شناسهٔ خبر : 1396 -

روغن ماهی

روغن ماهی

فواید روغن ماهی برای سلامتی

روغن ماهی به خاطر مزایای زیادی که برای سلامتی انسان دارد مشهور و شناخته شده است اما پژوهش های جدید نشان می دهد که مصرف طولانی مدت روغن ماهی یا روغن آفتابگردان ممکن است خطر کبد چرب را بعدها در زندگی افراد افزایش دهد.

با مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد، محققان دریافتند که مصرف طولانی مدت روغن آفتابگردان یا روغن ماهی می تواند کبد را به گونه ای تغییر دهد که در مقابل استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) آسیب پذیر باشد. استئاتوهپاتیت غیرالکلی یک نوع حاد و جدی از بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

محققان نه تنها دریافتند که چربی کبد با افزایش سن در آن تجمع پیدا می کند بلکه نشان دادند نوع چربی که در کبد تجمع پیدا می کند تحت تاثیر نوع چربی است که ما در رژیم غذایی خود مصرف می کنیم. این موضوع بدین معنی است که صرف نظر از تجمع چربی در کبد، برخی از کبدها به شیوه سالم تری پیر می شوند و کمتر در معرض بیماری های خاص و مرتبط با آن قرار می گیرند.

مطالعه موجود نشان داد که مصرف طولانی مدت روغن آفتابگردان می تواند به تحریک فیبروز کبدی منجر شود و ساختار این اندام را نیز تغییر دهد. تغییر در ساختار نیز به تغییر در ظاهر ژن ها منجر می شود و می تواند اکسیداسیون در سلول های کبدی را افزایش دهد. موش هایی که برای طولانی مدت از روغن ماهی استفاده کرده بودند، با افزایش اکسیداسیون سلولی مرتبط با سن در کبد خود مواجه شدند.

همچنین آن ها کاهشی را در زنجیره انتقال الکترون ها تجربه کردند که منبع تامین قدرت سلول هاست. وجود چنین شرایطی به نارسایی در عملکرد سلول ها منجر می شود. روغن ماهی نیز اگر به صورت طولانی مدت مصرف شود می تواند به افزایش طول تلومر منجر گردد. با اینحال روغن زیتون باعث کاهش اسیب به کبد می شود. اگر تمامی این یافته ها را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که روغن زیتون فوق بکر می تواند بهترین گزینه برای سلامت کبد ما باشد.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.