دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > زنان پیش از بارداری وزن خود را کاهش دهند
شناسهٔ خبر : 100 -

زنان پیش از بارداری وزن خود را کاهش دهند

زنان پیش از بارداری وزن خود را کاهش دهند

استاد بیمارستان دانشگاهی کالج لندن با اشاره به عوارض اضافه وزن در زنان باردار گفت: لازم است زنان دارای اضافه وزن پیش از حاملگی برای پیشگیری از تبعات چاقی بر سلامت خود و جنین، اقدام به کاهش وزن کنند.

نیک فاینر (Nick Finer) امروز -یکشنبه- در سمینار دو روزه تازه های چاقی و دیابت اظهار کرد: بر اساس یک مطالعه فدراسیون جهانی چاقی، در سال 2011 در ایران، آمار زنان چاق 27.7 درصد و مردان چاق 14.7 بود، در حالی که این رقم در بسیاری کشورها برعکس و یا در برخی کشورها مساوی است.
وی که از طریق ارتباط تصویری اینترنتی برای حضار در تالار عقیق بیمارستان امام خمینی (ره) تهران سخن می گفت، در ادامه به دو تحقیق ملی در انگلیس اشاره کرد و افزود: مرکز نیازهای مادر و کودک تاثیر چاقی را بر میزان باروری، اثر انسولین بر میزان تخمک گذاری، اندازه جنین و ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در جنین بررسی کرد.
به گفته این متخصص جراحی جلوگیری از چاقی (باریاتیریک/Bariatric)، یکی از نتایج مطالعات یاد شده حاکی از افزایش احتمال مرگ زنان چاق حین وضع حمل بود؛ به طوری که در این بررسی ها 28 درصد مادران چاق (با BMI بین 14 تا 35) درگذشتند.
فاینر همچنین با استناد به مطالعه ای در بیمارستان رازی اهواز بین سال های 2007 تا 2011 ، توضیح داد: ماکروزومی (افزایش سایز جنین)، سقط جنین و به دنیا آمدن جنین مرده از جمله آسیب های مشاهده شده بین زنان چاق (با BMI بالای 25) است.
استاد بیمارستان دانشگاهی لندن ادامه داد: افزایش تحرک بدنی، کاهش اضافه وزن و بهبود وضعیت سلامت می تواند برای زنان باردار چاق مفید باشد اما در بسیاری موارد این راهکارها جواب نمی دهد و بر این اساس، لازم است که پیش از حاملگی برای کاهش وزن اقدام شود.
عضو افتخاری مرکز ملی پیشگیری از بیماری های قلب و عروق انگلیس همچنین گفت: مطالعات دیگری با نمونه های بیشتری برای تعیین بهتر پیامدهای منفی اضافه وزن بر مادران و جنین بر اساس درجه بندی میزان اضافه وزن همچنین میان اقلیت های قومی و جمعیتی باید انجام شود تا بهتر بتوان راه های درمان را برای این مادران یافت.
سمینار دو روزه تازه های چاقی و دیابت به همت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم علوم پزشکی تهران با همکاری انجمن مطالعه چاقی اروپا و گروه تغذیه بالینی مرکز آموزش و پژوهش بیمارستان دکتر شریعتی از دیروز (شنبه/21 مرداد) در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برپاست.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.