دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > در سفر به عراق واکسن هپاتیت بزنید
شناسهٔ خبر : 1339 -

در سفر به عراق واکسن هپاتیت بزنید

در سفر به عراق واکسن هپاتیت بزنید

20 درصد جمعیت کشور در معرض ابتلا به نوعی بیماری عفونی حاد کبد یا بیماری ویروسی هپاتیت A هستند


خستگی، تب، تهوع، بی‌اشتهایی، اسهال و زردی پوست یا چشم‌ها از علائم هپاتیت A است و باید در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه شود.
دکتر مردانی، دوره نهفتگی یرقان یا هپاتیت نوع A را به طور متوسط چهار هفته بیان می کند و به این معنی که اگر شخصی با این ویروس تماس داشته باشد حداقل چهار هفته طول می کشد تا علایم بیماری در او ظاهر شود و از اواخر این دوران، دفع ویروس از مدفوع شروع می شود و تا یک هفته بعد از ایجاد زردی، ادامه دارد.
گفته می شود که هر سال حدود 5/1 میلیون مورد ابتلاء به هپاتیت A در سراسر جهان وجود دارد و این بیماری در مناطقی از جهان که وضعیت بهداشتی ضعیفی دارند و آب سالم به اندازه کافی در دسترس نیست رایج تر است. در کشورهای در حال توسعه حدود 90درصد کودکان تا سن 10 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند اما در بزرگسالی مصون هستند.
بیماری حاد هپاتیت A در سال 2010 منجر به مرگ 102 هزار نفر شد.
مسافران عتبات عالیات فقط با مشکل هپاتیت نوع A یا یرقان مواجه نیستند بلکه خطر هپاتیت نوع B هم برای آنها وجود دارد.
دکتر علویان در این خصوص می گوید: هر وسیله ای که با خون سرو کار داشته باشد، می تواند این بیماری را منتقل کند اما این بیماری از طریق دست دادن، بوسیدن و هوا منتقل نمی شود، بلکه از طریق تماس خونی غیربهداشتی منتشر می شود.
وی عنوان می کند: قمه زنی و استفاده مشترک از قمه می توانند از علل انتقال ویروس هپاتیت ویروسی B و C باشند که معمولا در محیط های شلوغ و غیر بهداشتی منتقل می شود و هر سال در ایام عزاداری شاهد مواردی از ابتلا به این بیماری ها هستیم و اینکه برخی از عزاداران هم از قمه مشترک استفاده می کنند که انتقال هپاتیت را دو چندان می کند.
دکتر علویان همچنین اضافه می کند که فرایند قمه زنی و پاشیده شدن خون به اطراف هم می تواند باعث انتقال بیماری هپاتیت به اطرافیان شود و حتی افرادی که قمه نمی زنند و در نزدیکی فرد قمه زن هستند هم در معرض خطر هستند.
تمام اینها در یک سمت است و اینکه 60 درصد هموطنان ما از ابتلا به هپاتیت B خود خبر ندارند نیز یک سمت. اینکه حدود یک میلیون و 400 هزار تن در کشور تخمین زده می شود که هپاتیت B داشته باشند و موقع انجام اموری مثل آزمایش خون ، شناسایی می شوند.
این ها گفته نشد که هموطنان از سفر به عتبات عالیات حذر کنند بلکه این مطالب برای آن است که بیماری همیشه در کمین است و راه های پیشگیری نیز در اغلب مواقع ساده اما به نظر پیش پا افتاده.
به التهاب و تورم کبد، هپاتیت می گویند. هپاتیت ویروسی در اثر ویروس های مختلفی ایجاد می شود که منحر به تورم کبد می شود. مهم ترین انواع هپاتیت ویروسی ، هپاتیت های B ، A و C است که نوع B و C به دلیل مزمن شدن از اهمیت زیادی برخوردار است.


نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.