دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟۱۳ عامل اصلی افسردگی بعد از زایمان
شناسهٔ خبر : 1740 -

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟۱۳ عامل اصلی افسردگی بعد از زایمان

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟۱۳ عامل اصلی افسردگی بعد از زایمان

اختلالات خلقی که پس از زایمان رخ می دهد در ۳ سطح غم، افسردگی و روان پریشی شناخته می شود. آن دسته از اختلالات خلقی که ۳ تا ۶ ماه پس از اولین زایمان اتفاق می افتد به عنوان «افسردگی پس از زایمان» شناخته می شود.

سطح اختلالات خلقی بعد از زایمان چگونه است ؟

بارداری و زایمان وقایعی فیزیولوژیک و در اغلب موارد، خوشایند و دوست داشتنی هستند؛ اما گاه با عوارضی همراه می شود که می تواند در صورت بی توجهی، برای روان مادر خطرآفرین باشد. در زمانی که مادر با تولد نوزاد، انتظار تجربه های لذت بخش را در زندگی دارد، با حالات ناشناخته و ناخوشایندی مانند نگرانی و اضطراب، احساس ضعف و ناتوانی، لذت نبردن از وقایع خشنود کننده زندگی، اختلال خواب و اشتها، عدم اعتماد و احساس بی کفایتی به عنوان مادر، مواجه می شود. در این شرایط مادر پس از زایمان، در معرض آسیب های جسمانی و روانی بیشتری قرار دارد.

اختلالات خلقی که پس از زایمان رخ می دهد در ۳ سطح غم، افسردگی و روان پریشی شناخته می شود. آن دسته از اختلالات خلقی که ۳ تا ۶ ماه پس از اولین زایمان اتفاق می افتد به عنوان «افسردگی پس از زایمان» شناخته می شود.

سیزده عامل اصلی افسردگی بعد از زایمان

به طور کلی عواملی که می تواند به فرد این هشدار را بدهد که آیا در معرض ابتلا به افسردگی پس از زایمان است یا خیر، در ۱۳ عنوان جای می گیرد

۱-افسردگی قبل از بارداری، ۲-عزت نفس پایین، ۳- استرس مراقبت از نوزاد، ۴- اضطراب والدین، ۵- استرس های زندگی، ۶- بارداری پیش بینی نشده، ۷- حمایت نشدن های اجتماعی و خانوادگی، ۸- سابقه قبلی افسردگی در طول دوران زندگی، ۹- خلق و خوی نوزاد، ۱۰- ناراحتی بابت مادر شدن و مسئولیت هایش، ۱۱- نامناسب بودن وضعیت اجتماعی و اقتصادی، ۱۲- آرامش بخش نبودن روابط زناشویی و ۱۳-نداشتن رضایت مندی از زندگی مشترک. در ضمن کیفیت ارتباط مادر افسرده در کودکی با والد خود نیز در ابتلا به افسردگی پس از زایمان تاثیرگذار است.

افسردگی پس از زایمان چه حسی دارد ؟

شما ممکن است همه یا تعدادی از علائم زیر را داشته باشید:

افسردگی: در اکثر مواقع شما احساس نارضایتی دارید و بغض می کنید. این حالات شما در زمان خاصی از روز، مانند صبح یا شب/غروب ممکن است بدتر شود.

زود رنج: همسر، کودک شما و یا بچه های دیگر ممکن است شما را زود رنج و یا عصبانی کنند.

خستگی: همه کسانی که به تازگی مادر شده اند خیلی خسته می شوند. افسردگی باعث می شود که شما احساس کنید که بسیار خسته و فاقد انرژی هستید.

بی خوابی: با اینکه بسیار خسته هستید ولی نمی توانید بخوابید. ممکن است دراز بکشید بدون اینکه خواب بروید و در مورد چیز های مختلف نگران باشید. ممکن است در طول شب بیدار شوید در حالی که کودک شما خواب است.

تغییر اشتها: شما ممکن است اشتهای خود را از دست داده و یا فراموش کنید که غذا بخورید. برخی از زنان برای بدست آوردن آرامش غذا می خورند و پس از آن احساس بدی به دلیل افزایش وزن به آنها دست می دهد.

لذت نبردن از هیچ چیز: شما درمیابید که نمی توانید از چیزی لذت ببرید و یا علاقه مند به چیزی باشید. شما ممکن است از بودن با کودک خود لذت نبرید.

از دست دادن علاقه به رابطه جنسی: دلایل متعددی برای از دست دادن علاقه به رابطه جنسی بعد از بچه دار شدن وجود دارد. این کار ممکن است دردناک باشد و یا شما ممکن است بیش از حد خسته باشید. افسردگی پس از زایمان می تواند هر گونه میلی را از بین ببرد. همسر شما ممکن است این را درک نکند و احساس مطرود شدن کند.


افکار منفی و گناه: افسردگی تفکر شما را تغییر می دهد


1. ممکن است شما افکار بسیار منفی داشته باشید

2. ممکن است فکر کنید مادر خوبی نیستید و یا کودکتان شما را دوست ندارد

3. ممکن است به خاطر اینگونه احساسات و افکار احساس گناه کنید و خود را مقصر بدانید

4. ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهید

5. ممکن است فکر کنید که نمی توانید از عهده چیزها بر آیید


بیمناکی/اضطراب: بیشتر کسانی که به تازگی مادر شده اند نگران سلامت کودک خود هستند. اگر شما افسردگی پس از زایمان دارید این نگرانی میتواند شما را از پا در آورد

ممکن است شما نگران باشید که:

1. کودک شما خیلی مریض است

2. کودک شما به اندازه کافی وزن نمی گیرد

3. کودک شما بسیار گریه می کند و شما نمی توانید او را آرام کنید

4. کودک شما بسیار آرام است و ممکن است دیگر نفس نکشد

5. نگران باشید که ممکن است که به کودک خود آسیب برسانید

6. ممکن است بیماری جسمی داشته باشید

7. افسردگی پس از زایمانتا ن هرگز بهتر نشود

ممکن است بسیار نگران باشید از اینکه با کودک خود تنها بمانید. ممکن است به اطمینان خاطر از طرف همسر،مراقب بهداشت و یا پزشک خود نیازمند باشید.

ممکن است در زمان اضطراب برخی از موارد زیر را داشته باشند:


1. نبض سریع

2. تپش قلب

3. تنگی نفس

4. تعریق

5. ترس از داشتن حمله قلبی و یا غش کردن

ممکن است شما از مکانهایی مثل مغازه های شلوغ اجتناب کنید به دلیل ترس از داشتن علائم پنیک (هراس).

اجتناب از افراد دیگر: ممکن است شما نخواهید دوستان و اقوام را ببینید.. ممکن است رفتن به گروه های حمایت پس از زایمان برایتان دشوار باشد.

نا امید :ممکن است حس کنید که هیچ چیز بهتر نخواهد شد. ممکن است فکر کنید که زندگی ارزش زیستن ندارد. ممکن است که حتی فکر کنید که خانواده تان بدون شما زندگی بهتری خواهند داشت.

افکار خودکشی: اگر افکار آسیب رساندن به خودتان را دارید باید از پزشک خود کمک بخواهید. اگر انگیزه قوی برای آسیب رساندن به خودتان را دارید, باید فورا کمک بخواهید (پایین را ببینید).

علائم روان پریشی: علائم روان پریشی در تعداد کمی از زنان مبتلا به افسردگی بسیار شدید توسعه پیدا می کند. آنها ممکن است صداهایی بشنودند واعتقادات غیر معمولی را داشته باشند. اگر این اتفاق برای شما افتاد باید فورا کمک بخواهید (پایین را ببینید).

چگونه افسردگی پس اززایمان بر روی احساسات من نسبت به نوزادم اثر میگذارد؟

شما ممکن است احساس گناه کنید که احساسات شما آنگونه که از شما انتظار می رود نیست.

شما ممکن است نوزاد خود را دوست داشته و یا دوست نداشته باشید.

ممکن است به نوزاد خود احساس نزدیکی نکنید.

ممکن است برای شما سخت باشد که بتوانید متوجه شوید که نوزادتان چه حسی دارد،و یا چه نیازی دارد.

ممکن است که شما از نوزاد خود رنجور باشید و یا اورا به خاطر حال خود سرزنش کنید.

علایم افسردگی بعد از زایمان چیست :

نشانه های تشخیصی برای پی بردن به احتمال افسردگی پس از زایمان می تواند شامل نکاتی این چنینی باشد: مادری که کمتر با نوزاد خود بازی می کند، کمتر با اطرافیان ارتباط برقرار می کند، خود را مادری بی کفایت می داند، به نیازها و سر و وضع ظاهری خود اهمیت چندانی نمی دهد، در ارتباط برقرار کردن با همسر اظهار بی میلی می کند، نگرانی بیش از حدی در رابطه با سلامت نوزاد از خود نشان می دهد، مدام از خستگی و کمبود خواب شکایت دارد و همچنین شکایات جسمانی دارد؛ مثلا به طور مکرر اظهار می کند سردرد یا سرگیجه و حالت تهوع دارد.

درمان افسردگی زایمان,پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان

نوزادان با مادران افسرده بسیار تحریک پذیر هستند و فعالیت کمتری دارند

در فکر مادران افسرده چه می گذرد؟

نحوه ارتباط مادر با نوزاد در رشد وی تاثیر بسزایی دارد به طوری که می تواند رشد نوزاد را به تعویق بیندازد. نوزادان با مادران افسرده بسیار تحریک پذیر هستند، فعالیت کمتری دارند و همچنین چهره غمگین تری نسبت به دیگر نوزادان دارند. سوال اساسی این جاست که چه موضوعاتی در فکر و ذهن مادر وجود دارد که وی را تا این حد افسرده و غمگین می کند؟

نقش شوهر در پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان

برخی از خانم ها که چند روزی از تولد فرزندشان می گذرد ممکن است دچار احساس بی ارزشی، بی حوصلگی و یا کسالت و خستگی بشوند. به این حالت که کاملا طبیعی است و افسردگی پس از زایمان گفته می شود. نقش پدر فرزند در کم کردن این احساسات منفی مادر بسیار موثر و تاثیر گذار می باشد.

افسردگی یک هیجان منفی است که در پی غم و ناراحتی مداوم، طولانی و شدید در افراد ایجاد می شود که در وزن، اشتها و خواب این افراد و همچنین خلق و خوی افراد تاثیر منفی می گذارد. افسردگی انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها که در بین خانم ها رواج زیادی دارد افسردگی پس از زایمان است.

افسردگی پس از زایمان چیست ؟

افسردگی پس از زایمان یک بیماری افسردگی است که از بین 100 خانم که صاحب نوزاد شده اند بر روی 10 تا 15 نفر آنها تاثیر میگذارد. علائم آن مشابه به علائم افسردگی در زمان های دیگر است. که شامل کم خلق و خوی بودن و سایر علایم دیگر که به مدت حداقل دو هفته به طول بی انجامند است. بسته به شدت آن، شما ممکن است برای مراقبت از خود و نوزاد خود با مشکل مواجه شوید . ممکن است کارهای ساده و آسان برای شما سخت و دشوار به نظر آیند.

گاهی اوقات یک دلیل آشکار برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد، اما نه همیشه. شما ممکن است احساس پریشانی و یا حتی احساس گناه کنید زیرا که شما انتظار دارید از داشتن نوزاد خوشحالی کنید. با این حال، افسردگی پس از زایمان می تواند برای هر کسی اتفاق افتد و این تقصیر شما نیست.

هرگز برای کمک خواستن دیر نیست. شما میتوانید بهتر شوید، حتی اگر شما برای مدت طولانی دچار افسرده گی شده اید. کمکی که شما نیاز دارید بستگی به شدت بیماری شما دارد. افسردگی پس از زایمان خفیف را می توان با افزایش حمایت ازطرف خانواده و دوستان درمان کرد.

اگر شما احساس ناخوشی بیشتری دارید در نتیجه به کمک پزشک خود نیاز خواهید داشت. اگر افسردگی پس از زایمان شما خیلی شدید است، ممکن است که شما به مراقبت و درمان خدمات بهداشت روانی نیاز داشته باشید.

چه موقع افسردگی پس از زایمان اتفاق می افتد؟

در زمانهای متفاوت. افسردگی پس از زایمان اغلب در عرض یک یا دو ماه پس از زایمان شروع می شود. و یا می تواند چند ماه پس از تولد نوزاد شروع شود. حدود یک سوم از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شروع علائمشان در طول دوران بارداری است و این علائم پس از زایمان هم ادامه خواهد داشت.

بسیاری از زنان پس از تولد كودكشان، یك تغییر بزرگ روحی را تجربه می‌كنند.

این تجربه می‌تواند محدوده وسیعی را در برگیرد، از غم كوتاه‌مدت تا افسردگی‌های عمیق و طولانی كه نیاز به درمان دارد؛ این نوع احساس افسردگی، افسردگی پس از زایمان نامیده می‌شود. احساس غم و ناراحتی پس از تولد فرزند به قدری شایع است كه بسیاری از افراد آن را تجربه می‌كنند. برای كسانی كه بتازگی مادر شدن را تجربه كرده‌اند و كسانی كه خود را دوست دارند، بسیار مهم است كه علائم این نوع افسردگی را بدانند و در صورت مشاهده آن در خود سعی كنند از خانواده، دوستان و متخصصان پزشكی كمك بگیرند. با توجهات و حمایت‌های ویژه و درمان مناسب، مادرانی كه درجه‌ای از افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌كنند، می‌توانند تبدیل به والدینی سالم و شاداب شوند.


بیش از 80 درصد مادران، تجربه غم و اندوه در روزهای اول پس از زایمان را دارند

در این نوع افسردگی ممكن است مادر در یك لحظه احساس شادمانی و در لحظه بعد احساس غم و غصه داشته باشد. او ممكن است احساس ناراحتی، خشم، غم یا خستگی را تجربه كند. این احساس معمولا فقط چند روز به طول می‌انجامد، اما ممكن است تا یك یا دو هفته نیز ادامه یابد.


ده اقدام موثر برای درمان افسردگی پس از زایمان

ویتامین B بهترین درمان افسردگی پس از زایمان،درمان خانگی افسردگی پس از زایمان با روغن ماهی،برای درمان افسردگی پس از زایمان از مدیتیشن کمک بگیرید، کاهش افسردگی پس از زایمان با یک ادویه، بهترین روش های درمان افسردگی پس از زایمان، ورزش یکی از رایج ترین درمان های افسردگی پس از زایمان، درمان افسردگی پس از زایمان با تغییر در رژیم غذایی، کم خوابی یکی از عللل افسردگی پس از زایمان، شیر دهی به نوزاد بهترین گزینه برای درمان افسردگی پس از زایمان، صحبت درمانی بهترین شیوه درمان افسردگی پس از زایمان

منبع: هادانا، سیمرغ، نمناک، پارسی طب، خبرنگاران جوان

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.