دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > چای دارچین چیست؟ 6فایده بی نظیر چای دارچین
شناسهٔ خبر : 1696 -

چای دارچین چیست؟ 6فایده بی نظیر چای دارچین

چای دارچین چیست؟  6فایده بی نظیر چای دارچین

نوشیدن چایی دارچین قبل از خواب باعث حفظ و ارتقاء عملکرد مغز می شود. دانشمندان طی مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که ترکیبات موجود در چای دارچین سبب افزایش قدرت حافظه می شود و از بروز آلزایمر تا حد زیادی جلوگیری می کند.

چای دارچین یک دمنوش بسیار دلچسب، معطر و آرامبخش است که اغلب در فصل سرما نوشیده می شود. چای دارچین دارای خواص درمانی بسیار زیادی است و امروزه در بین افراد طرفداران زیادی دارد. اما باید بدانیم که آیا این چای برای همه افراد مفید است یا خیر؟

طی سالهای اخیر محققان مطالعات زیادی در خصوص فواید دارچین انجام داده اند و به بررسی خواص دارچین و تاثیر آن بر روی تنظیم فشار خون و عملکرد مغز پرداخته اند.

دارچین به عنوان یک منبع مواد غذایی غنی شناخته می شود و در دسته ی گیاهان دارویی قرار می گیرد.

در این مقاله سعی داریم خواص دارویی چای دارچین را بررسی کنیم :

چای دارچین چگونه تهیه می شود؟ چای دارچین نوشیدنی بسیار خوش طعمی است که از دم کردن چوب های خشک شده دارچین به دست می آید. این چای خوش طعم را می توان به تنهایی و یا با چاشنی هایی مثل عسل و زنجبیل میل کرد. نبود کافئین در چای دارچین از مزایای متعدد آن است. همچنین نوشیدن چایی دارچین به کنترل قند خون و کاهش وزن کمک می کند.

برای تهیه چای دارچین دو نوع دارچین مختلف وجود دارد . رایج ترین نوع دارچین ، دارچین کاسیا است که در دسترس ترین نوع آن است. دارچین کاسیا به وفور در همه جای دنیا یافت می شود، ولیکن خاستگاه آن کشور چین است. دارچین کاسیا حاوی ماده فعالی به نام کومارین است که در صورت مصرف بی رویه دارچین میتواند فرد را مسموم کند .

نوع دیگر دارچین ، به نام دارچین سیلان ، نوع مفیدتر آن است. مصرف این دارچین حتی به میزان زیاد هیچ عارضه ای ندارد و حتی سرشار از مواد مغذی و مفید است. گرچه این نوع دارچین نیز حاوی مقداری کومارین است اما میزان آن نسبت به دارچین کاسیا بسیار کمتر است . بنابراین نه تنها مصرف زیاد این نوع دارچین مضر نمی باشد بلکه سرشار از انواع مواد مغذی است.

از فواید بیشمار چای دارچین به 6 مورد زیر اشاره می کنیم:

1- می تواند با عملکردی که در بدن دارد باعث تنظیم و تثبیت قند خون شود.

2- عملکرد مغز را تسریع می بخشد و از بروز آلزایمر جلوگیری می کند.

3- باعث کنترل وزن می شود و در صورت مصرف مداوم می تواند موجب کاهش وزن شود.

4- به سلامت و تقویت قلب کمک می کند.

5- خاصیت ضد سرطانی دارد.

6- خاصیت ضد التهابی دارد.

همانطور که می دانیم انسولین نوعی هورمون است که وظیفه آن انتقال قند از طریق جریان خون به بافت ها می باشد. تحقیقات نشان داده است که دارچین در بدن مانند انسولین عمل می کند و می تواند اثربخشی آن را در بدن افزایش دهد و از مقاومت بدن نسبت در برابر انسولین محافظت کند.

همچنین محققان به نتایجی در خصوص اثر دارچین در کنترل قند خون دست یافته اند. با توجه به این تحقیقات که توسط دانشگاه Thames Valley در انگلستان انجام شده ، دارچین می تواند سطح قند خون ناشتا را تا 29 درصد در افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند کاهش دهد.

سعی کنید حتما چای دارچین را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این نوشیدنی خوش عطر و طعم فواید زیادی برای سلامت قلب شما به همراه دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف چایی دارچین می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین علاوه بر اینکه به کاهش سطح قند خون کمک می کند ، می تواند موجب تنظیم سطح تری گلیسیرید نیز کمک کند.

دارچین می تواند با افزایش سطح کلسترول HDL ، به از بین بردن کلسترول اضافی از درون عروق خونی کمک کند.

برخی مطالعات نشان داده است که مصرف دارچین می تواند باعث جلوگیری از بروز سرطان شود. نتیجه مطالعات منتشر شده در مجله Cancer BMC نشان می دهد دارچین می تواند با ایجاد تغییر در فعالیت پروتئین های خاص منجر به مرگ تومورهای سرطانی در سرطان پوست شود. همچنین مطالعات مشابه به این نتیجه انجامید که عصاره دارچین می تواند به کاهش رشد و گسترش سلول های سرطانی کبد کمک کند.

بسیاری از تحقیقات به نتایجی در خصوص تاثیر مصرف دارچین بر کاهش وزن اشاره داشته اند. اما همچنان این سوال مطرح است که تا چه میزان این تاثیر مشهود و قابل توجه است؟ ولیکن تحقیقات انجام شده صحت این ادعا را تایید می کند. برای مثال طی مطالعاتی که در خارج از کشور هند انجام شد نشان داد در افرادی که به مدت 16 هفته ، به میزان 3 گرم در روز از دارچین در وعده های غذایی روزانه خود استفاده می کنند ، کاهش سایز دور کمر و کاهش توده بدنی نسبت به گروه کنترل شده وجود داشته است. ادامه این تحقیقات نشان داده است عصاره دارچین با تغییر رنگ چربی ها باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و از چاقی محافظت می کند.

همچنین دارچین دارای خاصیت ضد التهابی است . به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی می تواند از بروز انواع التهابات در بدن جلوگیری کند.

تحقیقات نشان داده است که التهاب می تواند بنیاد و اساس بسیاری از بیماری های مزمن نظیر سرطان ، دیابت و سایر اختلالات خودایمنی باشد.

نوشیدن چایی دارچین قبل از خواب باعث حفظ و ارتقاء عملکرد مغز می شود. دانشمندان طی مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که ترکیبات موجود در چای دارچین سبب افزایش قدرت حافظه می شود و از بروز آلزایمر تا حد زیادی جلوگیری می کند.

این مطالعات در ابتدا بر روی نمونه های حیوانی انجام شد . به عنوان یک مورد مطالعاتی بر روی تاثیر دارچین بر روی عملکرد حرکتی یک موش مبتلا به پارکینسون این آزمایشات انجام شد و تاثیر مثبت آن مشاهده شد.

طی نتایج به دست آمده از یک سری آزمایشات ثانویه که در کالیفرنیا انجام شد مشخص شد که ترکیبات موجود در دارچین از بروز تغییرات غیرطبیعی پروتئین های مغزی جلوگیری میکند و این امر باعث جلوگیری از بروز آلزایمر می شود.

در کنار همه فواید مصرف دارچین باید بدانیم که مصرف بی رویه آن موجب بروز عوارضی مانند فشار خون پایین ، و مشکلات تنفسی و زخم دهان می شود. برای اینکه از این عوارض جانبی دور بمانید سعی کنید از دارچین سیلان به جای دارچین کاسیا استفاده کنید . چنانچه از چای دارچین در جهت کاهش وزن خود استفاده می کنید مواظب باشید از شیرین کننده هایی مانند عسل و شکر و شیره افرا پرهیز کنید زیرا همین شیرین کننده ها کالری موجود در نوشیدنی شما را افزایش می دهد.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.