دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > معضل مقاومت آنتی بیوتیکی ناشی از مصرف خودسرانه دارو
شناسهٔ خبر : 537 -

معضل مقاومت آنتی بیوتیکی ناشی از مصرف خودسرانه دارو

معضل مقاومت آنتی بیوتیکی ناشی از مصرف خودسرانه دارو

رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها یک معضل است که سبب مقاوم شدن انواع باکتری ها در برابر داروها می‌شود.

با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان بدون مشورت با دامپزشک اقدام به مصرف دارو می‌کنند، گفت: پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی امر کنترل و درمان بیماری‌ها را در دام و انسان به مخاطره می‌اندازد.

وی تصریح کرد: افزایش آگاهی از مقاومت آنتی بیوتیکی و پیامدهای ناگوار آن بر سلامت جامعه، یکی از شیوه‌های موثر برای محدودسازی بروز و گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی است، لذا آموزش و اطلاع رسانی هر چه بیشتر در این زمینه می‌تواند گامی موثر در راستای کاهش مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک باشد.

احمدی با تأکید بر رعایت دوره پرهیز از مصرف پیش از حمل و عرضه فرآورده‌های خوراکی دام، افزود: مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها با حفظ تعهد و پایبندی به دستورالعمل‌ها و رعایت اصول اولیه آنتی بیوتیک تراپی نه تنها مشکل ساز نیست، بلکه می تواند مانع از بروز و شیوع بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام و همچنین بیماری‌های دامی شده و به تامین سلامت آحاد جامعه و حفظ سرمایه های دامی کمک شایان توجهی کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.