شناسهٔ خبر : 1403 -

سلامت زنان

سلامت زنان

ضرورت اصلاح باورهای نادرست در مورد سلامتی زنان

رئیس مرکز تحقیقات سلامت گفت: متاسفانه برخی از زنان تصویری کاریکاتوری از بدن خود دارند و به‌همین جهت در معرض آسیب های مختلف از قبیل جراحی های متعدد زیبایی، مواد روان گردان یا روی آوردن به ابزارهای لاغری غیر رسمی و غیر علمی قرار می‌گیرند.

باقری لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سلامت در نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی سلامت زنان اظهار داشت: زندگی شهرنشینی و مدرن، عوارض و تبعات ناگواری را به زندگی انسان تحمیل کرده که بخش عمده ای از آنها متوجه سلامت زنان است. این موضوع باتوجه به اینکه زنان در برخی مقاطع زندگی مانند بارداری بیشتر در معرض خطرها قرار دارند و آسیب پذیر تر می شوند، حائز اهمیت بیشتری است.

وی ادامه داد: اما موضوع این است که سلامت زنان نباید دست خوش باورهای غلط و یا اطلاع رسانی های ناقص و کم ارزش شود. نباید سلامت زنان مبتنی بر اطلاعات و آگاهی هایی باشد که تکیه گاه علمی و مطالعاتی ندارد و صرفا پایه آن ها اوهام یا خرافات است و این موضوع ضرورت ارتقای سواد سلامت جامعه را بیش از پیش یادآور می شود.

لنکرانی ادامه داد: به عنوان مثال، همه می دانند که بهتر است زنان در دوره بارداری، ماهی مصرف کنند به جهت اینکه ماهی های دریا می تواند منبع مناسبی برای ید باشد ولی نکته اینجا است که مصرف گوشت ماهی های با چربی بالا مثل کوسه ماهی، بیش از اینکه برای مادر باردار مفید باشد، مضر است.

وی افزود: متاسفانه برخی از زنان تصویری کاریکاتوری از بدن خود دارند و به‌همین جهت در معرض آسیب های مختلف از قبیل جراحی های متعدد زیبایی، مواد روان گردان و یا روی آوردن به ابزارهای لاغری غیر رسمی و غیر علمی قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت با اشاره به شایع شدن مصرف دم نوش ها و گیاهان دارویی در میان زنان و به دنبال آن در کل اعضای خانواده اظهار داشت: مصرف مستمر و مداوم برخی گیاهان دارویی حتی به شکل دم نوش می تواند عوارضی را بر سلامت افراد تحمیل کند و بارها شاهد بوده ایم که زنانی که به صورت غیر علمی و مبتنی بر تبلیغات کاسبکارانه، دم نوش ها را به صورت متوالی مصرف کرده اند، در معرض بیماری های کبدی قرار گرفته اند.

لنکرانی با اشاره به وجود سموم مختلف بر مواد غذایی تصریح کرد: باقی مانده سموم در مواد غذایی از جمله دغدغه هایی است که به صورت جدی در رابط با سلامت جامعه مطرح است و از آنجایی که معمولا زنان نقش کلیدی در انتخاب نوع مواد غذایی خانواده ها دارند، باید در این خصوص هم اطلاع رسانی مناسب صورت گیرد و هم اینکه سازمان های مختلف همراهی و هم افزایی داشته باشند تا بتوانیم بر این معضل چیره شویم ولی متاسفانه در این حوزه نیز سلامت زنان و سلامت جامعه قربانی خطاها و خرافات است.

به گفته رئیس هفتمین کنگره بین المللی سلامت زنان، اگر زنان اطلاعات تغذیه ای مناسب داشته باشند و بدانند که کدام مواد غذایی به صورت نادرست تهیه یا بسته بندی شده اند یا اینکه شرایط سم زدایی از مواد غذایی چیست و از عواقب مصرف برخی پلاستیک ها اطلاع دقیق داشته باشند، قطعا می توانند تاثیرات سرنوشت سازی را بر سلامت خود و خانواده بگذراند.

وی ادامه داد: برخی تصور می کنند که پلاستیک بهترین شکل بسته بندی برای غذا یا مواد غذایی است، در صورتی که گزارش های مختلف حاکی از نقش برخی پلاستیک ها در ایجاد بیماری های غیرواگیر زنان مثل یائسگی زودرس و ناباروری است.

لنکرانی در پایان تاکید کرد: این ها مشتی از خروارها باور نادرست در حوزه سلامت است که متاسفانه در میان زنان ایرانی رسوب کرده و ضروری است در این خصوص فعالیت های علمی و آموزشی مناسبی برنامه ریزی شود و اساتید مختلف در هفتمین کنگره بین المللی سلامت زنان که از 30 ام آبان ماه در شیراز برگزار می شود تلاش خواهند کرد مباحث مختلفی را راجع به سلامت زنان با رویکرد مخاطرات محیطی مورد بحث و بررسی قرار دهند.


نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.