دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > 8 نشانه ای که از سلامت ناخن ها خبر می دهد
شناسهٔ خبر : 1750 -

8 نشانه ای که از سلامت ناخن ها خبر می دهد

8 نشانه ای که از سلامت ناخن ها خبر می دهد

علاوه بر محافظت از نوک انگشتان یا زیبایی دستانتان ، ناخن های شما چیزی بیشتر از آنچه فکر میکنید در مورد سلامتی بدن شما خبر می دهند


آیا شما هم به سلامت ناخن هایتان اهمیت می دهید؟

از کجا می توانیم بفهمیم که آیا به بیماری های رایج ناخن مبتلا هستیم یا خیر؟

اگر این 8 مشکل را در ناخن هایتان مشاهده کردید احتمالا خطری سلامتی شما را تهدید می کند. توصیه می کنیم در صورتی که هر گونه ناهمواری و ناهماهنگی و موردی غیر عادی در ظاهر ناخن هایتان دیدید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و روند درمان را شروع کنید.

بیشتر ما فکر ناخوشایندی نسبت به ناخن هایمان نداریم و به میزان کافی به سلامت و شکل ناخن هایمان توجه نمیکنیم. اما علاوه بر محافظت از نوک انگشتان یا زیبایی دستانتان ، ناخن های شما چیزی بیشتر از آنچه فکر میکنید در مورد سلامتی بدن شما خبر می دهند.

جسیکا ویزر ، متخصص پوست و مو در مجله پوست ام دی در نیویورک ، میگوید: "طرح و رنگ ناخن ، محل رشد ناخن که چند میلی متر در زیر کوتیکول پنهان است ، تحت تأثیر وضعیت کلی سلامت هر فرد قرار دارد." "بیماری ، تب ، جراحی ، تروما ، عوامل استرس زا در زندگی و کمبودهای غذایی و فقر ویتامین ها همه اثرات متفاوتی بر روی ناخن ها و رشد آنها دارد."

در اینجا بخوانید: داشتن ناخن هایی زییا و محکم با سیر

برای جلب نظر شما به هر آنچه که ناخن های شما ممکن است در مورد بدن شما بگوید - از کوچک تا بزرگ - مراقب این نه مورد باشید.

نوارهای قهوه ای روی ناخن

دلیل احتمالی این اختلال: همانطور که پوست خود را مرتباً چک می کنید باید مراقب تغییرات عجیب رنگ در ناخن های خود باشید. ملانوما ، جدی ترین نوع سرطان پوست ، می تواند در تختخواب ناخن هایی که اغلب در معرض دید شما هستند ظاهر شود و کشف نشود. هر نوع رنگدانه نامتقارن می تواند نشانه ای از سرطان پوست باشد ، اما ملانوم روی ناخن ها معمولاً مانند باند عمودی رنگدانه ای است که به سمت بالا از کوتیکول کشیده می شود. اگر یک لبه قهوه ای روی سطح ناخن شما به طور ناگهانی ظاهر می شود یا تغییر ظاهر می کند ، در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید. اگر نوارهای رنگی روی چندین ناخن ظاهر می شوند ، این موضوع می تواند نشانه یک نوع بیماری باشد ، اما هنوز به پزشک مراجعه نکرده اید باید سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید دچار بیماری پوستی و خونی نیستید. شاید در صورت نیاز پزشک از شما بخواهد آزمایش خون دهید.

خطوط سفید روی سطح ناخن

علت احتمالی آن چیست: کمبود مواد مغذی ، رگه های سفید افقی که ناخن را می پوشاند ، خطوط موئورک نامیده می شوند. علت احتمالی آن چیست؟ کمبود پروتئین یا روی. تغذیه و بیماری ناخن. این خطوط نشان می دهند که بخشی از ناخن ها در حین رشد دارای وقفه و اختلال شده است و ناخن ها همه مواد مغذی از جریان خون را دریافت نمی کند. نیک سونپال ، دکتر و استادیار بالینی در کالج پزشکی تورو در نیویورک می گوید: "با پزشک خود را مشورت کنید و بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که مقدار روزانه روی و سایر مواد مغذی را به درستی دریافت می کنید. دریافت روزانه پروتئین به وزن و میزان فعالیت شما بستگی دارد در مورد روی ، مقدار روزانه توصیه شده 11 گرم برای خانم ها و 8 گرم برای آقایان است. در موارد نادر ، خطوط Muehrcke روی سطح ناخن شما می تواند موارد جدی تری را نشان دهد ، از جمله بیماری کلیه یا مشکلات کبدی.

در اینجا بخوانید: علائم داشتن قارچ ناخن چیست؟

در اینجا بخوانید : بیماری هایی که سبب آسیب به ناخن می شوند؟ راه های درمان قارچ پا چیست؟

ناخن های مقعر ، قاشق شکل

علت احتمالی ناخن های مقعر چیست: کمبود آهن یا آنمی موجب به وجود آمدن این ناهنجاری در سطرح ناخن های شما می شود. Koilonychia ، معروف به "ناخن قاشق" ، معمولاً به دلیل کمبود آهن اتفاق می افتد. کولیونشیا یا ناخن های قاشق شکل معمولاً با کم خونی فقر آهن همراه است. در این حالت ، ناخن ها آنقدر نازک می شوند که در واقع مقعر می شود (گویی می تواند یک قطره آب را در خود نگه دارد). ویزر می گوید: اگر این مسئله را در ناخن های خود مشاهده کردید ، یک سری از آزمایشگاه ها را انجام دهید تا مشخص شود که آیا کم خونی دارید یا خیر؟ اگر دچار کمبود آهن باشید ، پزشک شما احتمالاً چند قرص مکمل آهن را توصیه می کند. دلایل دیگر شامل کار با محصولات نفتی یا تروما می تواند عامل مقعری شکل شدن ناخن ها باشد. در شرایط بسیار نادر ، کولیونشیا می تواند با بیماری تیروئید و شرایط قلبی همراه باشد. در این حالت نیاز است که شما تحت نظر پزشک و متخصص قلب قرار گیرید.

در اینجا بخوانید: تغییرات ظاهری ایجاد شده در سطح ناخن را جدی بگیرید

ناخن های شکننده یا خشک

دلیل احتمالی بروز این اختلال چیست؟

چرا برخی از افراد همواره دچار شکستگی ناخن ها می شوند؟ عوامل خارجی شکننده بودن ناخن ها ، خشک و حساس بودن آنها که باعث می شود ناخن ها به راحتی شکسته شوند، خارج از حالت عادی نیستند - و احتمالاً دلیل اصلی این است که چرا بسیاری از افراد از مکمل های تقویت کننده ناخن مانند بیوتین استفاده می کنند و شما نیز لازم است از این مکمل ها استفاده کنید. اگر شما نیز دچار اختلال شکستگی ناخن ها هستید احتمالا شما هم به طور مرتب در سالن های ترمیم ناخن هستید یا همواره از کرم های تقویتی ناخن استفاده میکنید. اما با کوچکترین ضربه ای به ناخن هایتان دچار شکستکی ناخن می شوید بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید و از نظر تیروئید سلامت خود را بررسی کنید. در صورتی که دچار پرکاری، کم کاری و یا سایر اختلالات تیروئید باشید تقویت کننده های ناخن چندان موثر نیستند و شما باید تحت درمان پزشکی قرار گیرید.

نیم دایره های سفید پایین ناخن

علت احتمالی این نیم دایره های سفید پایین ناخن چیست: نارسایی های کبد و کلیه می تواند عامل اصلی بروز این نیم دایره ها شود. اگر آنها نیمی از سطح ناخن را بگیرند ، می تواند نشانه نارسایی کلیوی باشد ، که در افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا مشاهده می شود. و احتمالا شما دچار یک اختلال دیگری نیز هستید. ناخن هایی با نیم دایره سفید از نظر طب سنتی با نارسایی کبد همراه هستند. نارسایی کبد بسیار جدی است ، و درمان بستگی به علت اصلی آن دارد. رفع برخی مشکلات کبدی با تغییر در شیوه زندگی ، از جمله قطع الکل یا کاهش وزن ، به راحتی ممکن است ، در حالی که دیگران ممکن است نیاز به دارو یا جراحی داشته باشند. در هر صورت ، مراجعه به پزشک توصیه می شود .

خطوط قرمز روی ناخن ها

دلیل احتمالی: وضعیت قلب ، رگه های خونین به نظر می رسد روی تخت ناخن شما طبیعی نیست (مگر اینکه انگشت خود را در درب ماشین بکشید). کمی خطوط طولی خون - خصوصاً در نیمی از ناخن که به بدن شما نزدیک است - خونریزی شکاکی نامیده می شوند. چن می گوید: آنها می توانند یک عفونت قلبی را تحت تأثیر قرار دهند که بر دریچه ها یا درپوش داخلی قلب تأثیر بگذارد. عفونت گوش یا اندوکاردیت معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود و خطر برای افرادی که دستگاه قلبی دارند ، نقایص مادرزادی قلبی دارند. سابقه مصرف مواد مخدر یا حملات قلبی داشته است. این بیماری می تواند با علائم شبه آنفولانزا ، کاهش وزن ، درد عضلات ، سرفه و ... همراه باشد. درمان معمولاً شامل آنتی بیوتیک ها می باشد.

ناخن های سوراخ دار

علت احتمالی: خیمه های پسوریازیس و دهانه های کوچک در ناخن ها به عنوان "گودال" شناخته می شوند و غالباً نشانه ای از پسوریازیس هستند ، یک بیماری مزمن پوستی که باعث ایجاد خارش و پوستی پوسته پوسته می شود. اما این علامت خاص می تواند بعداً عوارض بیشتری را به وجود آورد. چن می گوید: "هنگامی که گرفتگی ناخن را با پسوریازیس مشاهده می کنید ، با یک نمونه بالاتر از آرتریت در جاده همراه است." ویزر می گوید: به طور معمول ، گودبرداری در حدود نیمی از مبتلایان به پسوریازیس و 80 درصد از مبتلایان به آرتریت پسوریازیس اتفاق می افتد. ویزر می گوید: ناخن های دندانه دار نیز می توانند نشانه ای از آلوپسی آرئاتا باشند ، یک بیماری خود ایمنی که باعث می شود موهای خود را از دست دهید. اگر قبلاً تحت درمان پسوریازیس قرار نگرفتید سریعا به پزشم مراجعه کنید و از کنار این بیماری به آسانی عبور نکنید.

در اینجا بخوانید: 11 درمان خانگی پسوریازیس چیست؟

در اینجا بخوانید: راه های درمان قارچ بین انکشتان پا چیست ؟

لبه های گرد ناخن یا "Clubbed"

علت احتمالی: مشکلات ریوی ممکن است باعث بروز این اختلال یعنی خمیده شدن ناخن ها باشد.

اگر ناخن به صورت خمیده و گرد به نظر برسد (مانند یک قاشق تا شده) و نوک انگشتان متورم به نظر می رسند ، می تواند مشکل شما مربوط به ریه و مشکلات تنقسی باشد.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.