دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > کدام حالت خوابیدن برای ما بهتر است ؟
شناسهٔ خبر : 1707 -

کدام حالت خوابیدن برای ما بهتر است ؟

کدام حالت خوابیدن برای ما بهتر است ؟

در واقع بهترین وضعیت خوابیدن همان وضعیتی است که بدن شما در آن حالت راحت تر است. و این موضوع کاملا به شرایط بدنی شما وابسته است و در هر فردی با دیگری متفاوت است

ما در طول شبانه روز به طور متوسط 8 ساعت می خوابیم . این مدت زمان نسبتا طولانی فرصت مناسبی برای استراحت مغز و بدن است . اما اینکه شکل خوابیدنمان چگونه باشد تا بدن در شرایط راحت تری باشد نکته ی مهمی است . اغلب افراد عادت دارند که به سمت چپ بخوابند ، برخی دیگر به سمت راست. درصد کمی از افراد هم هستند که دراز می کشند و یا روی شکم می خوابند. اما واقعا کدام حالت خوابیدن بهتر است ؟

در واقع بهترین وضعیت خوابیدن همان وضعیتی است که بدن شما در آن حالت راحت تر است. و این موضوع کاملا به شرایط بدنی شما وابسته است و در هر فردی با دیگری متفاوت است.

برای مثال اگر گردن درد دارید سعی کنید روی شکم نخوابید و چند بالش در اطرافتان قرار دهید تا گردنتان در حالت ثابتی قرار گیرد. خوابیدن روی شکم باعث می شود گردن درد به سراغتان بیاید و در طول شب خرو پف کنید .

طی سالهای اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند که خوابیدن به سمت چپ بهترین حالت قرارگیری بدن است.

خوابیدن به سمت چپ بدن باعث می شود فشار کمتری به قلب وارد شود و جاذبه زمین باعث می شود گردش خون بهتر صورت گیرد.

همچنین پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند برای کاهش فشار به کمر ، حفظ رحم از فشار کبد و افزایش جریان خون به رحم به سمت چپ بدن بخوابند.

افرادی که دچار رفلاکس معده هستند و عموما بعد از صرف غذا دچار سوزش سر معده می شوند بهتر است بعد از صرف غذا به مدت 10 دقیقه به سمت چپ دراز بکشند.

همچنین چنانچه دچار کمردرد های مزمن هستید خوابیدن به سمت چپ بدن به بهبود کمر درد شما کمک شایانی می کند. خوابیدن به سمت چپ بدن می تواند موجب کاهش فشار وارد بر ستون فقرات شما شود.

همه اینها برای زمانی است که فرد بیماری حادی مانند مشکل قلبی و ... نداشته باشد .

به طور کلی افراد به شکل ها و حالات مختلفی میخوابند و حتی در طول شبانه روز تغییر حالت می دهند.

خوابیدن به پشت :

آیا شما هم به پشت می خوابید ؟

افرادی که به پشت می خوابند اغلب در طول شب خر و پف می کنند. دلیل این خرو پف ها این است که وضعیت راه تنفسی در حالت خوبی قرار ندارد. همچنین ممکن است افرادی که دچار کمر درد هستند ، دردشان تشدید شود. برای جلوگیری از تشدید کمر درد یک حوله نرم را لوله کنید و در ناحیه گودی کمرتان قرار دهید. و یک بالش کوچک نیز در زیر مچ پا قرار دهید. البته مزیت خوابیدن در این حالت ، کاهش درد گردن و ستون فقرات است . برای کسانی که همواره سوزش معده دارند خوابیدن در این حالت توصیه می شود.

خوابیدن به پهلو با زانوهای خمیده :

نزدیک نیمی از افراد به پلو می خوابند و پاهای خود را در شکمشان جمع می کنند . مانند جنین در شکم مادر. مشاهدات نشان می دهد بیشتر زنان تمایل دارند به این حالت بخوابند. همچنین پزشکان به زنان باردار توصیه میکنند در این وضعیت بخوابند چرا که جریان خون را در بدن مادر و جنین تسهیل می کند. خوابیدن به حالت جنینی برای کسانی که در خواب خر و پف می کنند نیز بسیار مناسب است. اما چنانچه شما هنگام خوابیدن به پهلو یا مدل جنینی دچار زانو درد و کمر درد می شوید بهتر است یک بالش کوچک در بین زانوهایتان قرار دهید تا کمر در حالت مناسب تری قرار گیرد.

خوابیدن به پهلو به حالت صاف :

تقریبا از هر 4 نفر یک نفر به این حالت می خوابد . افرادی که آرتریت دارند بهتر است به این حالت نخوابند و برای آنها حالت جنینی توصیه می شود. گرچه ممکن است در طول شب چندین بار تغییر پوزیشن دهند اما بهتر است آگاهانه بخوابند تا با درد از خواب بیدار نشوند.

خوابیدن به پهلو با دست های رو به جلو :

این مدل خوابیدن هم برای افرادی که مبتلا به آرتریت هستند اصلا مناسب نیست ولی به کسانی که در طول شب خروپف می کنند توصیه می شود. تقریبا از هر 6 نفر یک نفر در این حالت به خواب می رود.

اما در کنار همه توصیه ها برای بهتر خوابیدن ، انتخاب تشک مناسب بسیار مهم است . سعی کنید متناسب با ویژگی های بدنتان تشک مناسبی را انتخاب کنید. برخی افراد روی تشک سفت راحتند و برخی دیگر بهتر است تشک نرم تری انتخاب کنند. حتما در این زمینه با پزشک متخصص مشورت کنید و سعی کنید تشک استانداری را تهیه کنید حتی اگر قیمت نسبتا بالایی داشته باشد. چرا که عوارض انتخاب تشک نا مناسب و بی کیفیت بسیار جبران ناپذیر است.

چنانچه خر و پف می کنید بهتر است سعی کنید در کنار دیوار ، به طوری که کمرتان را به دیوار تکیه داده اید و چند بالش را در پشت سرتان قرار داده اید بخوابید. زیرا در این حالت کمتر امکان دارد تغییر حالت دهید. سعی کنید به روی شکم و به پشت تغییر نخوابید.

اما خر و پف کردن دلایل متعددی دارد. ممکن است شما دچار تنگی نفس ، فشار خون بالا، بیماری قلبی و ... باشید. چنانچه خر و پف کردن شما زیاد است و در سراسر شب با صدای بلند دیگران را آزار می دهد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و علت اصلی را شناسایی کنید و در درمان آن بکوشید.

چنانچه از بیماری های ستون فقرات رنج می برید حتما باید تحت نظر پزشک متخصص باشید چرا که حالت خوابیدن شما باید اصولی باشد و حتی ممکن است پزشک تشک طبی و متناسب بیماریتان را به شما پیشنهاد دهد. اما نکته اصلی این است که سعی کنید در حالت تعادل قرار بگیرید و کمتر در طول شب تکان بخورید

.

به طور کلی خوابیدن روی شکم به تمام مفاصل و ستون فقرات فشار وارد می کند و با ایجاد فشار روی عصب ها باعث ایجاد درد در طول روز می شود.

و چنانچه عادت دارید به پشت بخوابید حتما از دو بالشت استفاده کنید تا وضعیت سر و گردنتان در موقعیت مناسبی قرار بگیرد.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.