دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > تکنیک هایی برای درمان کمردرد/ علل شایع درد کمر

تکنیک هایی برای درمان کمردرد/ علل شایع درد کمر

بسیاری از کمردردها بدون جراحی و از طریق شیوه‌های پلکانی درمانی قابل بهبودی کامل است،

محمد مسعود خالصی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ارتباط با درمان کمردرد اظهار داشت: بروز اغلب کمردردها به عواملی نظیر سرماخوردگی، گرفتگی عضله، بارداری، کهولت سن، بلند کردن جسم سنگین، کفش نامناسب، حرکات ورزشی اشتباه و حتی نشستن های طولانی مدت در پشت میز بستگی دارد که البته درد آنها به منزله بیرون زدگی دیسک نیست و بیشتر آنها بدون جراحی قابل درمان است.

وی تصریح کرد: ستون فقرات حاوی اجزای متفاوتی نظیر مهره ها، دیسک، مفاصل خلفی و فرعی (مفاصل فاست)، تاندون‌ها و عضلات حامی ستون فقرات است که هر کدام از این اجزا می تواند عامل بروز درد باشد درواقع اغلب موارد این دردها بدون درمان های تهاجمی و از طریق روش های پلکانی قابل بهبودی است و نباید هر کمردردی را به دیسک کمر نسبت داد و آن را به تیغ جراحی سپرد.

وی با بیان اینکه امروزه بیشتر تکتیک‌های درمانی درد کمر بدون بیهوشی و بستری انجام می‌شود، افزود: بیرون زدگی و پارگی های دیسک کمر و به عبارتی مشکلات رگ سیاتیک این روزها به صورت عمل های بسته دیسک کمر انجام می شود که طی آن بیمار در قالب شیوه‌هایی نظیر اوزون تراپی، لیزردیسک کمر و رادیوفرکوئنسی به صورت سرپایی و بدون بیهوشی و بستری درمان می شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: جراحی باز کمر همواره یکی از حساس‌ترین شیوه‌های درمانی تهاجمی است که علاوه بر طول درمان دراز مدت، گاهی ممکن است عوارض جانبی را برای بیمار به همراه داشته باشد درحالی که عمل های بسته دیسک کمر، بدون شکافتن پوست و عضلات، وسیله‌ای شبیه سوزن را به داخل فضای دیسک، مفصل بین مهره ای یا فورامن هدایت می کند و اقدامات درمانی را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه کمردرد را باید به شکل پلکانی درمان کرد، افزود: این درمان‌ها در مرحله نخست ممکن است با آموزش ورزش های اختصاصی شروع شود و درصورتی که بهبودی حاصل نشد از شیوه هایی مانند فیزیوتراپی تخصصی کمر، مگنت تراپی، لیزرتراپی، مانیپولاسیون و حتی آب درمانی استفاده شود.

خالصی خاطرنشان کرد: بی تردید شیوه‌های درمانی پلکانی و عمل های بسته دیسک نسبت به جراحی‌های معمول دارای مزیت های شاخصی است که از آن جمله می توان بی‌عارضه بودن، هزینه کم و بستری نشدن بیمار را برشمرد تا جایی که فرد می تواند به سرعت فعالیت عادی روزانه خود را آغاز کند.