دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > ارتباط یائسگی و تشدید علائم آتروز در زنان

ارتباط یائسگی و تشدید علائم آتروز در زنان

یائسگی موجب بروز بیماری آرتروز روماتوئید در زنان می شود

مطالعه جدید نشان می دهد یائسگی موجب تسریع زوال فیزیکی در زنان مبتلا به آرتروز روماتوئید می شود.

یائسگی علت اصلی بروز بسیاری از بیماری های رایج در زنان است. این بیماری ها بعد از 50 سالگی و با شروع دوران یائسگی شروع می شوند.

در خانم ها با ورود به سن یائسگی هورمون ها و عملکردشان از حالت تعادل خارج می شود . مشکلات هورمونی می تواند زنان را در معرض ابتلا به انواع بیماری قرار دهد. آرتروز روماتوئید سه برابر بیشتر در زنان رایج است. به همین دلیل از لحاظ سلامت فیزیکی خصوصاً سلامت مفاصل و استخوانی مردان در وضعیت بسیار بهتری قرار دارند.

آرتروز روماتوئید بیماری رایجی در زنان است .

همانطور گه اشاره کردیم با یائسگی سطح تعادل هورمونی بدن زنان تغییر میکند و میزان کمتری استروژن در بدن زنان تولید می شود. به همین علت بیماری های رایجی مانند درد مفاصل، التهاب و ورم مفاصل، شروع می شود. در دوران بارداری سطح ابتلا به این بیماری یعنی آرتروز روماتوئید بسیار کم است. به علت اینکه در دوران بارداری میزان استروژن تولید شده در بدن زنان بالا است.

آرتروز روماتوئید یک اختلال خودایمنی است که موجب بروز التهاب و درد در مفاصل می شود.

یک تحقیق دیگر هم نشان داده است که آرتروز روماتوئید در زنان عمدتا ناشی از زایمان و سایر تغییرات هورمونی و تولیدمثلی است. به عنوان مثال، محققان عنوان می کنند زنانی که زودتر از موعد دچار یائسگی می شوند بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز روماتوئید قرار دارند. همچنین زنانی که زایمان های متعددی داشته اند هم احتمال ابتلا به آرتروز روماتوئید در آنها به مراتب بیشتر است.

محققان دانشگاه نبراسکا آمریکا در این مطالعه به بررسی حدود ۸۲۰۰ زن مبتلا به آرتروز روماتوئید پرداختند. آنها دریافتند یائسگی تاثیر قابل توجهی بر شدت و میزان زوال جسمی در زنان مبتلا به آرتروز روماتوئید دارد و با تشدید بیماری مرتبط است.

یائسگی باعث می شود انواع عارضه های جسمی به یکباره به سراغ فرد حمله ور شوند. این عارضه ها بیشتر در قسمت های مفاصل است. از جمله درد در نواحی گردن و شانه و کتف و آرنج ، زانو و ساق پا بروز می کنند.

زنانی که در آستانه سن یائسگی قرار دارند باید بیشتر کلسیم و ویتامین دی مصرف کنند. چرا که آرتروز روماتوئید باعث بروز پوکی استخوان می شود. زنان در شروع سن یائسگی و حتی چند سال قبل تر از آن باید برای سنجش تراکم استخوان به پزشک متخصص مراجعه کنند و مطمئن باشند که از نظر تراکم استخوانی در وضعیت سالمی قرار دارند.

آرتروز روماتوئید بیماری ای است که همراه با درد است. لذا زنان باید برای جلوگیری از عوارض آرتروز روماتوئید یک سر ی مراقبت هایی را انجام دهند. داروهای غیراستروئیدی(ایبوپروفن) باعث می شود درد در نواحی استخوانی کاهش یابد. همچنین استرخ رفتن ، ماساژ مناسب و اصولی داشتن، طب سوزنی و ... راه هایی است برای کاهش درد آرتروز روماتوئید.

ورزش کردن ساده ترین و بی عارضه ترین راه کار برای از بین بردن درد بیماری آرتروز روماتوئید است. ورزش های گروهی و دسته جمعی که مناسب افراد بالای 50 سال است. چرا که ورزش های سنگین می تواند درد را افزایش دهد.

کمپرس آب گرم و سرد نیز برای نواحی درگیر درد بیماری آرتروز روماتوئید موثر است. به مدت 10 دقیقه کیسه آب گرم را روی مفصل قرار دهید. و سپس کیسه آب سرد را روی آن بگذارید. بدین صورت التهاب های ناشی از این بیمای تا حد زیادی بهبوبد می یابد.

به میزان کافی ویتامین و پروتئین مصرف کنید.

مصرف ویتامین های مکمل ، از جمله امگا3 بسیار مهم است. همچنین مواد مغذی مانند بادام ، گردو، ماهی ، و سبزیجات تازه توصیه می شود.