دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > فشار خون بالا یعنی چه؟ راه های درمان فشار خون بالا چیست؟
شناسهٔ خبر : 1747 -

فشار خون بالا یعنی چه؟ راه های درمان فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یعنی چه؟ راه های درمان فشار خون بالا چیست؟

برخی از افراد با فشار خون بالا ممکن است دچار سردرد ، تنگی نفس یا خونریزی بینی شوند ، اما این علائم و علائم خاص نیستند و معمولاً تا زمانی که فشار خون بالا به مرحله شدید یا تهدیدآمیز نرسد ، بروز نمی کنند

درمان فشار خون بالا چیست ؟

علائم فشار خون بالا کدام است؟

اکثر مبتلایان به فشار خون بالا هیچ علامت و علائمی ندارند ، حتی اگر بعد از مشاهده عدد روی فشارسنج عدد بالایی را نشان دهد گاهی اوقات هیچ علامتی از فشار خون بالا در فرد مشاهده نمیشود.

برخی از افراد با فشار خون بالا ممکن است دچار سردرد ، تنگی نفس یا خونریزی بینی شوند ، اما این علائم و علائم خاص نیستند و معمولاً تا زمانی که فشار خون بالا به مرحله شدید یا تهدیدآمیز نرسد ، بروز نمی کنند. برخی اوقات بیماران با فشار خون بالا از بیماری خون بی خبر هستند.

چه زمانی برای درمان فشار خون بالا باید به پزشک مراجعه کنید؟

شما به احتمال زیاد هرگاه احساس سردرد کنید و یا پس از بروز سرماخوردگی و مراجعه به پزشک فشار خون خود را میگیرید.

و در حالت معمولی عدد فشار خون برای شما اهمیت خاصی ندارد. مگر آنکه از قبل دچار اختلالات در فشار خون باشید. در این صورت ممکن است در خانه و در محل کار دستگاه فشار خون داشته باشید. البته باید بدانید که دستگاه فشار خون دیجیتالی همواره عدد صحیحی را نشان نمیدهد.

هرگاه به هر دلیلی حتی یک سرماخوردگی ساده به پزشک مراجعه کردید از پزشک بخواهید که عدد فشار خونتان را به شما بگوید.

عدد فشار خون برای نوجوانان و جوانانن ممکن است متفاوت است. در بزرگسالان و افراد مسن این عدد ممکن است کمی بالا باشد که طبیعی است. البته باید با قرص و دارو کنترل شود.

اگر قبلاً به فشار خون بالا مبتلا شده باشید یا فاکتورهای خطر دیگری برای بیماری های قلبی عروقی داشته باشید ، پزشک از شما می خواهد که مرتباً تحت نظر وی باشید تا بتواند فشار خون شما را کنترل کند و اجازه ندهد عدد فشار خون از حد نرمال بالاتر رود. در کودکان پس از سه سالگی سالانه باید فشار خونشان اندازه گیری شود و عدد قابل قبولی داشته باشد. چرا که کودکان نیز ممکن است دچار فشار خون شوند و این اختلال تنها برای افراد مسن نیست.

اگر مرتباً پزشک خود را نمی بینید ، ممکن است بتوانید غربالگری فشار خون را در یک مرکز بهداشت یا سایر مناطق محل خود انجام دهید. همچنین می توانید در برخی فروشگاه ها دستگاه هایی پیدا کنید که فشار خون شما را به صورت رایگان اندازه گیری می کند.

دستگاههای فشار خون عمومی ، مانند دستگاههای موجود در داروخانه ها ، ممکن است اطلاعات مفیدی درباره فشار خون شما ارائه دهند ، اما ممکن است محدودیت هایی در این زمینه داشته باشند. دقت ماشین های سنجش فشار خون به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله اندازه دستگاه فشار سنج و استفاده صحیح از ماشین ها. از پزشک خود در مورد استفاده از دستگاه های فشار خون عمومی مشاوره بگیرید.

تشخیص فشار خون چگونه ممکن است ؟

اندازه گیری فشار خون چگونه انجام می شود؟

برای اندازه گیری فشار خون ، پزشک یا متخصص شما معمولاً یک دستگاه بازوی بادی را در اطراف بازوی شما قرار می دهند و فشار خون را با استفاده از فشار سنج اندازه گیری می کنند.

قرائت فشار خون ، که در میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) داده می شود ، دو عدد دارد. شماره اول یا بالا ، فشار در شریانهای شما هنگام ضربان قلب شما (فشار سیستولیک) را اندازه می گیرد. شماره دوم یا پایین تر ، فشار را در شریان های شما بین ضربان ها (فشار دیاستولیک) اندازه گیری می کند.

اندازه گیری فشار خون در چهار دسته کلی قرار می گیرد:

فشار خون طبیعی. اگر فشار خون زیر 80/20 میلی متر جیوه باشد فشار خون شما طبیعی است.

فشار خون بالا رفته است. فشار خون بالا یک فشار سیستولیک از 120 تا 129 میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک زیر 80 میلی متر جیوه است. فشار خون بالا می رود با گذشت زمان بدتر می شود ، مگر اینکه قدم هایی برای کنترل فشار خون برداشته شود. اگر در این سطح از فشار خون قرار دارید باید تحت نظر پزشک باشید. ممکن است پزشک برای درمان فشار خون به شما دارو تجویز کند و شما موظف خواهید بود که داروهارو مرتبا مصرف کنید.

فشارخون مرحله 1. فشارخون مرحله 1 فشار سیستولیک از 130 تا 139 میلی متر جیوه یا فشار دیاستولیک از 80 تا 89 میلی متر جیوه است.

فشار خون مرحله 2. فشارخون شدیدتر ، فشارخون مرحله 2 فشار سیستولیک 140 میلی متر جیوه و بالاتر یا فشار دیاستولیک 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است.

هر دو شماره در فشارخون دارای اهمیت هستند. اما بعد از سن 50 سالگی ، عدد سیستولیک از اهمیت بیشتری برخوردار است. فشار خون سیستولیک جدا شده شرایطی است که در آن فشار دیاستولیک طبیعی است (کمتر از 80 میلی متر جیوه) اما فشار سیستولیک زیاد است (بیشتر از یا مساوی 130 میلی متر جیوه). این یک نوع متداول فشار خون بالا در بین افراد بالای 65 سال است.

پزشک شما احتمالاً قبل از تشخیص فشار خون بالا ، دو تا سه مورد فشارخون را در هر سه یا چند جلسه معاینه جداگانه انجام خواهد داد. این امر به این دلیل است که فشار خون به طور معمول در طول روز متفاوت است و ممکن است هنگام مراجعه به پزشک (فشار خون بالا روی کت سفید) افزایش یابد.

کنترل فشار خون خود را در خانه انجام دهید

یک روش مهم برای بررسی اینکه آیا فشار خون دارید یا خیر کنترل فشار خون در منزل است. برای تأیید فشار خون بالا یا تشخیص وضعیت بد فشار خون ، کنترل و اندازه گیری فشار خون در خانه ممکن است. شما می توانید به آسانی با دستگاه های فشار خون سنتی از وضعیت فشار خون خود مطلع شوید. همانطور که گفتیم دستگاه های فشار خون دیجیتال چندان دقیق نیستند.

مانیتور فشار خون خانگی به طور گسترده ای در دسترس و ارزان است و شما میتوانید به راحتی از این دستگاه ها استفاده کنید. کنترل فشارخون به روش خانگی جایگزینی برای مراجعه به پزشک نیست ، و صفحه فشار خون خانگی ممکن است محدودیت هایی داشته باشد.

حتما از یک دستگاه معتبر استفاده کنید و بررسی کنید که دکمه های آن صحیح باشد. مانیتور را با خود به مطب پزشک خود بیاورید تا سالی یک بار صحت آن را بررسی کنید. در مورد چگونگی شروع کار و استفاده از دستگاه فشار خون در خانه، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

در اینجا بخوانید : پیشگیری از آلزایمر با کاهش فشار خون


هر آنچه راجع به فشار خون بالا باید بدانید :

فشار خون بالا می تواند به عوارض شدید سلامتی منجر شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و گاهی مرگ را افزایش دهد.

فشار خون نیرویی است که خون فرد بر روی دیواره رگ های خونی خود اعمال می کند. این فشار بستگی به مقاومت رگهای خونی و میزان کار قلب دارد.

تقریبا نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا فشار خون بالا دارند ، اما بسیاری از آنها از این واقعیت آگاه نیستند.

فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی از جمله سکته مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی قلبی و آنوریسم است. کنترل فشار خون برای حفظ سلامتی و کاهش خطر ابتلا به این شرایط خطرناک بسیار مهم است.

در این مقاله ، ما توضیح می دهیم که چرا فشار خون افزایش می یابد و راه های درمان فشار خون بالا چیست؟

:مدیریت و درمان

تنظیم سبک زندگی یک روش استاندارد و اولین درمان فشار خون بالا است. ما در اینجا چند توصیه را بیان می کنیم:

ورزش بدنی منظم

اسفیگمانومانتر فشار خون بالا

افراد می توانند فشار خون را با استفاده از اسفنجمانومتر اندازه گیری کنند.

دستورالعمل های فعلی توصیه می کند که همه افراد ، از جمله افراد مبتلا به فشار خون بالا ، حداقل 150 دقیقه با شدت متوسط ، ورزش هوازی هر هفته یا 75 دقیقه در هفته با شدت زیاد ورزش کنند.

افراد باید حداقل در 5 روز هفته ورزش کنند.

نمونه هایی از فعالیت های مناسب برای درمان و کنترل فشار خون بالا پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری ، یا شنا است.

کاهش استرس

اجتناب یا یادگیری برای مدیریت استرس می تواند به فرد در کنترل فشار خون کمک کند.

مراقبه ، حمام گرم ، یوگا و پیاده روی های طولانی تکنیک های آرام سازی هستند که می توانند به کاهش استرس کمک کنند.

افراد برای مقابله با استرس باید از مصرف الکل ، داروهای توهم زا ، تنباکو و غذاهای ناسالم و بدون خاصیت پرهیز کنند ، زیرا اینها می تواند در افزایش فشار خون و عوارض فشار خون بالا نقش داشته باشد.

سیگار کشیدن می تواند فشار خون را افزایش دهد. اجتناب یا ترک سیگار خطر ابتلا به فشار خون بالا ، شرایط جدی قلب و سایر مشکلات سلامتی را کاهش می دهد.

انتخاب دارو به فرد بستگی دارد و هر شرایط درمانی که ممکن است تجربه کند کاملا با تشخیص پزشک انجام می شود. هر درمانی برای هر فردی مناسب نیست و این تشخیص بر عهده ی پزشک است.

هرکسی که از داروهای ضد فشار خون استفاده می کند ، باید برچسب های هر داروی بدون نسخه (OTC) که ممکن است آنها مصرف کند ، مانند مواد ضد احتقان مانند را بخواند. این داروهای OTC ممکن است با داروهایی که برای کاهش فشار خون مصرف می کنند در تعامل باشند.

رژیم غذایی

افراد می توانند با پیروی از رژیم غذایی سالم قلب از بروز فشار خون بالا جلوگیری کنند.

کاهش مصرف نمک

میانگین نمک مصرفی مردم در اکثر کشورهای جهان بین 9 گرم (گرم) و 12 گرم در روز است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای کاهش خطر فشار خون و مشکلات سلامتی مرتبط با آن میزان مصرف کمتر از 5 گرم در روز را توصیه می کند.

کاهش نمک در افراد با فشار خون بالا و حتی بدون فشار خون بالا می تواند سودمند باشد. کاهش مصرف نمک برای افرادی که فشار خون بالا دارند یک امر مهم و ضروری است و در سایر افراد یک روش جلوگیری و پیشگیری از بروز فشار خون و پیرو آن سکته قلبی ،مغزی و در نهایت کاهش طول عمر است.

در اینجا بخوانید : روش های کنترل و کاهش فشار خون

تعدیل مصرف الکل

مصرف متوسط تا زیاد الکل باعث افزایش فشار خون می شود. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به صورت روزانه و بدون مراعات الکل مصرف می کنید باید بگوئیم که خود ر ا مستقیما در معرض ابتلا به فشار خون قرار داده اید.

در صورت سخت بودن تعدیل مصرف الکل ، یک پزشک و مشاور همزمان می توانند به افراد در کاهش مصرف کمک کند.

در اینجا بخوانید : زنانی که اختلال خواب دارند بیشتر دچار فشار خون می شوند

خوردن میوه و سبزیجات بیشتر و مصرف چربی کمتر

افرادی که فشار خون بالا دارند یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند ، باید تا حد ممکن از مصرف روغن و کره و سایر روغن های گیاهی و حیوانی اجتناب کنند. البته علم نوین مصرف روغن حیوانی را به میزان کم توصیه میکند.

همچنین کارشناسان برای کاهش فشار خون توصیه هایی می کنند:

غلات کامل ، غذاهای پر فیبر

انواع میوه و سبزیجات

لوبیا ، نبض و آجیل

ماهی دو بار در هفته امگا 3 غنی است

به عنوان مثال ، روغن نباتی و روغن زیتون

مرغ و ماهی بدون پوست

محصولات لبنی کم چربی

پرهیز از چربیهای ترانس ، روغنهای گیاهی هیدروژنه و چربیهای حیوانی و همچنین مقادیر زیاد آن بسیار مهم است.

در اینجا بخوانید: فواید لیموترش و تاثیر آن بر کاهش فشار خون

برخی از چربی ها ، مانند روغن ماهی روغنی و روغن زیتون ، اثرات محافظتی بر روی قلب دارند. با این حال ، این مواد خوراکی همچنان در دسته چربی ها هستند. با این حال برای افراد مبتلا به بیماری فشار خون بهتر است از مصرف هرنوع روغن و چربی پرهیز کنند.

کنترل وزن بدن

وزن بیش از حد بدن می تواند در فشار خون بالا نقش داشته باشد. افت فشار خون معمولاً به دنبال کاهش وزن است ، زیرا قلب برای پمپ کردن خون در بدن لازم نیست که خیلی کار کند و با کاهش وزن از فشار مضاعف به قلب کاسته می شود و در نتیجه فشار خون تعدیل می شود.

یک رژیم متعادل با کالری دریافتی که با اندازه ، جنس و میزان فعالیت فرد مطابقت دارد ، کمک خواهد کرد.

در اینجا بخوانید: تاثیر موز بر کنترل فشار خون و تقویت استخوان ها

رژیم DASH

موسسه ملی قلب ، ریه و خون ایالات متحده (NHLBI) رژیم غذایی DASH را برای افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه می کند. DASH مخفف "رویکردهای رژیمی برای متوقف کردن فشار خون است."

:یک برنامه غذایی انعطاف پذیر و متعادل با یک پایه محکم در تحقیقات توسط است که توصیه می کند رژیم غذایی NHLBI

فشار خون بالا را پایین می آورد

سطح چربی ها را در جریان خون بهبود می بخشد

خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

در اینجا بخوانید: مصرف بیش از حد گوشت قرمز و خطر ابتلا به فشار خون

تحقیقات سال 2014 نشان می دهد که استفاده از مکمل های پروبیوتیک به مدت 8 هفته یا بیشتر ممکن است به نفع افراد مبتلا به فشار خون بالا باشد و تا حد زیادی در کاهش فشار خون به آنها کمک کند.

منبع:webmed

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.