دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > چگونه می توانیم از تنهای خود لذت ببریم؟
شناسهٔ خبر : 1757 -

چگونه می توانیم از تنهای خود لذت ببریم؟

چگونه می توانیم از تنهای خود لذت ببریم؟

چه تفاوتی میان تنهایی و تنها ماندن وجود دارد؟ شاید در ظاهر ماجرا تفاوتی احساس نشود. در حالی که تحقیقات زیادی وجود دارد که به نکات منفی روانشناختی تنهایی و انزوای اجتماعی اشاره دارد

قبل از هرچیز باید بدانیم آیا دچار تنهایی خودخواسته شده ایم و یاانتخاب های اشتباه مارا گوشه گیر و منزوی کرده است ؟

"تنهایی" غالباً موضوعی دوست داشتنی نیست. کارشناسان رشته مردم شناسی معتقدند که افرادی که روابط اجتماعی خوبی دارند، بیشتر از دیگران احساس خوشایندی نسبت به خود و زندگیشان دارند. روابط اجتماعی مناسب و صمیمانه می تواند افراد را در برابر استرس، اضطراب و افسردگی مقاوم تر کند. بسیاری از انسان ها نسبت به تنهایی احساس خوبی ندارند و اصلاً دوست ندارند برای حتی چند ساعت در طول روز هم تنها باشند. از طرف دیگر گاهی اوقات تنهایی با انزوا و گوشه گیری اشتباه گرفته می شود. تنهایی می تواند اجباری و یا به اختیار خود شخص رخ دهد. آن نوع از تنهایی که از سر اجبار باشد می تواند عوارض ناخوشایندی نظیر بیماری های قلبی، افسردگی، بیماری آلزایمر، فشار خون بالا و حتی مرگ زودرس به همراه داشته باشد.

اما تحقیقات اخیر دانشمندان به طور فزاینده ای نشان می دهد که برخی کارها هستند که انجام دادنشان به تنهایی فواید زیادی برای انسان به همراه دارد . انجام دادن کارها به تنهایی می تواند به شما کمک کند که سلیقه واقعی خودتان را بشناسید و مهارت های خودتان را کشف کنید. می توانید بفهمید چه کارهایی حالتان را بهتر می کند و چه کارهایی به پیشرفت شما کمک می کند. تنهایی اختیاری باعث خودشناسی می شود و به شما کمک می کند مسیر زندگیتان را پیدا کنید.

به واسطه انجام دادن کارها به تنهایی، تجربیات شخصی شما بیشتر می شود و می توانید بر اساس علایق خود تا حد زیادی همه چیز را امتحان کنید.

تنها ماندن یا تنهایی، مساله این است

چه تفاوتی میان تنهایی و تنها ماندن وجود دارد؟ شاید در ظاهر ماجرا تفاوتی احساس نشود. در حالی که تحقیقات زیادی وجود دارد که به نکات منفی روانشناختی تنهایی و انزوای اجتماعی اشاره دارد ، از طرفی شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می دهد سپری کردن مدت زمان زیادی برای انجام کارها به صورت انفرادی تاثیر شگفت انگیزی در فرد دارد. این تحقیقات نشان می دهد که در برخی موارد بهتر است افراد بدون اظهار نظر، دخالت و ایده های دیگران با اختیار کامل به کارهایشان برسند.

حتی دیده شده است کسانی که از تنهایی می ترسند هم دوست دارند خیلی از کارها را خودشان به تنهایی و بدون کمک، دخالت و تاثیر دیگران انجام دهند. علاقه شما به تنهایی و اجتماع گریزی تا حد زیادی وابسته به شخصیت شما است. انسان ها با شخصیت های مختلف تمایلات گوناگونی برای حضور در جامعه دارند. بسیاری از انسان ها بدون کمک گرفتن از دیگران نمی توانند به تنهایی کاری را به سر انجام برسانند واین نشات گرفته از شخصیت وابسته آنهاست.

اینکه اکنون ترجیح شما تنهایی است یا نه، به سابقه شما و تجربیات شما بر میگردد. اینکه تا این لحظه خاطره خوبی از تنهایی داشته اید یا تنهایی تاثیر مثبتی در زندگی شما داشته است یا خیر. در جایی که برونگراها معمولاً از تنها بودن متنفرند ، افراد درونگرا تمایل بیشتری به تنهایی دارند. البته اینکه شما تمایل دارید مدت زیادی تنها باشید و کارهای زیادی را به تنهایی انجام دهید به این معنی نیست که از داشتن دوست و ارتباطات اجتماعی گریزان هستید. حتی افراد درونگرا نیز به جمع های دوستانه و روابط اجتماعی مستحکمی نیاز دارند.

همچنین برونگرا بودن هم به این معنی نیست که شما نمی توانید از تنهایی خود لذت ببرید و قادر نیستید کارهایتان را به تنهایی انجام دهید. حتی اگر به عنوان یک شخص برونگرا تمایل دارید بیشتر در جمع باشید و بیشتر اوقات را با دوستانتان سپری کنید، همچنان می توانید یاد بگیرید که چگونه باید از اوقات تنهاییتان لذت کافی را ببرید.

هرگز این نکته را فراموش نکنید که تنها بودن و تنهایی دو چیز بسیار متفاوت هستند. "تنها بودن و انزوا" عموماً خارج از اختیار است و فرد تمایل به برقراری روابط اجتماعی و دوستانه دارد اما به دلایل متعدد نتوانسته است دوستان خوبی پیدا کند. در حالی که "تنهایی" بار معنایی مثبتی دارد و به این معنا است که شما مدت زمانی را برای خودتان و علایقتان صرف می کنید و برای خود ارزش قائل هستید.

تنهایی، چه زمانی می تواند برای ما لذت بخش باشد؟

زمانی که تنهایی اختیاری باشد و خودتان آن را انتخاب کرده باشید.

زمانی که در کنار تنهایی خودخواسته خود، مدت زمانی را نیز به تعاملات اجتماعی و روابط دوستانه خود اختصاص داده اید.

در صورت تمایل عضو گروه های فعال دوستانه و فعالیت های اجتماعی شده اید .

احساس می کنید که از تنهاییتان لذت می برید و به آن نیاز دارید.

تنهایی می تواند انرژی بخش باشد، به شرط آنکه خودتان آن را انتخاب کرده باشید. در واقع داشتن قدرت انتخاب تنهایی و لذت بخش بودن آن دو معیاری است که به ما می گوید آیا این مدل از تنهایی مثبت هست یا نیست. اگر تنهایی برای شما حکم یک تنبیه را داشته باشد یا شما را از معاشرت با کسانی که دوستشان دارید محروم می کند آن تنهایی جنبه های منفی اش بیشتر است و می تواند به تدریج شما را دچار انزوا، افسردگی و گوشه گیری کند.

چه کارهایی را می توانیم به تنهایی انجام دهیم که برایمان لذت بخش نیز باشد؟

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که به طور طبیعی برای انجام کارها نیازمند دیگران هستید و برای انجام هرکاری خود را وابسته به نظرات و کمک دیگران می دانید ممکن است برای شروع کمی سخت باشد که بتوانید کارهایی را پیدا کنید که بتوانید خودتان آنها را انجام دهید. اگر همیشه در حال کلنجار رفتن با خودتان و دیگران هستید و یا مشغله های فکری متعددی دارید، بهتر است ساعاتی را برای خلوت خودتان اختصاص دهید و به مغزتان استراحت بدهید.

خودتان را به صرف شام به بیرون دعوت کنید

غالباً صرف نهار به تنهایی یک پدیده اجتماعی رایج است. اما خیلی کم پیش می آید که برای صرف شام به تنهایی برای خودمان وقت بگذاریم. یک وعده غذایی خوب می تواند فرصت مناسبی برای آرامش و لذت بردن از خلوت شبانه باشد و تجربه جدیدی را به شما می دهد.

می توانید به تنهایی به سینما یا تاتر بروید

سینما رفتن به تنهایی می تواند تجربه متفاوتی باشد. می توانید از دور به واکنششان نسبت به فیلم نگاه کنید و رفتارشان را تحلیل کنید. شاید اگر به دوستانتان به صورت دسته جمعی به سینما بروید این شانس را از دست بدهید. نگاه کردن به آدم ها از دور می تواند بسیار لذت بخش باشد.

تنهایی به کنسرت خواننده مورد علاقه تان بروید

همه ما در پیدا کردن کسانی که علاقه موسیقیایی مشابهی با ما داشته باشند دچار مشکل هستیم. حتی صمیمی ترین دوستانمان ممکن است خواننده مورد علاقه ما را دوست نداشته باشند. به جای اینکه زمان زیادی را از دست بدهید تا برای رفتن به کنسرت یک همراه پیدا کنید خودتان به تنهایی به دیدن کنسرت گروه مورد علاقه تان بروید. رفتن به کنسرت به تنهایی باعث می شود افرادی را پیدا کنید که وجه

اشتراک زیادی با شما دارند و زمانی را با آنها در یک محیط بگذرانید. همین کار می تواند دایره دوستانتان را بزرگ تر کند.

به تنهایی پیاده روی کنید

گذراندن مدت زمانی را در دل طبیعت می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد ، اما گاهی اوقات پیدا کردن دوستانی که می خواهند با شما همراه باشند سخت می شود. پیاده روی کردن به تنهایی می تواند فرصتی برای ارتباط با طبیعت ، به چالش کشیدن روح و جسم و لذت بردن از تنهایی باشد. هرگز فرصت قدم زدن را از خودتان دریغ نکنید.

محققان ثابت کرده اند کسانی که به تنهایی پیاده روی می کنند غالباً افراد شکرگزارتری هستند و اهداف مشخصی در زندگی دارند، نسبت به خودشان شناخت کاملی دارند و اولویت های زندگیشان را می دانند و در مسیر رسیدن به اهدافشان تلاش می کنند. برنامه زندگی منسجمی دارند و روابط دوستانه و عاطفی موفق تری دارند.

موضوع مهمی که در پیاده روی کردن به تنهایی مطرح است این است که همواره جوانب احتیاط را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که قبل از رفتن به جاهای خلوت مانند کوه و جنگل حتماً به یکی ار دوستانتان اطلاع دهید و بگوئید که به کدام منطقه می روید و آن منطقه حتماً آنتن دهی مناسبی داشته باشد. تلفن همراهتان را با خود ببرید و مطمئن باشید تا پایان پیاده روی شارژ کافی خواهد داشت. جایی نروید که پیدا کردن شما و دسترسی شما به خارج از آن محدوده سخت باشد که با تاریک شدن هوا خطری تهدیدتان نکند و بتوانید با خیال راحت چندین ساعت پیاده روی کنید.

به تنهایی به مسافرت بروید

ممکن است تنهایی به مسافرت رفتن کمی خطرناک به نظر برسد اما اگر شما از تجربیات دیگران استفاده کنید، به شهر و کشوری که می روید کاملاً شناخت داشته باشید هیچ خطری شما را تهدید نمی کند. سفر رفتن به تنهایی شما را به چالش می کشد و تجربه های ارزشمندی به شما می دهد. قدرت یادگیری شما را بهبود می بخشد و به شما احساس اعتماد به نفس فوق العاده ای می دهد. سفر رفتن به تنهایی راهی به سوی خود کفایی و اعتماد به نفس است و بسیار هیجان انگیز است.

بیشتر بخوانیم : نقش ژنتیک در تنهایی

زیاد مطالعه کنید و دائماً چیزی یاد بگیرید

سعی کنید همواره در حال آموزش باشید و در هر زمینه ای که علاقه دارید مطالعه داشته باشید. اگر می توانید و وقت کافی دارید حتی می توانید در کلاسهای متعددی ثبت نام کنید. آشپزی، کاردستی، معماری و دکوراسیون داخلی، رقص و شنا و ... هر کدام را که دوست دارید دنبال کنید. شما می توانید به جای آنکه به دنبال اهداف دیگران باشید بر روی علایق و اهداف خودتان وقت بگذارید و به پیشرفت خودتان فکر کنید. خلوت و تنهایی فرصت خوبی به ما می دهد که به آن چیزهایی بپردازیم که هیچ وقت برایشان وقت کافی نداشتیم.

بازدید از موزه ها و نمایشگاه های مختلف را فراموش نکنید

به جای آنکه به دنبال دوستانی باشید که آخر هفته را با آنها وقت بگذرانید، خودتان را برای یک بازدید علمی آماده کنید. می توانید در اینترنت جست و جو کنید و مراکز تفریحی و علمی نزدیک منزلتان را پیدا کنید و آخر هفته پرباری را برای خودتان بسازید. شما می توانید طی یک برنامه ریزی در طول یک ماه تعداد زیادی از موزه های شهر را بازدید کرده باشید و عکس های هیجان انگیزی از آنجا ثبت کنید. میبینید که در هیچ کدام از این کارها به شخص دیگری نیاز نیست و این احساس که نمیتوانید به تنهایی این کارها از انجام دهید فقط و فقط یک احساس وابستگی بی دلیل بوده است.

انجام کارهای داوطلبانه را امتحان کنید

تحقیقات نشان می دهد که انجام کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه می تواند به اعتماد به نفس شما کمک کند و فواید زیادی برای شما به همراه داشته باشد. سعی کنید به دنبال موقعیت هایی باشید که می توانید در آنها به صورت اختیاری و داوطلبانه مشارکت داشته باشید.

مزایای تنها بودن چیست ؟ آیا تنها بودن می تواند برای ما مفید باشد ؟

تحقیقات گسترده در این زمینه نشان می دهد که تنهایی بیش از حد می تواند آسیب های جدی به سلامت جسم و روان ما وارد کند. اما تنهایی اختیاری فواید زیادی دارد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. تا زمانی که شما بتوانید هم مدت زمانی را به روابط سالم اجتماعی خوب اختصاص دهید و زمانی را هم خرج تنهایی خودتان کنید، هیچ خطری سلامت اعصاب و روان شما را تهدید نمی کند. خطر از آنجایی شروع می شود که این تنهایی خودخواسته نباشد و جبر و زور باعث بروز این سبک زندگی شده باشد.

تنهایی خود خواسته و اختیاری باعث بهبود حافظه و عملکرد مغز ما می شود

وقتی در یک گروه مشغول کار هستید، ممکن است همه جزئیاتی که در آن کار اتفاق می افتد را به ذهن نسپارید، به این امید که باقی هم گروهی های شما (به عنوان مثال همکلاسی هایتان) آن را یادداشت کرده اند. در واقع تمرکز شما در یک کار گروهی بسیار کمتر از وقتی است که خودتان به طور انفرادی مشغول انجام کاری هستید. کار کردن روی موضوعی خاص به تنهایی می تواند حافظه شما را تقویت کند و از شما فردی مستقل بسازد، کسی که از تمام روند کاری که انجام می دهد مطلع است و نسبت به آنها آگاهی کامل دارد.

در مطالعه‌ای که در ژورنال روانشناسی بولتن منتشر شده است ، محققان دریافتند که گروه‌هایی که برای یادآوری اطلاعات با هم همکاری دارند و به یکدیگر کمک میکنند ، ضعیف تر از افرادی هستند که به خودی خود چیزهایی را به خاطر می‌آورند.

تنهایی باعث می شود علایق و اولویت هایتان را بهتر بشناسید

تنهایی به شما این امکان را می دهد که علایق خود را شناسایی کنید و برای آنها بیشتر وقت بگذارید. تنهایی بخش مهمی از رشد فردی و اجتماعی است که به خودشناسی ما کمک می کند. تنهایی باعث می شود شما خودتان را بهتر از قبل بشناسید، نقاط ضعف و قوتتان را شناسایی کنید. نقاط ضعف را تشدید کنید و نقاط منفی را برطرف کنید. وقتی شما در محاصره افراد زیادی قرار دارید و دائماً در حال انجام کارهای گروهی هستید، بخش عظیمی از خودتان را نادیده می گیرید و خیلی اوقات روی علایقتان پا میگذارید تا گروه دوستان، همکاران و خانواده به خواسته هایش برسد.

برای خودتان به قدر کافی وقت صرف کنید و بدون نگرانی و ترس از قضاوت شدن به علایق خودتان توجه کنید.

بدون توجه به نظر دیگران در مورد خودتان آن کاری را انجام دهید که دوست دارید.

تنهایی قدرت خلاقیت شما را افزایش می دهد

"طوفان فکری" اغلب به عنوان یکی از بهترین راه ها برای تولید ایده های جدید و ناب تلقی می شود، اما حقیقت نشان داده است که افراد معمولاً در حل مشکلات به تنهایی بهتر عمل می کنند.

تنهایی روابط عاطفی و دوستانه شما را بهبود می بخشد

همیشه اینطور بوده است که روابطی که فاصله انسان ها در آن محدود و مشخص است دوام بیشتری دارند. شاید این ضرب المثل قدیمی که می گوید " فاصله قلب ها را به هم نزدیک میکند" در روابط امروز هم صادق باشد.

طبق آخرین تحقیقاتی که در یک مجله روانشناسی در انگلیس منتشر شد نشان داد که افرادی که از هوش بالاتری برخوردارند کمتر از دیگران از جمع های دوستانه و معاشرت های طولانی لذت می برند.

داشتن دوستان صمیمی و روابط اجتماعی مناسب می تواند به سلامت روان شما کمک کند اما یادتان نرود که همه وقت و ذهنتان را نباید درگیر کند و شما را از داشتن اوقات تنهایی محروم کند.

تنهایی شما را خلاق تر می کند

کارهای گروهی عمدتاً به این دلیل که قدرت تاب آوری و کارگروهی شما را بهبود می بخشد ارزشمند است و توصیه می شود، اما همزمان می تواند قدرت خلاقیت و آزادی عمل شما را از بین ببرد. حتی تلاش برای تمرکز بر روی چند موضوع می تواند توانایی تمرکز و بهره وری شما را به طور چشمگیری کاهش دهد.

اگر شما توانایی تمرکز کردن روی چندین کار را به طور همزمان ندارید بهتر است کارهایتان را بر اساس اولویت هایتان دسته بندی کرده و به ترتیب انجام دهید. اولویت بندی کارها بازدهی شما را بیشتر می کند.

تنهایی توانایی شما در بیان احساساتتان را بهبود می بخشد

تحقیقات اخیر نشان می دهد که افرادی که برای مدت کوتاهی از فضای دیجیتال و شبکه های اجتماعی دوری کرده اند و یا حداقل استفاده از این شبکه های اجتماعی را محدود کرده اند، تا حد زیادی نسبت به احساساتشان آگاه تر و مسلط تر شده اند.

فقط مراقب باشید که این دوری گزیدن از شبکه های اجتماعی طولانی نشود، چون ممکن است تنهایی مثبت به انزوا و تنهایی منفی تبدیل شود.

سخن پایانی :

اگر شما شخصی درونگرا هستید یا برونگرا، عاشق معاشرت با دوستان و آشنایان هستید یا خلوت گزیدن را ترجیح می دهید، به کارگروهی علاقه دارید یا تمایل دارید کارهایتان را به صورت انفرادی انجام دهید، در همه این حالات بهتر است زمانی را برای تنها بودن اختصاص بدهید.

تنهایی اختیاری باعث می شود تمرکزتان بیشتر شود، اعتماد به نفستان بالاتر برود، استقلال فکری و رفتاری پیدا کنید و از همه اینها مهم تر آنکه به شما در شناختن ابعاد مختلف شخصیتتان کمک می کند.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.