دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > جوش ها را دستکاری نکنید
شناسهٔ خبر : 1363 -

جوش ها را دستکاری نکنید

جوش ها را دستکاری نکنید

ترکاندن جوش خطرناک است

جوش سرسیاه
جوش های سرسیاه سر باز هستند و معمولا ملتهب نیستند.

پاپیول ها
پاپیول ها سر بسته هستند و می توانند سفت و قرمز رنگ باشند.

نودول ها و کیست ها
درعمق پوست به وجود می آیند و اغلب دردناک هستند.متخصصان پوست توصیه می کنند از ترکاندن جوش های ناحیه موسوم به «مثلث خطر» در صورت تان جداً خودداری کنید. این ناحیه از گوشه های دهان شروع می شود و تا برآمدگی بینی ادامه پیدا می کند.

چرا ترکاندن جوش های این ناحیه خطرناک است؟
عروق خونی مثلث خطر، به نواحی مختلف جمجمه متصل هستند در نتیجه هرگونه عفونتی در مثلث خطر به سرعت گسترش می یابد و تبدیل به مشکلی جدی می شود.اگر عفونت پوستی جدی در این ناحیه رخ دهد اما درمان نشود، این عفونت به مغز می رسد، موضوعی که می تواند جان شما را به خطر بیندازد.

بخشی ازچرک جوش، داخل آن می ماند
متخصصان پوست هشدار می دهند ممکن است با این کار، بخشی از چرک جوش داخل آن باقی بماند. وقتی جوش هایتان را فشار می‌دهید، باقی مانده چرک از منفذ پوست وارد فولیکول های موی درون پوست می شود.

ممکن است بیشتر جوش بزنید
باکتری ها، چربی و باقی‌مانده چرکی که از جوش های پاسچول، پاپیول و کیستی خارج می شود، می تواند گسترش پیدا کند و منجر به جوش های بیشتری شوند.به علاوه، هنگام ترکاندن جوش ها، به پوست صورت تان دست می زنید که ممکن است باکتری ها و آلودگی های دست هایتان به منافذ تمیز پوست تان هم انتقال یابد، مگر آن که قبل از آن، دست هایتان را کاملا شسته و ضدعفونی کرده باشید.

ممکن است جای زخم جوش ها باقی بماند
دست کاری جوش ها باعث می شود جای زخم آن ها برای مدتی طولانی باقی بماند. اگرچه بعضی از این زخم ها ممکن است بعد از ماه ها یا سال ها کم رنگ شود اما برای آن که جای زخم به طور کامل از بین برود، گاهی نیاز به درمان های تخصصی مثل جراحی لیزر است.وقتی جوشی روی صورت تان ظاهر می شود، صبوری کنید تا اثر آن برای همیشه باقی نماند.

«جوش صورت» و «عقیمی در مردان»، از عوارض آلودگی هواست
آلودگی هوا به شیوه های گوناگونی می‌تواند آثار زیان‌بار درازمدت و کوتاه‌مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد. تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف، متفاوت است. آسیب‌پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از دیگران است. کودکان کم سن و سال و سالمندان، بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک، بیشترین تاثیر آلودگی هوا به دلیل ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن است چنان که برخی بیماری‌ها مانند آسم، بیماری های قلبی و ریوی در مواقع آلودگی هوا تشدید می‌شوند. معمولا میزان آسیب‌ها بستگی به مدت قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیان‌بار دارد؛ یعنی مدت تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی مهم است.حساسیت چشم‌ها، بینی و حلق، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند برونشیت و ذات الریه، سردرد، تهوع و واکنش‌های آلرژیک نیز از عوارض کوتاه مدت این مشکل زیست‌محیطی است. همچنین آثار درازمدت آلودگی هوا می‌تواند بیماری های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی و حتی آسیب به مغز، اعصاب، کبد و کلیه‌ها را شامل شود.

دکتر رزازعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عقیمی ناشی از کاهش شمار اسپرم در مردان را نیز از عوارض آلودگی هوا دانست وگفت: آلودگی هوا نه تنها در تشدید آسم نقش دارد بلکه بزرگ ترین عامل خطر در ایجاد این بیماری محسوب می‌شود.

تبعات آلودگی هوا در دیابتی‌ها
رزاز یکی از عوامل موثر در بروز جوش صورت را آلودگی هوا معرفی کرد و افزود: آلودگی هوا برای بیماران دیابتی مرگبار است. آلودگی هوا در فرایند کنترل جریان خون در دیابتی‌ها اختلال ایجاد می‌کند. در تحقیقات مشخص شده است که آلودگی هوا در بروز چاقی نیز نقش دارد و مرگ زودرس در نواحی آلوده شهرها به اثبات رسیده است.وی ادامه داد: برای پیشگیری از این آسیب، باید از نظر تغذیه‌ای بدن خود را از مواد آنتی‌اکسیدان غنی کنیم تا ضرر ناشی از تنفس آلاینده‌های هوایی به حداقل برسد. آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن را می‌توان از طریق مواد غذایی تامین کرد.

آنتی‌اکسیدان‌های کاهنده مضرات آلودگی هوا
وی درباره آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن و منبع تغذیه‌ای هر یک از آن ها گفت: آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E را از طریق روغن گیاهی، روغن دانه‌ها، حبوبات، سبزیجات سبز و تخم‌مرغ و ویتامین C را با مصرف میوه‌ها، مرکبات، توت و سبزیجات (بروکلی، فلفل شیرین، گل کلم، کلم بروکسل و کلم پیچ) می‌توان تامین کرد. همچنین ویتامین D در نور خورشید، شیر غنی شده، ماهی و روغن ماهی و فولات(B۹) در سبزیجات برگ‌دار، حبوبات و نخود فرنگی وجود دارد.
هنگام ترکاندن جوش ها، به پوست صورت تان دست می‌زنید و ممکن است باکتری ها و آلودگی های دست هایتان به منافذ تمیز پوست تان هم انتقال یابد، مگر آن که قبل از آن، دست هایتان را کاملا شسته و ضدعفونی کرده باشید



نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.