شناسهٔ خبر : 1125 -

آلوپسی چیست؟

آلوپسی چیست؟

به کاهش موی سر یا هر قسمتی از بدن به هر علتی که باشد آلوپسی گویند

آلوپسی علل های مختلف مختلفی مانند هورمونی ، خودایمنی ، عوارض داروها ، کم خونی دارد آلوپسی مسری نیست ، عوامل ژنتیکی در کنار عوامل محیطی نقش مهمی در بروز این بیماری بازی می کند.در این بیماری سیستم ایمنی به فولیکول های مو ( ساختارهایی که مشتمل بر مو می شود) حمله کرده و باعث ریزش مو می گردد. که استرس و اضطراب آن را تشدید می کند و اغلب در افراد سالم بروز می کند. که انواع آن عبارتند از :

آلوپسی آره آتا

شایع ترین نوع این بیماری ناشی از اختلالات سیستم ایمنی بدن بوده و ریزش در آن به صورت سکه ای در اندازه های مختلف می باشد.

آلوپسی آره آتا توتالیس :

تمام موهای سر شروع به ریزش پیدا می کنند.ممکن است در این نوع از بیماری، موهای ابرو ، مژه و بدن حفظ شود. در واقع موهای یک عضو ( سر یا بدن ) به طور کامل می ریزد.

آلوپسی آره آتا یونیورسالیس

که نادرترین نوع این بیماری بوده که منجر به ریزش موی پوست سر و کل بدن می شود، به گونه ای که حتی یک مو نیز در بدن باقی نمی ماند. این نوع از بیماری مقاومت بالایی به درمان دارد.

در حال حاضر بیماری آلوپسی هیچگونه درمان قطعی نه تنها در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا ندارد.
راههای موقتی برای برطرف کردن آن وجود دارد که صرفا جهت مطالعه بیشتر شما به آنها اشاره میکنیم که در اینجا به اسم درمان آورده شده است و هیچ تایید و یا تضمینی برای هیچکدامشان نداریم.
درمان های رایج:
تزریق تریامسینولون استوناید(موضعی): این روش انتخاب اول درمان در مواردی است که طاسی سکه¬ای یک یا چند ناحیه کوچک از سر را درگیر کرده است. بدین منظور معمولاً از سوسپانسیون تزریقی تریامسینولون استوناید استفاده می شود.
دیفن سیپرون:دیفن سیپرون یک آلرژن تماسی قوی می باشد که به عنوان داروی ایمونوتراپیوتیک با غلظت های مشخص در درمان آلوپسی آره تامصرف می شود.
تزریق کورتون(موضعی): این درمان، تزریق کورتون به قسمتهای بدون موی پوست است. تزریقات معمولا ماهی یکبار در پوست و اطراف ناحیه بدون مو انجام می شود. این داروها در طاسی¬های سکه¬ای به عنوان درمان اصلی و در طاسی¬های آراتا توتال که با دیفن سیپرون تحت درمان است به عنوان درمان کمکی کاربرد دارد.
محلول ماینوکسیدول:استفاده هر ۲ بار در روز محلول ماینوکسیدیل ۵% ممکن است موجب رشد مجدد مو در قسمتهای پوست سر، ابروان و ریش در بیماری آلوپسی آره آتا شود.
کرم یا پماد آنترالین:استفاده از پماد یا کرم آنترالین می باشد. آنترالین از مواد مصنوعی tar-like است که روی نواحی بدون مو روزانه یکبار استعمال می شود و بعد از مدت کوتاهی شسته می شود.
قرص های کورتون:گاهی اوقات قرص های کورتیزون برای درمان ریزش موی شدید تجویز می شود. استفاده از قرص های کورتیزون خیلی قویتر از تزریق موضعی کورتیزون در پوست است.
نور درمانی: نوردرمانی در طاسی¬های یونیورسال که کل موهای بدن درگیر شده است، کاربرد دارد. اثربخشی آن در مطالعات گوناگون با درصدهای موفقیت مختلف گزارش شده است. احتمال ریزش دوباره موها با قطع نوردرمانی بالاست و نیاز به ادامه درمان برای مدت طولانی برای نگه داشتن موهای رشد کرده وجود دارد
سیتوکین درمانی: قرصهای تعدیل کننده سیستم ایمنی که کم عوارض ترین وموثرترین درمان است که طول درمان آن یک تا دو سال میباشد مثل قرص آزیپ رون،سولفاسالازین و ….
در ضمن درمانهایی مانند prp یا پالس درمانی یا پلاسما فریز فقط در حد تحقیقات میباشد

http://drinjast.com/blogs/view/393

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.