دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > کلسترول خوب خطر ذات الریه و التهاب روده را افزایش می دهد

کلسترول خوب خطر ذات الریه و التهاب روده را افزایش می دهد

مطالعه جدید نشان می دهد میزان کلسترول خوب نیز ممکن است ریسک ابتلا به بیماری های عفونی نظیر التهاب روده و معده و ذات الریه را افزایش دهد.

تیمی از محققان دریافتند افراد دارای میزان بسیار پایین کلسترول HDL معروف به کلسترول خوب، با ۷۵ درصد ریسک بالاتر ابتلا به بیماری عفونی روبرو هستند، در حالیکه این خطر در افراد دارای کلسترول HDL بسیار بالا، ۴۳ درصد بیشتر است.

«بورگ نوردستگارد»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کپنهاگ دانمارک، در این باره می گوید: «ما دریافتیم افراد دارای میزان بالا و پایین کلسترول HDL با ریسک بالا بستری شدن در بیمارستان به خاطر بیماری عفونی روبرو هستند.»

وی در ادامه می افزاید: «همچنین این گروه از افراد با ریسک بالا مرگ ناشی از بیماری های عفونی نیز مواجه هستند.»

در این مطالعه، تیم تحقیق داده های ۱۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند.

مطالعات متعددی نشان داده اند که HDL برای اهمیت سیستم ایمنی و آسیب پذیری در مقابل ابتلا به بیماری های عفونی مهم است.

نوردستگارد در ادامه می افزاید: «یافته های ما نشان می دهد که در آینده تحقیق در مورد نقش و عملکرد کلسترول HDL نباید فقط متمرکز بر بیماری قلبی-عروقی باشد، بلکه باید بر نقش HDL در مورد سایر بیماری ها نظیر بیماری های عفونی هم توجه شود

منبع:خبرگزاری مهر