دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > 9 راهکار برای از بین بردن التهاب سینوزیت
شناسهٔ خبر : 1694 -

9 راهکار برای از بین بردن التهاب سینوزیت

9 راهکار برای از بین بردن التهاب سینوزیت

عفونت های سینوزیتی که به واسطه ویروس و آلودگی هوا به وجود آمده اند با مصرف آنتی بیوتیک بهتر نمی شود. اما یک سری توصیه هایی وجود دارد که می توان انجام داد تا روند بهبودی سینوزیت سریع تر شود

چه راهکارهایی برای از بین بردن سینوزیت وجود دارد؟

علائم سینوزیت شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد. بزرگترین تفاوت این دو این است که مدت زمان هر کدام متفاوت است. معمولاً علائم سینوزیت بیش از 10 روز به طول می انجامد. سینوزیت وقتی به مرحله ی مزمن برسد به مدت 12 هفته یا بیشتر ادامه دار خواهد بود.

سینوزیت چه مدت طول می کشد ؟

عفونت سینوزیت معمولاً بدون درمان و خود به خود خوب می شود.عفونت های سینوزیتی که به واسطه ویروس و آلودگی هوا به وجود آمده اند با مصرف آنتی بیوتیک بهتر نمی شود. اما یک سری توصیه هایی وجود دارد که می توان انجام داد تا روند بهبودی سینوزیت سریع تر شود.

1- نوشیدن آب به میزان کافی

مصرف روزانه هشت لیوان آب کمک میکند بدن ما به میزان کافی هیدراته شود . مصرف آب به میزان لازم بدن را در برابر سینوزیت قوی تر می کند.

2- مصرف مواد غذایی که باعث افزایش ایمنی بدن در برابر سینوزیت می شود

برای از بین بردن عفونت سینوزیت ، در وعده های غذایی خود از مواد غذایی تقویت کننده ایمنی بدن مانند زنجیل ، پیاز و سیر استفاده کنید . همچنین این مواد غذایی بدن را در برابر انواع ویروس ها مقاوم نگه می دارد. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی بهتر است روزانه بین 2 تا 5 گرم سیر تازه یا 300 تا 1000 میلی گرم عصاره سیر در سبد غذایی خود قرار دهیم.

نوشیدن چای زنجبیل از بروز التهاب سینوزیت جلوگیری می کند . همچنین اضافه کردن عسل به چایی زنجبیل به دلیل خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی که دارد می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

-3 مرطوب نگه داشتن هوای پیرامون خود

در صورتی که هوای اطراف خود را هیدراته نگه دارید تا میزان زیادی از بروز سینوزیت جلوگیری کرده اید. حال روش های هیدراته نگه داشتن محیط اطراف را شرح می دهیم :

برای جلوگیری از بروز انسداد بینی در طول شب از یک مرطوب کننده مانند دستگاه اکسیژن ساز در گوشه اتاق خود استفاده کنید.

- در طول شبانه روز چندین بار از اسپری بینی شوی طبیعی استفاده کنید تا مجاری بینی و سینوس خشک نماند.

- به طور منظم دوش آب گرم بگیرید . این کار باعث می شود در معرض هوای مرطوب و بخار آب قرار بگیرید. همچنین می توانید از بخور آب گرم استفاده کنید. به این صورت که به مدت ده دقیقه سر و کله خود را با حوله یا پارچه زخیم بپوشانید و کاسه آبی گرمی را مقابل صورت خود قرار دهید و نفس عمیق بکشید.

-4 تمیز کردن سینوس ها با روغن اوکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس کمک زیادی به باز شدن سینوس ها و از بین بردن مخاط ها می کند. افرادی که سینوزیت حاد دارند می توانند با عنصر اصلی روغن اوکالیپتوس یعنی سینوئل، سینوزیت خود را تمیز کنند.

-5 مجاری بینی خود را با استفاده از ظرف مخصوص شست و شو دهید

اغلب برای از بین بردن سینوزیت ، مجاری بینی شست و شو داده می شود. محققان اخیراً به این نتیجه رسیده اند که با استفاده از ظرف مخصوص شست وشو و محلول مناسب می توانید برخی از علائم سینوزیت را از بین ببرید.

یک دستورالعمل مناسب برای شست و شوی بینی با استفاده از ظرف مخصوص به شرح زیر است :

ابتدا ظرف مخصوص را از محلول سالین پر کنید. سپس مخزن را به سوراخ بینی خود وارد کرده و سر خود را در زاویه مناسب 45 درجه قرار دهید . این فرآیند را در هر دو طرف بینی انجام دهید. و در نهایت ظرف شسشت و شوی بینی خود را بشویید. یادتان باشد برای شست و شو فقط از سرم شست و شو و یا آب مقطر استفاده کنید . در غیر این صورت ممکن است به علت وجود آلاینده ها مانند باکتری ها یا انگل ها بیماری شما عود کند و وضعیت شما را بدتر کند.

-6 با کمپرس آب گرم درد صورت خود را کاهش دهید

می توانید حوله مرطوب و گرمی را در اطراف بینی ، گونه ها و چشم های خود قرار دهید تا موجب از بین رفتن سینوزیت و تسکین درد آن شود.

-7 استفاده از داروهای بدون نسخه

داروهایی نظیر آسپرین ، استامینوفن و ایبوپروفن که بدون نیاز به نسخه در دسترس بیمار قرار می گیرد می توانند فشار داخل بینی را کم کند .

در صورتی که سینوزیت به واسطه یک واکنش آلرژیک ایجاد شده باشد ، آنتی هیستامین ها می توانند به بهبود التهاب کمک شایانی کنند.

بهتر است همواره تورعایت صیه های داروساز و دستورالعمل های روی بسته را دنبال کنید.

8- داروهای با نسخه برای از بین بردن التهاب سینوزیت

چنانچه سینوزیت شما عفونی و باکتریایی شده باشد و به مرحله سینوزیت مزمن و پیشرفته رسیده باشید پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.

پزشک شما بعد از یک سری سوال در مورد علائم و انجام معاینات مرتبط پزشکی و تمیز کردن داخل بینی ، تعیین می کند که آیا عفونت بینی شما توسط باکتری و ویروس ایجاد شده است یا خیر.

-9 به خودتان سخت نگیرید

مدت زمان درمان کامل سینوزیت کمی طولانی است بنابراین فرد باید با تغذیه مناسب و رعایت نکات بهداشتی و استراحت کافی بدن خود را در برابر عفونت مقاوم کند.

مراجعه به پزشک

در صورت بروز علائم زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید .

- افزایش دمای بدن و تب بالای 38 درجه

- در صورتی که علائم بیش از 10 روز به طول بیانجامد

- در صورتی که علائم روز به روز تشدید شوند

- در صورتی که با مصرف داروهای بدون نسخه شرایط بهتر نشود

- چنانچه سالهاست درگیر عفونت سینوسی می باشید

چنانچه شما بیش از 2 ماه است که دچار عفونت سینوسی هستید و یا بیش از 4 بار در سال دچار التهاب سینوسی می شوید ، ممکن است سینوزیت مزمن داشته باشید. دلایل شایع سینوزیت مزمن عبارتند از آلرژی ، انحراف تیغه بینی و عفونت دستگاه تنفسی .

حال می خواهیم بدانیم چه چیزهایی باعث بروز عفونت سینوسی می شود ؟

زمانی که بافت ها در سینوس ها متورم شده و این امر منجر به ایجاد مخاط و درد و ناراحتی می شود ، عفونت در سینوس ها به وجود می آید .

سینوس ها کیسه های هوایی در استخوان صورت هستند که در ناحیه بالای دستگاه تنفسی قرار دارند. این کیسه های هوایی از بینی به گلو راه دارند.

هرچیزی که باعث شود سینوس ها از تخلیه متوقف شوند باعث بروز عفونت سینوسی می شود.

از جمله :

- سرماخوردگی

- تب

- قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا

- ورم غشاء مخاطی بینی

- تغییر فشار هوا

روش های کاهش خطر ابتلا به عفونت سینوسی چیست :

- همواره بعد از حضور در اماکن شلوغ و پر تردد مانند اتوبوس و مترو دست و صورت خود را بشویید .

- همیشه هوای محیط اطراف خود را مرطوب نگه دارید.

- سعی کنید در معرض دود قرار نگیرید و از کشیدن سیگار اجتناب کنید.

- هنگام سرماخوردگی استراحت کافی داشته باشید تا خطر ابتلا به سینوزیت کاهش یابد.

- هنگام مواجهه به افراد مبتلا به سرماخوردگی و سایر عفونت های تنفسی نکات بهداشتی را رعایت کنید

نشانه های عفونت سینوسی چیست :

- گرفتگی بینی

- ترشحات عفونی بینی

- تب بالای 38 درجه

- احساس خستگی زیاد

- نفس نامطبوع و طعم ناخوشایند دهان

- از بین رفتن حس بویایی و چشایی

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.