دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > خطرات ناشی از استعمال سیگار در دوران بارداری چیست؟
شناسهٔ خبر : 1734 -

خطرات ناشی از استعمال سیگار در دوران بارداری چیست؟

خطرات ناشی از استعمال سیگار در دوران بارداری چیست؟

قطع سیگار اصلا آسان نیست . اما قطعاً سلامتی فرزندتان برای شما در اولویت است.پس سعی کنید سیگار کشیدن را در دوران بارداری متوقف کنید



خطرات سیگار کشیدن در دوران بارداری


سیگار کشیدن و بارداری

هم سیگار کشیدن و هم بارداری با هم یک جا و بدون بروز مشکل ممکن نیست. استعمال سیگار در حین بارداری ، شما و نوزاد متولد نشده خود را در معرض خطر قرار می دهد. سیگار حاوی مواد شیمیایی خطرناک از جمله نیکوتین ، مونواکسید کربن و تار است. استعمال دخانیات خطر عوارض بارداری را افزایش می دهد که برخی از آنها می تواند برای مادر یا نوزاد کشنده باشد. درباره خطرات سیگار کشیدن در حین بارداری در این مقاله بیشتر مطلع شوید.


باردار شدن

اگر سیگار می کشید و می خواهید باردار شوید ، ترک عادت باید اولویت باشد. سیگار کشیدن می تواند در وهله اول از بارداری شما جلوگیری کند. حتی در سه ماهه اول سیگار کشیدن بر سلامتی کودک متولد نشده شما نیز تأثیر می گذارد. به گفته انجمن آمریکایی طب بارداری و لقاح، هر دو افراد سیگاری زن و مرد در مقایسه با افراد غیر سیگاری تقریباً دو برابر مشکالت باروری دارند.

دود سیگار کسی دیگر به همان اندازه برای جنین خطرناک است. آژانس حفاظت از محیط زیست دود سیگار فرد دیگری را به عنوان یک گروه سرطان زا گروه A طبقه بندی کرده است. این بدان معناست که باعث ایجاد سرطان در انسان می شود.

سقط جنین و زایمان زودرس

از دست دادن غیرمنتظره یک جنین در هر مرحله یک واقعه غم انگیز است. سقط جنین به طور معمول در سه ماه اول بارداری رخ می دهد. در موارد نادر ، آنها می توانند بعد از 20 هفته حاملگی رخ دهند. به این حالت زایمان گفته می شود.

با توجه به آمار رسمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده آمریکا (CDC) که بسیار قابل استناد و قابل اعتماد است، سیگار کشیدن احتمال سقط جنین زود هنگام و زایمان را افزایش می دهد. مواد شیمیایی خطرناک موجود در سیگار اغلب عامل این اتفاق است.

سایر عوارض ناشی از استعمال دخانیات می تواند منجر به ایجاد مشکل در جفت یا کند شدن رشد جنین شود. این مسائل همچنین می تواند باعث سقط جنین یا به دنیا آمدن جنین مرده شود.


حاملگی خارج رحم

با توجه به یک مطالعه معتبر منتشر شده در مجله PLoS One ، نیکوتین می تواند باعث انقباض در لوله های فالوپ شود. این انقباضات می توانند از عبور جنین جلوگیری کنند. یکی از نتایج احتمالی این یک بارداری خارج رحمی است. این اتفاق زمانی می افتد که یک تخمک بارور شده در خارج از رحم ، یا در لوله فالوپ ، یا در شکم کاشته شود. در این شرایط ، جنین باید برداشته شود تا از عوارض تهدید کننده زندگی برای مادر جلوگیری شود.

افتادن جفت

جفت ساختاری "حیات دهنده" دارد که در دوران بارداری تشکیل می شود تا مواد مغذی و اکسیژن را به جنین منتقل کند. سیگار کشیدن یک عامل خطر عمده به عنوان عارضه مرتبط با جفت است که چندین پیامد منفی دارد. یکی از این مشکلات ، قطع جفت است. این موضوع برای وضعیتی است که در آن جفت قبل از زایمان از رحم جدا می شود. قطع جفت می تواند خونریزی شدید ایجاد کرده و زندگی مادر و نوزاد را تهدید کند. هیچ جراحی و درمانی برای مراجعه مجدد آن وجود ندارد. رسیدگی فوری پزشکی ممکن است با وجود قطع جفت ، به افزایش احتمال تولد سالم نوزاد و زنده ماندن جنین کمک کند.

جفت پرتویا

استعمال دخانیات همچنین یک عامل خطر برای جفت جلدی است. در دوران بارداری ، جفت به طور معمول در رحم به سمت بالای رحم رشد می کند. این باعث می شود دهانه رحم برای زایمان باز باشد.


تولد زودرس و مرگ جنین

به گفته منبع CDCTrusted ، استعمال سیگار در دوران بارداری می تواند باعث تولد زودرس شود. این مشکل زمانی است که یک نوزاد خیلی زود متولد می شود. خطرات سلامتی و جانی متعددی در ارتباط با زایمان زودرس وجود دارد. این موارد می تواند شامل مشکلات زیر باشد:

اختلالات بینایی و شنوایی

ناتوانی ذهنی

مشکلات یادگیری و رفتاری

عوارضی که می تواند منجر به مرگ شود

وزن کم هنگام تولد

استعمال سیگار همچنین می تواند باعث شود نوزادان با وزن کم به دنیا بیایند. این فقط به معنای تحویل یک نوزاد کوچک نیست. پایین بودن نرخ تولد همچنین می تواند منجر به مشکلات و ناتوانی های سلامتی دیگری شود. پیشرفت در مراقبت های پزشکی ، تعداد مرگ و میرها را به دلیل وزن کم هنگام تولد کاهش داده است. اما این اختلال یک وضعیت جدی خطرناک است که می تواند منجر به موارد زیر شود:

تأخیر رشد

فلج مغزی

بیماری های شنوایی یا بینایی

در موارد شدید ، وزن کم هنگام تولد می تواند باعث مرگ نوزاد شود.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا ، زنانی که قبل از بارداری سیگار کشیدن را ترک می کنند ، خطر ابتلا به نوزادی با وزن تولد پایین را کاهش می دهند. حتی زنانی که در دوران بارداری سیگار کشیدن را متوقف می کنند ، نسبت به زنانی که سیگار می کشند ، احتمال ابتلا به تولد نوزادانی با وزن کم را دارند.

نقائص فیزیکی هنگام تولد

استعمال سیگار در دوران بارداری خطر تولد کودک شما با نقایص فیزیکی هنگام تولد را افزایش می دهد. شایع ترین انواع مشکلات نقایص مادرزادی قلب و مشکلات مربوط به ساختار قلب است. سایر موارد فیزیکی و حتی ذهنی که در دوران بارداری با سیگار کشیدن مرتبط است شامل شکاف لب و شکاف کام است.

یک واقعیت ناگوار اینکه :

بسیاری از زنان باردار علیرغم خطرات شناخته شده این عادت برای خود و نوزادانشان هنوز سیگار می کشند. براساس CDC ، 10٪ منبع معتبر زنان گزارش می دهند که در سه ماه آخر بارداری سیگار کشیده اند. تنها راه جدی برای جلوگیری از عوارض حاملگی مرتبط با سیگار کشیدن ، ترک سیگارقبل از بارداری است.

عوارض بارداری ناشی از استعمال سیگار:

برخی از عوارض بارداری که بیشتر توسط زنان سیگاری تجربه می شوند عبارتند از:

حاملگی خارج رحمی - این بارداری در خارج از رحم است ، معمولاً در لوله فالوپ

مرگ جنین - مرگ نوزاد در رحم (زایمان)

سقط خودبخودی - معروف به سقط جنین

مشکلات جفت از جمله جدا شدن زود هنگام از دیواره رحم و انسداد دهانه رحم (جفت جفت)

پارگی زودرس غشاها

زایمان زودرس

سیگار کشیدن در دوران بارداری - اثراتی روی جنین دارد

اگر باردار هستید ، هر بار که سیگار می کشید ،میزان رسیدن اکسیژن به نوزاد در شکم شما کاهش می دهد و آنها را در معرض یک کوکتل از مواد شیمیایی آسیب زا ، از جمله مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان قرار می دهد.

برخی دیگر از اثرات مخرب دود سیگار بر روی جنین عبارتند از:

کاهش اکسیژن به دلیل مونوکسید کربن و نیکوتین

رشد و توسعه عقب افتاده

افزایش خطر شکاف لب و شکاف کام

حداقل یک ساعت پس از استعمال سیگار حرکات جنین در رحم کاهش می یابد

اختلال در روند شکل گیری و عملکرد جفت

تغییرات ساختاری در مغز و ریه های کودک

مشکلات فیزیکی و ذهنی هنگام تولد به دلیل استعمال سیگار در دوران بارداری مانند رشد ناقص لب و دهان

برخی از مشکلات ناشی از استعمال سیگار در اواخر دوران بارداری عبارتند از:

افزایش خطر تولد زودرس

افزایش خطر سقط جنین و مرگ نوزاد

وزن کم نوزاد هنگام تولد - به طور متوسط ، حدود 150 تا 200 گرم کمتر از حد معمول

افزایش خطر مرگ ناگهانی در نوزادی تا سه برابر (SUDI).

سیگار کشیدن و شیردهی

بیش از دو سوم زنانی که هنگام بارداری سیگار را ترک می کنند ، پس از به دنیا آمدن نوزادان ، سیگار کشیدن را از سر می گیرند. اگرچه استعمال سیگار و شیردهی ایده آل نیست ، اما بهتر از استعمال سیگار است و نه شیر دادن. قطع سیگار در دوران شیردهی بسیار ارزشمند است.

برخی از مشکلات ناشی از استعمال دخانیات هنگام شیردهی عبارتند از:

برخی از مواد شیمیایی موجود در سیگار می توانند از طریق شیر مادر به کودک شما منتقل شوند.

سیگار کشیدن می تواند تولید شیر شما را کاهش دهد.

زنانی که سیگار می کشند ، میزان شیرشان کم می شود و بیشتر از مادرانی که سیگار نمی کشند قدرت تولید شیر دارند و کودکانشان دچار انواع بیماری ها و مشکلات می شوند.

استعمال سیگار در دوران بارداری می تواند برای فرزند شما بعد از تولد مشکلاتی ایجاد کند.

استعمال سیگار در دوران بارداری می تواند سلامت فرزند شما را حتی در آینده مختل کند. اثرات سلامتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ریه های ضعیف تر

بیماری آسم

وزن کم هنگام تولد ، که به بیماری های قلبی ، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا در بزرگسالی مرتبط است

افزایش خطر اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی

افزایش خطر ابتلا به کمبود توجه بیش فعالی (ADHD).

بارداری و ترک سیگار

در حالت ایده آل ، یک زن باردار باید سیگار را متوقف کند و در واقعیت ، کمتر از نیمی از زنان قبل از اقدام به بارداری ترک می کنند. اگر برای ترک سیگار نیاز به کمک دارید ، برای کسب اطلاعات و مشاوره به متخصص زنان و در کنار آن به یک مشاور خوب مراجعه کنید.

متخصصان در دوران بارداری و مدتی بعد از زایمان از شما پشتیبانی می کنند تا به شما کمک کنند که به این هدف مهم دست پیدا کنید.

اگر می بینید که ترک سیگار برای شما سخت و غیر ممکن است ناامید نشوید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قطع سیگار تا ماه چهارم بارداری می تواند برخی از خطرات مانند وزن کم نوازد هنگام تولد و زایمان زودرس را کاهش دهد.

درمان جایگزینی نیکوتین در دوران بارداری

توصیه می شود ابتدا سعی کنید بدون دارو ترک کنید. با این حال ، اگر شما قادر به ترک نیستید ، می توانید از درمان جایگزینی نیکوتین (لثه ، لوزه ، اسپری دهان ، استنشاقی ) برای کمک به شما استفاده کنید. در حالی که استفاده از این محصولات از سیگار کشیدن ایمن تر است ، حتی ممکن است این مقدار کمتر از نیکوتین برای کودک شما بدون خطر باشد.

اگر باردار هستید ، لازم است قبل از استفاده از درمان جایگزینی نیکوتین با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد خطرات و مزایای استفاده از آن صحبت کنید.

افزایش خطر سقط جنین ، زایمان و زایمان خارج رحمی

استعمال سیگار در دوران بارداری خطر سقط جنین ، زایمان زودرس و زایمان خارج از رحم را افزایش می دهد. و گرچه هنوز به اثبات نرسیده است ، تحقیقات به شدت نشان می دهد كه زنانی كه در معرض دود سیگار فردی دیگر قرار دارند و به طور مداوم دود سیگار تنفس می کنند به همان اندازه خطرات را دارند

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.