دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > 10 راهکار خانگی درمان واریس کدام است ؟ همه چیز درباره جوراب واریس
شناسهٔ خبر : 1732 -

10 راهکار خانگی درمان واریس کدام است ؟ همه چیز درباره جوراب واریس

10 راهکار خانگی درمان واریس کدام است ؟ همه چیز درباره جوراب واریس

حدود 20 درصد از بزرگسالان در برخی از موارد رگهای واریسی را تجربه می کنند. برای بیماری واریس چندین درمان پزشکی و دارویی وجود دارد ، هرچند ممکن است فرد برای رفع علائم خود نیز از داروهای طبیعی خانگی استفاده کند.

داروهای خانگی واریس

رگهای واریسی هنگامی ایجاد می شوند که رگ های فرد شدیداً متورم و بزرگ شده باشند. در برخی افراد این رگ ها می توانند باعث درد و ناراحتی شوند. طیف وسیعی از درمان های خانگی واریس ممکن است به کاهش التهاب و برآمدگی ظاهر و درد واریس کمک کند.

حدود 20 درصد از بزرگسالان در برخی از موارد رگهای واریسی را تجربه می کنند. برای بیماری واریس چندین درمان پزشکی و دارویی وجود دارد ، هرچند ممکن است فرد برای رفع علائم خود نیز از داروهای طبیعی خانگی استفاده کند.

در این مقاله ، ما به 10 راه طبیعی برای درمان واریس در خانه نگاه می کنیم. همچنین در ادامه درباره جوراب واریس و ویژگی های آن صحبت می کنیم .

به طور کلی بیماری واریس چیست؟

آیا برای واریس درمان خانگی وجود دارد؟

وریدهای واریسی ظاهری آبی تیره یا بنفش دارند و ممکن است از زیر پوست برآمده باشند.

وریدهای واریسی هنگامی که دریچه های کوچک در رگ ها ضعیف شده باشند می توانند گسترش پیدا کنند. این دریچه ها معمولاً جریان صحیح و مناسب خون را از بین می برند و در صورت آسیب دیدگی خون می توانند در رگها جمع شوند. این موضوع باعث ایجاد رگهای پیچیده و متورم می شود که بسیار مشهود است و کاملاً غیرعادی است و خبر از بروز واریس در آن محدوده از بدن می دهد.

واریس به دلیل ظاهری تیره مایل به آبی یا بنفش قابل توجه است ، همچنین اغلب از زیر پوست برآمدگی دارند.

علائم دیگر واریس شامل موارد زیر است:

احساس سوزش در پاها

سنگینی پاها که ایجاد ناراحتی در فرد می کند

گرفتگی عضلات که در طول شب بیشتر می شود

تورم پاها و مچ پا

پوستی خشک یا خارش دار که نسبت به ورید واریس نازک تر به نظر می رسد

در ادامه این مقاله به شما ده درمان خانگی و آسان برای کنترل و کاهش علائم واریس ارائه می دهیم.

اگر فردی به واریس مبتلا باشد ، می تواند از راههای درمانی خانگی زیر برای کنترل و بهبود علائم استفاده کند:

1. ورزش

ورزش منظم گردش خون بهتری را در پاها ایجاد می کند ، ورزش به شما کمک می کند تا به خون جمع شده موجود در رگ ها فشار بیاورید. ورزش همچنین به کاهش فشار خون فرد کمک می کند ، که یکی دیگر از عوامل موثر در واریس است.

ورزش هایی که می توانند برای درمان واریس موثر باشند را در ذیل ذکر کرده ایم:

شنا كردن

پیاده روی

دوچرخه سواري

یوگا

2. جوراب های فشرده سازی رگ های واریس

جوراب ساق بلند فشرده سازی در اکثر داروخانه ها وجود دارد و با اعمال فشار بر پاها می تواند به روند درمان واریس کمک کند. جورابهای واریس به عضلات و رگها کمک می کنند تا خون به سمت قلب حرکت کند.

یک مطالعه علمی در سال 2018 نشان داد افرادی که از جوراب های فشرده سازی واریس بالای زانو با فشار 18 تا 21 میلی متر جیوه به مدت یک هفته استفاده کرده اند ، گزارش داده اند که درد ناشی از واریس در آنها به میزان چشم گیری کاهش یافته است.

جوراب های فشرده سازی واریس را می توان در داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین جستجو کنید.

3. عصاره های گیاهی

یک بررسی مروری از سال 2006 نشان می دهد که عصاره شاه بلوط اسب ، ممکن است به کاهش درد پا ، سنگینی و خارش در افرادی که نارسایی مزمن وریدی دارند ، کمک کند.

یک مطالعه بررسی از سال 2010 گزارش داد که عصاره کاج دریایی ، و عصاره جگر قصاب (یک نوع گیاه)، ممکن است باعث کاهش تورم ساق پا شود که اغلب با کاهش التهاب و فشار رگهای واریسی همراه است.

4- تغییرات رژیم غذایی

غذاهای پر پتاسیم می تواند یک درمان خانگی برای رگ های واریسی باشد.

غذاهای پر پتاسیم مانند بادام و پسته ( ترکیبات آجیل) می توانند با کاهش احتباس آب در بدن به رگهای واریس کمک کنند.

غذاهای نمکی یا غنی از سدیم می توانند باعث شوند بدن آب را حفظ کند. غذاهای پر پتاسیم می توانند به کاهش احتباس آب بدن کمک کنند.

غذاهایی که پتاسیم زیادی دارند عبارتند از:

مغز بادام و آجیل پسته

عدس و لوبیای سفید

سیب زمینیها

سبزیجات برگ دار

برخی ماهی ها مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن

غذاهای دارای فیبر به حرکت روده کمک می کنند و از یبوست جلوگیری می کنند. جلوگیری از بروز یبوست مهم است ، زیرا یبوست و فاشر به روده ها می تواند طی یک روند گوارشی پیچیده، رگ های خونی آسیب دیده را تشدید کند یا آنها را بدتر کند.

غذاهایی که فیبر زیادی دارند عبارتند از:

آجیل ، چهارمغز و حبوبات

جو ، گندم ، و بذر کتان

غذاهای تهیه شده با غلات

افرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر احتمال دارد به واریس مبتلا شوند. بنابراین کاهش هر یک کیلوگرم از وزن می تواند به میزان قابل توجهی از التهاب و فشار رگ های واریسی کم کند.

5- فلاونوئیدهای بیشتری بخورید

افزودن غذاهایی که حاوی فلاونوئیدها هستند به وعده های اصلی غذایی نیز باعث کاهش و التیام رگ های واریسی می شود.

فلاونوئیدها گردش خون را بهبود می بخشند که این موضوع باعث می شود جریان خون بهبود یابد و فشار خون در رگ ها را کمتر می کند. آنها همچنین به کم شدن فشار خون در عروق کمک می کنند و می توانند رگ های خونی را شل کنند ، همه این موارد باعث کاهش واریس می شود.

غذاهایی که حاوی فلاونوئیدها هستند عبارتند از:

سبزیجات ، از جمله پیاز ، فلفل دلمه ای ، اسفناج و کلم بروکلی

مرکبات و انگور ، گیلاس ، سیب و زغال اخته

کاکائو

سیر

6. داروهای گیاهی

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت ، مصرف عصاره بذر انگور ، Vitis vinifera ، به صورت خوراکی ممکن است به کاهش تورم در پاها و سایر علائم نارسایی مزمن وریدی کمک کند ، اگرچه در حال حاضر شواهد محدودی برای اثربخشی آن وجود دارد.

فردی که پزشک متخصص به وی داروی رقیق کننده خون تجویز کرده است باید از مصرف عصاره دانه انگور به عنوان یک مکمل رژیم غذایی پرهیز کند ، زیرا ممکن است با دارو تداخل داشته و خطر خونریزی را افزایش دهد.

7. لباس مناسب را انتخاب کنید

پوشیدن لباس های مناسب می تواند جریان خون را کنترل کند. ممکن است فرد با پوشیدن لباسهای گشاد که باعث محدود شدن خونرسانی به بخش تحتای بدن نمی شود ، گردش خون را بهبود بخشد.

پوشیدن کفش های صاف به جای کفش های پاشنه بلند ممکن است به رگ های واریسی در پاها نیز کمک کند.

8- سطح ارتفاع پاها را افزایش دهید

بالا نگه داشتن پاها ، و در حالت ایده آل در همان ارتفاع قلب یا بالاتر از آن ، به بهبود گردش خون کمک می کند. این کار باعث کاهش فشار در رگهای ساق پا می شود و گرانش به شما کمک می کند تا خون یکنواخت به قلب برگردد.

اگر قرار است برای مدت طولانی مثلاً پشت میز کار یا برای استراحت و یا در طول سفر در حالت نشسته باشید، باید پاهای خود را بالا نگه دارد.

9. ماساژ

ماساژ مناطق آسیب دیده و درگیر واریس می تواند به گردش خون در رگ ها کمک کند. فرد می تواند برای اثرات بهینه از روغن های ماساژ ملایم یا مرطوب کننده استفاده کند.

پرهیز از فشار مستقیم روی رگها بسیار مهم است ، زیرا فشار شدید و مستقیم روی رگ های واریسی ممکن است به بافت واریس که بسیار حساس است آسیب برساند.

10. تحرک را ادامه دهید

از نشستن برای مدت طولانی خودداری کنید. اگر شخص مجبور باشد برای مدت طولانی برای کار بنشیند ، باید به بهانه های مختلف هر چند دقیقه یک مسیر کوتاهی را راه برود. چرا که یک جا نشستن برای مدت طولانی خصوصاً در حالتی که پاها آویزان است بسیار مضر است و واریس را تشدید می کند.

از نشستن با پاهای متقاطع خودداری کنید (چهار زانو)، زیرا این امر می تواند جریان خون به پاها را محدودتر کند ، که این امر ممکن است منجر به مشکلات گردش خون در بدن فرد شود.

درمان های پزشکی واریس

در صورت عدم موفقیت درمان واریس در منزل ، درمانهای پزشکی برای واریس وجود دارد.

در صورتی که درمان های خانگی وضعیت فرد را بهبود نبخشیده باشد، گزینه های پزشکی نیز وجود دارد.

اگر درمانهای خانگی واریس مؤثر نباشد یا باعث تشدید درد و ناراحتی فرد شود ، درمان پزشکی نیز برای کمک به مقابله با واریس در دسترس است. پزشک می تواند موارد زیر را تجویز کند:

"فرسایش درون گرما" : این روشی است که در آن از گرما برای بهبود رگهای واریسی آسیب دیده استفاده می شود.

"فلبکتومی سرپایی" : در اینجاست که پزشک پوست را سوراخ می کند و رگ های واریسی را از طریق شکاف های کوچک از بدن خارج می کند. جای زخم معمولاً خیلی محدود است و به سرعت از بین می رود.

"اسکلروتراپی" : در این روش از فوم مخصوصی برای بستن رگها و کوچک شدن آنها استفاده می شود.

"بستن و جدا کردن": در این روش ، واریس به صورت جراحی برداشته می شود.

"جراحی های لیزر": در اینجا ، اشعه ای خاص به صورت لیزر به سمت رگ هدایت می شوند و در این کار واریس به تدریج محو و ناپدید می شوند.

"جراحی اندوسکوپیک ورید": در طی این عمل جراحی ، یک دوربین فیلمبرداری ریز در پا قرار داده شده است تا جراح بهتر بتواند درون رگ را ببیند. برداشتن رگها از طریق یک سری برش های کوچک صورت می گیرد.

به طور کلی در مورد بیماری واریس می توانیم بگوئیم:

رگهای واریسی می توانند باعث ایجاد ناراحتی فرد شوند و اعتماد به نفس، روند زندگی روزانه، آرامش و خواب فرد را تحت تاثیر قرار دهد . درمان واریس در خانه امکان پذیر است . تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی ممکن است علائم واریس را تا حدودی بهبود بخشد.

افراد مبتلا به واریس شدید ممکن است بخواهند برای کاهش ظاهر آنها و بهبود علائم به دنبال درمان های پزشکی باشند.

صحبت با پزشک متخصص مناسب و با تجریه به فرد کمک می کند تا بهترین و آگاهانه ترین تصمیم درباره روش و نحوه درمان واریس را اتخاذ کند.

همه چیز درباره جوراب های واریس:

آیا جوراب های فشرده سازی واریس به درمان واریس کمک می کنند؟

واریس یک رگ بسیار قابل مشاهده است که دقیقاً در زیر سطح پوست قرار دارد. جوراب های فشرده سازی واریس ممکن است به کاهش ظاهر و علائم دردناک ناشی از واریس در بعضی از افراد کمک کند.

رگهای واریسی هنگامی اتفاق می افتد که خون به جای اینکه به راحتی و در مسیری درست به قلب برگردد ، پشت دریچه های کوچک در رگ های فرد جمع شود. اغلب واریس در پاها و پاها بیشتر دیده می شوند

پزشکان اغلب جوراب های فشرده سازی واریس را برای بهبود گردش خون ، جلوگیری از بدتر شدن واریس و کاهش درد یا ?

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.