دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > انواع قرص های لاغری و عوارض آنها چیست؟
شناسهٔ خبر : 1744 -

انواع قرص های لاغری و عوارض آنها چیست؟

انواع قرص های لاغری و عوارض آنها چیست؟

اگر شما هم درصدد کاهش وزن و تناسب اندام هستید حتما تاکنون تبلیغات قرص لاغری را شنیده اید. آیا واقعا قرص های لاغری تاثیر مثبتی در کاهش وزن دارند؟

آیا شما هم برای کاهش وزن، قرص لاغری مصرف می کنید؟

آیا از عوارض قرص های چربی سوز و لاغری خبر دارید؟

بر اساس تحقیقات سال 2017 از هر چهار فرد سه نفر چربی اضافی دارند. برخی از کسانی که اضافه وزن دارند به سراغ قرص ها و مکمل هایی می روند که کاهش وزن را به سادگی خوردن یک قرص می دانند. قرص های لاغری ادعا می کنند که متابولیسم را افزایش می دهند، احساس سیری را بالا می برند و یا جلوی اشتها را می گیرند ولی واقعا می شود با خوردن یک قرص لاغر شد؟!! قرص لاغری واقعا لاغر می کند؟ معمولا وقتی می خواهیم تصمیمات جدیدی برای سلامتی بگیریم کاهش وزن در اولویت قرار می گیرد. در دنیایی زندگی می کنیم که بسیاری از مردم هدف های ارزشمندی برای کاهش وزن دارند. در این فضا، محصولاتی که ادعای لاغری سریع دارند، فروش بالا و توجهات بسیاری را به خود جلب می کنند. بین مکمل های عجیب و غریب کاهش وزن و داروهایی که توسط FDA ( سازمان غذا و داروی آمریکا )تایید شدند، تفاوت بسیاری وجود دارد. بعضی از افراد تحت نظر پزشک و رعایت برنامه غذایی سالم و ورزش ممکن است از داروهای تایید شده FDA نتیجه بگیرند.

اگر شما هم درصدد کاهش وزن و تناسب اندام هستید حتما تاکنون تبلیغات قرص لاغری را شنیده اید. آیا واقعا قرص های لاغری تاثیر مثبتی در کاهش وزن دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم قرص های لاغری چگونه عمل می کنند و چه عوارضی دارند؟آیا به اندازه ورزش و تغذیه سالم، قرص لاغری هم موثر است؟

چرا قرص لاغری؟

بر اساس تحقیقات سال 2017 از هر چهار فرد سه نفر چربی اضافی دارند. برخی از کسانی که اضافه وزن دارند به سراغ قرص ها و مکمل هایی می روند که کاهش وزن را به سادگی خوردن یک قرص می دانند. قرص های لاغری ادعا می کنند که متابولیسم را افزایش می دهند، احساس سیری را بالا می برند و یا جلوی اشتها را می گیرند.

قرص لاغری واقعا لاغر می کند؟

معمولا وقتی می خواهیم تصمیمات جدیدی برای سلامتی بگیریم کاهش وزن در اولویت قرار می گیرد. در دنیایی زندگی می کنیم که بسیاری از مردم هدف های ارزشمندی برای کاهش وزن دارند. در این فضا، محصولاتی که ادعای لاغری سریع دارند، فروش بالا و توجهات بسیاری را به خود جلب می کنند. بین مکمل های عجیب و غریب کاهش وزن و داروهایی که توسط FDA ( سازمان غذا و داروی آمریکا )تایید شده اند، تفاوت بسیاری وجود دارد. بعضی از افراد تحت نظر پزشک و رعایت برنامه غذایی سالم و ورزش ممکن است از داروهای تایید شده FDA نتیجه بگیرند. در ادامه می خواهم آنچه باید درباره قرص های لاغری بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

:انواع قرص لاغری + اطلاعات و عوارض آنها

قرص لاغری فلوفیت

قرص فلوفیت یا نوتریفیت مکملی است که به دلیل وجود 1000 میلی گرم CLA ادعا می کند که وزن و چربی را کاهش می دهد. در حالی که CLA موجود در آن روی حیوانات تاثیر بیشتری نسبت به انسان ها داشته است. مصرف این قرص حتی در کنار ورزش هم نمی تواند تاثیری در کاهش وزن داشته باشد و نه تنها کمکی نمی کند بلکه عوارض جبران ناپذیری را برای بدن به وجود می آورد. یکی از مهم ترین آنها افزایش التهاب در بدن و آسیب به کبد است.

قرص لاغری تن لس

این قرص با استفاده از ترکیبات گیاهی شامل زیره سیاه، زنیان، کرفس و چای سبز به کاهش وزن کمک می کند. این کپسول سوخت ساز بدن را افزایش می دهد و سبب کاهش جذب کالری در بدن خصوصا ناحیه شکم و پهلو شده است. قرص تن لس تنها راه کاهش وزن نیست بلکه انگیزه ای برای رسیدن به هدف اصلی است. در صورت استفاده درست از قرص تن لس عوارضی برای بدن به وجود نمی آید به دلیل داشتن عصاره گیاه سداب بیشتر از 3 ماه از کپسول های تن لس استفاده نکنید ولی مطمئن باشید بعد از 3 ماه دوباره افزایش وزنی بیشتر از قبل را تجربه می کنید.

قرص لاغری کالری بلاکر

بلاکرها شبیه فیبرهای رژیمی هستند و از لاک حلزون درست می شود. فیبر این ماده هم بدون اینکه خود هضم شود وارد عملیات گوارشی می شود. کپسول کالری بلاکر با کاهش میزان جذب کربوهیدرات و چربی های موجود در هر وعده غذایی با کمک به میزان دفع کربوهیدرات و چربی ها از چاقی بیشتر جلوگیری می کند. عوارض جانبی این قرص بادآوردن، حالت تهوع، استفراغ و احساس خفگی شدید و … است. استفاده طولانی مدت از این داور باعث کمبود ویتامین در بدن می شود. اخه لاغری به چه قمیتی؟!!

قرص لاغری ارلیستات یا زنیکال

ارلیستات دارویی است که تحت نام ونوستات به فروش می رسد. این دارو با جذب چربی های مواد خوراکی مقدار کالری دریافتی را کاهش می دهد و منجر به کاهش وزن می شود. مصرف طولانی مدت این قرص مانع جذب ویتامین های محلول در چربی از قبیل ویتامین E,K,A,D و برخی از داروها می شود. مصرف این قرص بیشتر از 24 ماه توصیه نمی شود. در بهترین حالت شاید مقداری وزن بیشتری کم کنید البته اگر مصرف قرص ارلیستات یا ونوستات با رژیم غذایی و برنامه ورزشی همراه باشد.

قرص لاغری کافئین

(Caffeine) کافئین به طور طبیعی در قهوه، چای سبز و شکلات تلخ وجود دارد و حتی به بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها اضافه می شود. همچنین یک تقویت کننده متابولیسم است که سوخت وساز بدن را 3 تا 11 درصد افزایش می دهد. برخی پژوهش ها ادعا دارند که سبب کاهش وزن می شود. کافئین کیفیت خواب را کاهش می دهد و سبب بروز علائمی چون اضطراب، حالت تهوع، اسهال و … می شود. از آنجایی که خواب کافی با کاهش وزن ارتباط دارد پس ادعای این پژوهش درست نیست و این قرص تاثیر چشمگیری در کاهش وزن ندارد، شاید انگیزه ای برای ادامه رژیم غذایی باشد.

قرص لاغری موراتیم

(Meratrim) این قرص ترکیبی از دو عصاره گیاهی است که سوخت و ساز سلول های چربی را تغییر می دهد. قرص موراتیم مقدار چربی که از خون دریافت می شود را کاهش می دهد و کمک می کند که چربی ذخیره شده را بسوزاند. بررسی ها نشان می دهد با مصرف این قرص میزان قندخون، کلسترول و چربی خون کاهش می یابد. تاکنون عوارضی از این قرص ارائه نشده است.

قرص لاغری لینولئیک اسید متصل (CLA)

این ماده یکی از چربی های ترانس سالم است که در برخی غذاها مانند گوشت و مواد لبنی وجود دارد و توسط بدن تولید نمی شود بنابراین باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. قرص لینولئیک اسید اشتها را کاهش و سوخت ساز بدن را افزایش می دهد و تجزیه چربی را تحریک می کند به شرطی که همراه با ورزش های هوازی، قدرتی و استقامتی باشد. این قرص عوارض گوارشی مختلفی را ایجاد می کند و ممکن است در طولانی مدت اثرات بدی داشته باشد.

قرص لاغری کولئوس فورسکولین

یک مکمل گیاهی از خانواده نعناع است که با کمک به تولید آنزیم هایی به نام لیپاز و ادنوزین به کاهش وزن کمک می کند. این دو آنزیم اسیدهای چرب را از سلولهای بدن آزاد می کنند و بدن به سوزاندن اسیدهای چرب می پردازد. این کار بدون آسیب به توده ی عضلانی ، میزان چربی را کاهش می دهد. شاید قرص فرسکولین قابلیت چربی سوزی را افزایش دهد اما بدون برخورداری از رژیم غذایی مغذی و ورزش برای کم کردن کالری واقعا بی اثر خواهد بود. اطلاعات ایمنی یا خطر عوارض جانبی این قرص بسیار محدود است.

قرص لاغری، از دروغ تا واقعیت

بسیاری از پزشکان متخصص بر این باورند که سالم ترین راه کاهش وزن، استفاده از یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش به صورت مرتب است. ایجاد تغییر در سبک زندگی نیز برای کاهش وزن بسیار ضروری است. بر اساس تحقیقات انجام شده در آمریکا ترکیبی از رژیم غذایی سالم ، افزایش فعالیت بدنی و رفتار درمانی به افراد کمک می کند در همان شش ماه ابتدایی درمان خود 5 تا 10 درصد وزن بدن خود را کاهش دهند.اما برای بعضی افراد این مقدار کافی نیست. پزشکتان تعیین می کند که شرایط شما برای دریافت دارو یا همان قرص های لاغری مناسب است یا خیر. بر اساس اطلاعات به دست آمده، قرص لاغری در چنین شرایطی برای فرد مناسب است:

نماد توده بدن یا BMI فرد 30 یا بالاتر باشد.

BMI فرد 27 یا بالاتر از آن باشد و اضافه وزنش هم مربوط به مشکلات سلامتی باشد.

فرد پس از 6 ماه رژیم غذایی، ورزش و رفتار درمانی هفته ای نیم کیلو کم نکند.

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

البته اگر بدنی عضلانی دارید شاخص BMI ممکن است به اشتباه اعلام کند که اضافه وزن دارید. حتما قبل از استفاده این ابزار حجم بافت عضلانی خود را در نظر بگیرید. در بیشتر موارد، خانم های باردار، نوجوان ها و کودکان نباید از قرص های لاغری استفاده کنند.

قرص های لاغری چگونه عمل می کنند؟

یکی از روش های رایج و سریع برای کاهش وزن ، استفاده از قرص های لاغری است.معمولا پزشک تعیین میکند که شرایط شما برای دریافت دارو یا همان قرص های لاغریمناسب است یا خیر.از جمله شرایط مناسب برای مصرف قرص های لاغریمیتوان به این موارد اشاره کرد:

نماد توده بدن یا BMIفرد ۳۰یا بالاتر باشد.

BMI فرد ۲۷یا بالاترباشد و اضافه وزنش مربوط به مشکلات سلامتی باشد.

BMI فرد پس از ۶ ماه رژیم غذایی، ورزش و رفتاردرمانی هفته ای نیم کیلو کم نکند.

از قرص های معروف غیر ایرانی میتوان به قرص گارسینیاکامبوجیا اشاره کرد که بعد از معرفی دکتر “از” در برنامه تلویزیونی شهرت جهانی پیدا کرد.مظالعات حیوانی در مورد این قرص نشان میدهد که از تولید آنزیم چربی در بدن جلوگیری می کند و سطح سروتونین را افزایش می دهد.از طرفی گرایش به غذا در فرد کم میشود.

هیدروکسی کات هم یک داروی دیگر است که بیشتر از یک دهه از شهرت آن می گذرد.باید ذکر شود که در صورت حساسیت به کافیین ممکن است برای شما دارای اثرات جانبی باشد.در غیر این صورت ۵/۹ کیلو کاهش وزن را در یک دوره ۳ ماهه گزارش داده اند.در ادامه به تفصیل در مورد قرص های معروف ایرانی پرداخته می شود.

انواع قرص های لاغری

!سیبوترامین: قرص ممنوعه

دسته ای از قرص‌های لاغرکننده هستند که مصرف آنها نه تنها نتیجه بخش نبوده بلکه موجب ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شوند. این داروها با کاهش اشتهای فرد منجر به لاغری می‌شوند. یکی از معروف‌ترین داروهای این گروه «سیبوترامین» است که با نام‌های «ریداکیتل» و «مریداکتیل» هم در بازار به فروش رسیده است. این دارو سال‌ها نیز فروش بالایی در بازار دارویی داشته اما این دارو می‌تواند مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. همچنین تعداد زیادی از داروهای این گروه حاوی مواد مخدری هستند که باوجود کاهش اشتها و کاهش وزن اثرات زیانباری برای فرد در پی دارند. گروه دیگری از داروهای کاهنده اشتها به نام فن فلورامین سال‌هاست مصرف آنها ممنوع شده و به شکل قانونی در بازار موجود نیست؛ این دارو می‌تواند سبب اختلالات خلقی و نیز حملات قلبی- عروقی شود.بنابراین به جرات می‌توان گفت که همه داروهای کاهنده اشتها غیرمجاز هستند

قرص ارلیستات

هر یک از داروهای کاهش وزن از راه مختلفی اثر خود را اعمال می‌کند. یکی از این داروها که موثرترین داروی مجاز در بازار دارویی جهان و مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکاست «ارلیستات» است که با برندهای مختلف توسط شرکت‌های داروسازی داخلی هم تولید می‌شود. این دارو با تاثیر بر جذب چربی‌های موجود در مواد خوراکی موجب کاهش کالری دریافتی و نهایتا کاهش وزن شده که البته مورد مصرف آن باید توسط پزشک تعیین شود تا از عوارض احتمالی آن بر کبد پیشگیری شود. چراکه اخیرا مشخص شده مصرف طولانی مدت این دارو باعث چرب شدن کبد می‌شود.

قرص چای‌سبز (Green tea)

دکتر راست‌منش در مورد قرص چای سبز می‌گوید: «قرص چای‌سبز متابولیسم را بالا می‌برد، برای بهبود کیفیت پوست خوب است و مصرف آن برای افرادی که مشکل افزایش وزن دارند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد چراکه به از بین رفتن چربی‌ها کمک می‌کند. همچنین مصرف این دارو برای افرادی که مشکل افزایش چربی خون دارند مفید است. به هر حال تمامی این قرص‌ها موارد مصرف متعددی دارد که افراد غیرمتخصص نباید تنها به واسطه دانستن نام‌شان یا اینکه فلان داروی لاغری برای یکی از اقوام‌شان تجویز شده و کاهش وزن خوبی داشته، خودسرانه دست به مصرف‌شان بزنند زیرا ممکن است به جای کاهش وزن، بیمار شوند

البته دکتر دلشاد، توضیح بیشتری در مورد تاثیر مثبت چای سبز بر کاهش وزن می‌دهد: «چای سبز به خاطر ویتامین C و D فراوانی که دارد، سرشار از آنتی‌اکسیدان است و همین امر، روند اکسیداسیون چربی را افزایش داده و کاهش جذب روده‌ای مواد قندی و چرب را در پی دارد

دارويي به‌عنوان چربي سوز نداريم

صرف اين‌كه يك تركيب دارو گياهي است دليل بر بي‌خطر بودن آن دارو و صرف اين‌كه يك دارو شيميايي است به معناي بد‌بودن و خطرناك بودن آن نيست. بسياري از داروهاي غربي از گياهان درست مي‌شوند اما همين داروها در دوز بالا بسيار خطرناك است. بسياري از داروهاي شيميايي نيز وجود دارد كه در دوزهاي بسيار زياد هم مصرف‌كننده را دچار مشكل نمي‌كند. چيزي كه مشخص است اين است كه با اطمينان مي‌شود گفت؛ تا اين لحظه هيچ دارويي تحت عنوان چربي سوز در دنياي پزشكي و داروسازي كشف نشده است.

هيچ راه ميان‌بر و معجزه‌اي براي كاهش وزن وجود ندارد و تنها روش و مناسب‌ترين روش براي كاهش وزن تغيير دادن شيوه زندگي و تغذيه مناسب به همراه فعاليت‌هاي بدني است و قابل ذكر است كه تغذيه بسيار مهم‌تر و موثرتر از حركات ورزشي است. فرد چاق يك شبه چاق نشده است كه بتواند يك شبه آن را از بين ببرد.در نهايت توصيه من اين است كه: « ره صد‌ساله را نمي‌توان در يك شب طي كرد» پس شكيبا باشيد.

حتی به فرض اگر قرصی جادویی وجود داشته باشد که موجب کاهش وزن شود، اما با قطع قرص لاغری، کاهش وزن نیز متوقف می شود. زیرا شما هنوز موفق به تغییر سبک زندگی تان نشده اید. این دقیقا همان اتفاقی است که با جراحی های لاغری برای فرد پیش می آید، چون بدون هیچ تمرینی وزن ناگهان پایین آمده ( که در مورد قرص های لاغری وزن چندانی هم کم نمی شود ) در فاصله کمی نیز همان وزن حتی بیشتر از قبل باز می گردد. پس اصولی ترین راهکار برای تناسب اندام و کاهش وزن استفاده از رژیم غذایی برای اصلاح سبک زندگی و تناسب اندام است

مصرف این گونه دارو‌ها به افراد دچاربیماری‌های زمینه‌ای، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به آسم و آلرژی و افرادی که به کافئین حساسیت دارند توصیه نمی‌شود.

افرادی که به سرعت می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند ازجمله بانوان جوان، مردان و زنان دچار اضافه وزن یا افرادی که می‌خواهند به وزن خاصی برسند ازجمله طرفداران این گونه دارو‌های مضر و غیراستاندارد هستند.

عوارض مصرف این نوع دارو‌ها اثر‌های کوتاه مدت و بلند مدت دارد و می‌تواند سبب بیماری‌های سخت درمان و یک عمر حسرت و پشیمیانی درافراد شود.

منبع:دکتر کرمانی، خبرنگاران جوان، سلامت نیوز، و

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.