دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > تأثیر مصرف نوشابه های گازدار و فست فود در پوسیدگی دندان/راه هایی که از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند
شناسهٔ خبر : 373 -

تأثیر مصرف نوشابه های گازدار و فست فود در پوسیدگی دندان/راه هایی که از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند

تأثیر مصرف نوشابه های گازدار و فست فود در پوسیدگی دندان/راه هایی که از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند

دبیرعلمی دوازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: شکل دندان‌ها(آناتومی)، نوع رژیم غذایی، عدم رعایت بهداشت دندان‌ها، عوامل ارثی و کمبود فلوراید در آب آشامیدنی از جمله علل پوسیدگی دندان به شمار می‌رود.

اسماعیل یاسینی در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهارداشت: این کنگره 19 تا 22 دی ماه سال جاری در برج میلاد و با تم « اندیشه های راهبردی در دندانپزشکی و طرح درمان» و با محوریت سلامت دهان و دندان برگزار می‌شود.

وی افزود: تم فوق یک تم کامل و جامع است بدین معنی که درمان‌ها نباید یک بعدی باشد. همچنین بدین معنی که با یک تفکر جامع و در نظر گرفتن طرح درمان‌های مختلف، یک طرح درمان صحیح در نظر گرفته و بهترین روش درمانی را انتخاب می کنیم.

دبیرعلمی دوازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد: این کنگره 4 روزه شامل 32 پانل و در رشته های تخصصی مختلف دندانپزشکی، به صورت سخنرانی‌، بین رشته‌ای، چالشی و ارائه پوستر خواهد بود همچنین پانل ویژه‌ای حول محور سلامت دهان و دندان با حضور مسئولان وزارت بهداشت و سخنرانی اساتید جهت تامین سلامت دهان و دندان جامعه برگزار شود.

یاسینی بیان داشت: پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است که فاکتورهای مختلفی در بروز آن دخالت دارند، شکل دندان ها(آناتومی)، نوع رژیم غذایی، عدم رعایت بهداشت دندان‌ها، عوامل ارثی، کمبود فلوراید در آب آشامیدنی از جمله علل پوسیدگی دندان به شمار می‌رود.

وی گفت: روش‌های آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان در کاهش پوسیدگی دندان بسیارحائز اهمیت است و رسانه‌ها نقش مهمی در این راستا دارند که متاسفانه این نقش در کشور ما کم رنگ است.

دبیرعلمی دوازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود:همچنین نقش و رسالتی که دندانپزشکان در آموزش بهداشت و پیشگیری برای بیماران خود دارند، بسیار مهم است لازم بوده بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

یاسینی عنوان کرد: متاسفانه رژیم‌های غذایی امروزه اکثرا حاوی مواد قندی مضر( ساکارز) هستند؛ همچنین نوشابه‌های گازدارو فست فودها عامل بسیار مهمی در جهت پوسیدگی دندانی به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه روز به روز شاهد افزایش پوسیدگی‌های دندانی در جامعه هستیم، گفت: مهمترین روش پیشگیری، رعایت بهداشت یعنی مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی است همچنین توصیه می شود هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه شود.

دبیرعلمی دوازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران یادآور شد: از دیگر روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان، انجام فیشور سیلانت است که توسط متخصصین دندانپزشکی کودکان و دندانپزشکان عمومی انجام می شود که این روش پس از رویش دندان‌های دائمی با توجه به شیارهای عمیق در سطح جونده آنها و عدم امکان تمیز کردن کامل توسط مسواک در این روش دندان با ماده ی شیار پوش دندان پوشیده می شود و طی عملیاتی خاص عمل آوری می شود.

یاسینی گفت: همچنین انجام فلورایدتراپی هر 6 ماه یک‌بار توسط متخصصین دندانپزشکی کودکان و دندانپزشکان عمومی توصیه می شود.روش دیگر نیز استفاده از فلوراید در آب آشامیدنی به میزان استاندارد است.

وی خاطرنشان کرد: عوامل زیادی در پوسیدگی دندانی نقش دارند که برخی از عوامل مهم در بالا ذکر شد ولی انچه مسلم است اینکه پیشگیری هزینه‌ای به مراتب کمتر از روش های درمانی برای بیمار و جامعه ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.