دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > علایم ام اس را بیشتر بشناسید
شناسهٔ خبر : 1647 -

علایم ام اس را بیشتر بشناسید

علایم ام اس را بیشتر بشناسید

مسئول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه تعداد زنان مبتلا به این بیماری دو برابر مردان است، گفت: 320 بیمار مبتلا به ام اس در استان شناسایی شده‌اند.

مهری فرشاد: ام اس جزء بیماری خاص در دنیا مطرح است و این بیماری تا پایان عمر همراه فرد است؛ با توجه به اینکه علایم اولیه بیماری ام اس در سنین بین 20 تا 40 سال بروز می‌کند، با تشخیص زودهنگام این بیماری می‌توان از عوارض آن پیشگیری کرد.وی افزود: کمبود ویتامین D، عوامل محیطی و استرس از فاکتورهای اصلی در ابتلا به بیماری ام اس است.

این مسئول همچنین با بیان اینکه بیماران ام اس تحت پوشش حمایت های دانشگاه و بیمه قرار دارند، بیان کرد: داروهای ایرانی بیماران به صورت رایگان ارائه می شود و 90 درصد داروهای خارجی تحت پوشش بیمه است و 10 درصد باقی مانده نیز 50 درصد توسط معاونت غذا و دارو تخفیف داده شده و مابقی را انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ام اس تامین می‌کند.

سهیلا پیدا، رئیس انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی پیش از این اظهار کرده بود: طلاق از مشکلات مهم زنان مبتلا به ام اس در این استان است. بیشتر بیماران مبتلا به ام اس در این استان به خصوص خانم های مبتلا به این بیماری دارای مشکلات خانوادگی هستند و باید برای آن ها چاره ای اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بیماران تحت پوشش این انجمن را جوان‌ها تشکیل می‌دهد، ادامه داد: تعداد زیادی از این بیماران تحصیل‌کرده هستند اما به شدت با مشکل اشتغال دست و پنجه نرم می‌کنند.به گفته پیدا، اغلب این بیماران بیکار هستند و به دنبال شغل می گردند.

وی، هزینه بالای داروها را از دیگر مشکلات بیان و اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده تعدادی از بیماران به سوی استفاده از داروهای ایرانی که به صورت رایگان توزیع می شود سوق داده شده اند.

رئیس انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی در ادامه توضیح داد: بیماری ‌ام.اس (مولیتپل اسکلروزیس) یکی از شایع‌ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است و در اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می‌شود، البته میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را احاطه می‌کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: در حالت طبیعی با وجود این غلاف، امواج عصبی به سرعت منتقل شده و موجب توانایی بدن در ایجاد حرکات هماهنگ و موزون می‌شود اما در بیماری ‌ام.اس این غلاف عصبی به تدریج تخریب می‌شود و بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی‌شود و علایم مختلف بیماری‌ام.اس ظاهر می‌شود.

پیدا اظهار کرد: علایم بیماری ‌ام.اس، بسته به اینکه چه منطقه‌ای از سیستم اعصاب مرکزی گرفتار شده باشد، بسیار متغیر هستند و این علایم حتی در یک فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می‌کند؛ اختلالات بینایی شامل تاری دید، دو بینی، حرکات غیرارادی و سریع چشم و به ندرت از دست دادن کامل بینایی، اختلالات تعادل شامل لرزش، عدم تعادل در راه رفتن، سرگیجه، ضعف و کرختی اندام ها، اختلال در حرکات موزون، سفتی عضلات و اختلالات حسی شامل گزگز، سوزش، بی حسی و درد است.

منبع: ایسنا

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.