دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > علت بوی بد دهانمان از چیست ؟
شناسهٔ خبر : 1716 -

علت بوی بد دهانمان از چیست ؟

علت بوی بد دهانمان از چیست ؟

علت بد بو بودن دهان در صبح تجمع باکتری هایی است که در طول شب و با خشکی دهان فرصت رشد پیدا میکنند و هنگام صبح بوی دهان در بدترین حالت قرار دارد



علت بوی بد دهانمان از چیست ؟

حتماً برای شما این سوال پیش آمده است که چرا با اینکه هر شب قبل از خواب به خوبی مسواک می زنیم و از دهانشویه استفاده می کنیم ، صبح روز بعد باز هم دهانمان بوی بدی می دهد. علت بد بو بودن دهان در صبح تجمع باکتری هایی است که در طول شب و با خشکی دهان فرصت رشد پیدا میکنند و هنگام صبح بوی دهان در بدترین حالت قرار دارد . به همین دلیل هر صبح قبل از صرف صبحانه بهتر است مسواک بزنیم تا با دهانی خوشبو به خانواده و دوستانمان صبح به خیر بگوئیم.

خشکی دهان دلایل متعددی دارد

آیا خر و پف می کنید ؟

اگر شما مشکل پلیپ بینی دارید و یا مبتلا به سایر مشکلات تنفسی هستید که باعث میشود سراسر شب خر و پف کنید ، بنابراین دهانتان همواره باز خواهد بود و این باز بودن دهانتان باعث خشک شدن راه گلو و دهان می شود. همانظور که پیش تر هم اشاره کردیم خشک شدن دهان باعث رشد بیشتر باکتری ها در دهان می شود و این باکتری ها دهان ما را بد بو میکنند. اگه شما هم دچار خر و پف در سراسر شب هستید حتماً هر چه سریع تر برای درمان این معضل اقدام کنید.

علاوه بر خر و پف کردن عوامل دیگری نیز هستند که می توانند باعث خشک شدن دهان و گلوی ما شوند. مانند مصرف برخی دارو ها که نیازمند آن است که در روز بیش از دیگران آب بنوشیم . بنابراین در طول شب که نمیتوانیم آب بنوشیم دهانمان به واسطه رشد میکروب ها بد بو تر می شود. حتماً اگر به دلایل مختلف دارو مصرف میکنید ، سعی داشته باشید زیاد آب بنوشید. شاید خودتان متوجه بوی بد دهانتان نباشید ، اما این موضع دوستان و اطرافیانتان را آزار دهد.

آخرین باری که به دندان پزشک مراجعه کردید چه زمانی بوده است :

شاید آخرین باری که به دندان پزشک مراجعه کردید مربوط به بیش از دو یا سه سال پیش بوده باشد. آن هم برای ترمیم یکی از دندان ها. و حتماً در آن زمان دندانپزشک محترم به شما گفته است که دندان های پوسیده دیگری نیز دارید ولی شما برای ترمیم آنها هیچ پیگیری انجام ندادید !

اگر دلایل متعدد برای بد بود بودن دهانتان را بررسی کردید و باز هم بوی نامطلوب دهانتان بر طرف نشده ، احتمال اینکه دندان پوسیده ای و یا حتی چندین دندان پوسیده داشته باشید زیاد است.

دندان پوسیده علاوه بر اینکه می تواند به دندان های کناری خود نیز آسیب برساند ، می تواند باعث عامل بروز بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری قلبی ، معده ، دستگاه گوارش و ... شود.

همچنین وجود پوسیدگی در دندان ها عامل مهمی در بوی بد دهان است که باعث می شود هرچه قدر شما مسواک و نخ دندان و دهان شویه استفاده کنید، بوی بد دهان برطرف نشود.

اگر سیگاری هستید ، آن را کنار بگذارید :

سیگار و سایر دخانیات در کنار صدها ضرر و ضیانشان عامل مهمی در بد بو شدن دهان به شمار می روند. هیچ فرد سیگاری نیست که خوش بو باشد . حتی اگر انواع عطر ها و ادکلن ها را نیز استفاده کند باز هم بوی ناخوشایندی از خود ساتع می کند. یکی از عمده دلایل بوی بد دهان سیگار و سایر دخانیات است.

سیگار باعث می شود سراسر محیط دهان و ریه و شش ها بوی نامطلوبی به خود بگیرد. یکی از دلایل بد بو شدن دهان افراد سیگاری بالا رفتن دمای دهان است که محیط مناسبی برای رشد باکتری های بد بو است.

ممکن است سینوزیت داشته باشید :

یک سینوس سالم فقط شامل هوا است . اما اغلب ما در طول روز مواد زائدی از بینیمان دفع میکنیم. دفع مواد زائد و اضافی نشانه این است سینوس های شما چرکی وعفونی شده است و برای درمان باید سریعاً اقدام کنید. شاید فکر کنید عطسه های مکرر اوایل صبح و یا در دست داشتن دستمال کاغذی برای تخلیه بینی در سراسر طول روز امری طبیعی و عادی است. اما اگر این علائم را دارید و همچنین همواره علائم سرماخوردگی نظیر ناتوانی در بوئیدن ، مزه کردن ،دندان درد و تنگی نفس و خلط و خارش در گلو را دارید ، همه ی این ها نشان دهنده آن است که سینوس های شما عفونی شده است. ترشحات پشت حلق ، یعنی خلط و ترشحات رنگی می تواند باعث بد بو شدن دهان شما شود.برای درمان این شرایط ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید و در کنار درمان های وی همواره از سرم شست و شوی مجاری بینی و گلو استفاده کنید. یک بار قبل از خواب و اگر می توانید یک بار هم در طول روز در محیطی کاملا بهداشتی مجاری تنفسی خود را با محلول شست و شو بشوئید.

اگر سینوزیت حاد دارید :

همان طور که بیان کردیم ، سینوزیت مزمن ، یعنی قابل کنترل و نه خطرناک را می توانیم با دوری از عوامل تحریک کننده و عوامل آلرژی زا و استفاده از قطره بینی و اسپری مدیریت کنید و با رعایت نکات بهداشتی و دوری از آب و هوای نا سالم ، عوامل بروز سینوزیت را دور کنید . اما زمانی که سینوزیت شما حاد است شاید شما نیاز مند جراحی باشید. این تصمیم باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد. در این صورت داروهای دکونژستانت و انواع آنتی بیوتیک به شما تجویز می شود.

اگر معده درد دارید :

ممکن است بوی بد دهان ناشی از مشکلات معده باشد. بیشتر کسانی که زخم معده دارند و یا رفلاکس دارند باید بدانند که ممکن است بوی دهانشان اطرافیان را متوجه کند. دلیل این بوی بد مربوط می شود به همان باکتری هایی که باعث بروز زخم معده می شوند. این باکتری ها غالباً بد بو هستند.

اگر مبتلا به بیماری های معده ، نظیر رفلاکس معده و زخم معده و ترش کردن های گاه و بی گاه هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید و این علائم را دست کم نگیرید.

رفلاکس معده یعنی بازگشت اسید معده به مری ، باعث سوزش سر معده می شود و این اسید ها می توانند به مینای دندان آسیب جدی وارد کند. همچنین اسید معده حاوی باکتری هایی است که می تواند سراسر دهان را درگیر کند و باعث بوی بد دهان می شود.

انجام چه نکاتی باعث کاهش بوی بد دهان می شود :

-نوشیدن آب به میزان هشت تا ده لیوان در طول روز را فراموش نکنید. منظور ما از آب ، آب میوه و چای و قهوه نیست.

-دندان های مصنوعی و هرچیزی که در دهانتان کار گذاشته شده است ، هنگام خواب از دهان خارج کنید. وجود دندان مصنوعی در خواب می تواند شرایط خوبی را برای بروز باکتری ها فراهم کند.

-حتما قبل از صرف صبحانه و بعد از نهار و قبل از خواب دهانتان را مسواک بزنید.

-مسواک های قدیمی تان را دور بیاندازید. شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که هر چند ماه یک بار مسواک خود را با آب و صابون می شویند. اما این کار بسیار غلط است. مسواکتان را باید هر دو یا سه ماه تعویض کنید.

-برای ترمیم دندان های پوسیده تان سریعاً اقدام کنید. اگر دندانی دارید که مطمئن هستید پوسیده است اما هنوز به درد شدید نرسیده، آن را نادیده نگیرید و درمان را به تعویق نیندازید. بوی بد دهان غالباً به سبب همین دندان های پوسیده است.

-مکمل روی بخورید! روی یکی از موادی است که وظیفه آن جلوگیری از بروز و تکثیر باکتری های دهان است. هفته ای یک بار یک عدد کپسول مکمل روی بخورید.

-از خوش بو کننده های طبیعی استفاده کنید. گلاب، میخک، رازیانه، زعفران ، نعناع، شوید، جعفری، لیمو ، گل گاو زبان و بسیاری از گل ها و گیاهان معطر دیگر می توانند باعث شوند دهانمان برای ساعات طولانی خوش بو و معطر باشد.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.