شخصیت شاد تری دارند و کمتر به انواع اختلالات شخصیتی و رفتاری مبتلا هستند. افراد برونگرا در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند و مدت زمان بیشتری را صرف تفریح و وقت گذرانی با دوستانشان می کنند. همچنین در فعالیت های اجتماعی حضوری فعال دارند و به همین دلیل دوستان بیشتری پیدا میکنند. دایره ارتباطات انسان های برونگرا خیلی وسیع تر از بقیه است و اگر از آنها بپرسید به شما می گویند که خیلی از کارهایشان را به واسطه همین روابط گسترده بهتر پیش می برند.

از سوی دیگر افراد برونگرا رفتارهای خطرساز بیشتری انجام می دهند، از جمله این رفتارها، رفتارهای بهداشتی پرخطر است که ممکن است سلامتشان را تهدید کند. انسان های برونگرا ممکن است روابط جنسی بیشتری برقرار کنند که گاهاً بدون فکر،برنامه ریزی و مراقبت های قبلی بوده که می تواند سلامتشان را تهدید می کند.

شما دوست دارید زیاد صحبت کنید و از صحبت کردن لذت می برید

آیا شما فکر می کنید به لحاظ شخصیتی یک انسان برونگرا هستید؟ ما در اینجا لیستی را تهیه کرده ایم که به 5 ویژگی اصلی شخصیتی مشترک در بین افراد برونگرا اشاره کرده است :

شما نه تنها از صحبت کردن با دوستان صمیمی و افراد خانواده لذت می برید و سعی میکنید اوقات زیادی را با آنها سپری کنید، بلکه از مواجهه و برخورد با افراد ناشناس و غریبه نیز لذت می برید. اگر شما فردی برونگرا باشید همواره دوست دارید با افراد جدید آشنا شوید و در مورد زندگیشان صحبت کنید و بیشتر از آنها بدانید. بر خلاف انسان های درونگرا که قبل از حرف زدن به حرفهایشان فکر می کنند، انسان های برونگرا در لحظه اظهار نظر می کنند بدون آنکه کمی فکر کرده باشند.

اگر شما جزء آن دسته از افراد هستید که بدون فکر کردن و بی مقدمه سر صحبت را باز می کنند و در یک مکالمه به دنبال کشف افکار و اسرار افراد مختلف هستند و دوست دارند شخصیت طرف مقابل را واکاوی کنند، احتمال دارد که از نظر تیپ های شخصیتی در دسته افراد برونگرا باشید.

برونگرا ها همچنان تمایل دارند حلقه دوستان بی شماری داشته باشند و از آنجا که با هرکسی که مواجه می شوند بسیار صمیمانه برخورد می کنند اصلا جای تعجب ندارد که قرار ملاقات بعدی را نیز مشخص کنند. اگر شما جزء افراد برونگرا هستید حتما شماره تماس های زیادی از افراد مختلف در تلفن همراهتان ذخیره کرده اید و با تک تکشان نیز در طول هفته و یا ماه در ارتباط هستید. جای تعجب ندارد که با این نوع شخصیتی که دارید دوستان شما روز به روز بیشتر شوند.

معاشرت با افراد به شما احساس شادی و نشاط می دهد و انگیزه شما را بیشتر می کند

آیا شما نیز دوست دارید پس از معاشرت با افراد مختلف چیزی به اندوخته های ذهنتان اضافه شود و آن ملاقات تبدیل به ملاقاتی الهام بخش و مفید برای شما باشد؟

افراد برونگرا برایشان مهم است که با چه افرادی نشست و برخواست می کنند و تلاش می کنند در محیط هایی حضور داشته باشند که برایشان پربار باشد. دوست دارند همواره چیزی یاد بگیرند و از بطلان وقت و انرژی احساس ناخوشایندی دارند. انسان های برونگرا به جلسات و مهمانی ها به چشم یک منبع انرژی نگاه می کنند که قرار است از آن مهمانی یا دورهمی دوستانه دست پر برگردند. اگر قرار باشد یک فرد برونگرا مدت زمان زیادی را به تنهایی سپری کند اغلب احساس نا امیدی و بی انگیزگی بر آنها غالب می شود و ممکن است به سرعت فرد به حالتی شبیه به بی انگیزگی و افسردگی برگردد. اگر یک فرد برونگرا قرار باشد انتخاب کند که تمام وقت را با یک گروه و یا به تنهایی بگذراند، قطعاً گزینه اول را انتخاب می کند و به هیچ عنوان مایل نیست برای مدتی حتی کوتاه تنها باشد. چرا که تنهایی احساس پوچی و به درد نخور بودن به اون منتقل می کند.

دوست دارید در مورد مشکلاتتان حرف بزنید و با حرف زدن آنها را حل کنید

حرف زدن در مورد مشکلات برای همه انسان ها امری خوشایند و مطلوب نیست. حتی عده زیادی از افراد دوست ندارند که کسی از مشکلاتشان سر در بیاورد. اما افراد برونگرا اینطور نیستند و ساعت ها در مورد مشکلاتشان حرف می زنند و در مورد حل و فصل آنها از دیگران مشورت می گیرند. اگر شما فردی برون گرا باشید با کوچکترین مشکلی که برایتان پیش آمده است به نزدیک ترین فرد موضوع را بازگو می کنید و از او می خواهید که بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد. در واقع نه تنها شما به تنهایی نمی توانید زندگی کنید بلکه به تنهایی نیز نمی توانید فکر کنید و تصمیم بگیرید و این نیز یکی دیگر از جنبه های منفی برونگرایی است. البته صحبت کردن در مورد مشکلات برای همه انسان ها مهم است چرا که گاهی اوقات ذهن ما در برابر مشکلات قدرت تصمیم گیریش را از دست می دهد و به یک همفکر و راهنما نیاز پیدا می کند. اما عکس العمل انسان های درونگرا بسیار متفاوت است. آنها سعی می کنند با بروز یک مشکل کمتر در مورد آن با کسی صحبت کنند و با گذشت یک روز کامل می توانند به خوبی در مورد آن تصمیم بگیرند. صحبت کردن در مورد مسائل و اتفاقات با کسانی که به آنها اطمینان داریم در طی روز تا میزان زیادی می تواند از استرس و اضطراب ما کم کند

مردم به شما به عنوان یک دوست و فردی در دسترس یاد می کنند

از آنجایی که شما همواره با افراد به خوبی و با صمیمیت رفتار کرده اید، آنها نیز به میزان زیادی روی شما حساب باز کرده اند و دوست دارند با شما ارتباط برقرار کنند. در مهمانی ها و مراسم های دوستانه افراد زیادی به شما نزدیک می شوند و از معاشرت با شما لذت می برند. اگر در یک مهمانی حضور داشته باشید که برای اولین بار کسی به تازگی وارد آن جمع شده است احتمالاً این شما باشید که او را به سایرین معرفی می کند و همین کار باعث به وجود آمدن یک پیوند قلبی و دوستانه بین شما و او ایجاد می کند. به همین دلیل است که ما انسان های برونگرا را بیشتر دوست داریم.

افراد برونگرا باهوش و آماده یادگیری هستند

در حالی که بسیاری از افراد درونگرا از نظر اطرافیانشان چندان قابل اعتماد و صمیمی به نظر نمی رسند، از طرفی دیگر به عنوان یک فرد زبر و زرنگ و باهوش نیز قلمداد می شوند. کسانی که بروز احساسات و عواطف از ویژگی های اصلی آنهاست و همچنین در طول زندگی به عنوان یک فرد مهربان و صمیمی او را میشناسیم این ذهنیت را در ما ایجاد می کنند که قطعاً از هوش بالایی هم برخوردارند. در واقع این فقط یک ذهنیت نیست. بلکه ثابت شده است که افراد برونگرا از نظر یادگیری و حل مسائل سریع تر و موفق تر عمل می کنند و ذهنشان بیشتر آماده یادگیری است.

برونگرایی یک صفت خوب یا بد نیست

در حالی که در این نوشته سعی کردیم ویژگی های برونگرایی را توصیف کنیم باید این نکته را هم ذکر کنیم که برونگرایی یا درونگرایی هیچ کدام به تنهایی یک صفت خوب یا بد نیستند. بلکه ویژگی هایی هستند که در همه افراد به میزانی یافت می شود. همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم همه افراد به طور کامل برونگرا و یا درونگرا نیستند. بلکه هر کدام از این ویژگی ها در همه افراد به میزانی مشخص یافت می شود. مثلا یک انسان درونگرا گاهی اوقات ممکن است کاری را انجام دهد که از یک فرد برونگرا سر می زند و یا بالعکس.

در نتیجه نمی توانیم بگوئیم آیا برونگرایی بهتر است یا بدتر است. برونگرایی و درونگرایی نسبی است و ما در هر برهه از زندگی به یک کدام از این دو دسته شبیه می شویم.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.