دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > بیماری قلبی چیست و نارسایی قلبی در کودکان چگونه است ؟
شناسهٔ خبر : 1733 -

بیماری قلبی چیست و نارسایی قلبی در کودکان چگونه است ؟

بیماری قلبی چیست و نارسایی قلبی در کودکان چگونه است ؟

برای رشد و نمو کودک ، قلب باید عملکرد طبیعی پمپ را حفظ کند ، تا جریان خون بهینه در بدن فراهم شود. اما ممکن است گاهی اوقات قلب کودک به طور عادی کار نکند

نارسایی قلبی در کودکان و نوجوانان

درصد کمی از نوزادان دارای مشکل ساختاری قلب هستند

قلب یک پمپ است. این قسمت از بدن به دو سمت راست و چپ تقسیم می شود و هر یک بخش بالایی و پایینی دارند. قسمت فوقانی که دهلیزی نامیده می شود ، خون را از بدن دریافت می کند و آن را از طریق دریچه یک طرفه به قسمت تحتانی که بطن نامیده می شود پمپاژ می کند. این دریچه ها از جریان برگشتن خون به درون قلب جلوگیری می کنند. سمت راست قلب خون "آبی" ضعیف از اکسیژن را از بدن دریافت می کند و آن را به ریه ها می فرستد که در آن اکسیژن اضافه می شود.

درصد کمی از نوزادان دارای مشکل ساختاری قلب هستند

این خون "سرخ" که غنی از اکسیژن است ریه ها را از ریه ها خارج می شود و وارد سمت چپ قلب می شود. سپس در آئورت پمپ می شود ، که آن را در بدن توزیع می کند تا اکسیژن و مواد مغذی برای رشد و عملکردهای طبیعی بدن فراهم کند. با خارج شدن اکسیژن ، خون کم اکسیژن در حال حاضر به سمت راست قلب برمی گردد و چرخه ادامه می یابد.

دیواری به نام سپتوم دو طرف قلب را از هم جدا می کند. به این ترتیب ، دیگر مخلوطی از خون قرمز و آبی وجود ندارد. عضله قلب خون غنی از اکسیژن را از رگهای خونی مخصوص به نام عروق کرونر دریافت می کند. عملکرد پمپاژ قلب توسط یک سیستم الکتریکی داخلی ، دقیقاً مانند باتری و سیم های داخلی کنترل می شود.

نارسایی قلبی چیست؟

برای رشد و نمو کودک ، قلب باید عملکرد طبیعی پمپ را حفظ کند ، تا جریان خون بهینه در بدن فراهم شود. اما ممکن است گاهی اوقات قلب کودک به طور عادی کار نکند. اصطلاح نارسایی قلبی ، شرایط قلبی را توصیف می کند که به درستی کار نمی کند. این بدان معنا نیست که قلب از کار خود متوقف شده است ، بلکه در عوض این است که آنطور که باید کار نمی کند.

نارسایی قلبی در بزرگسالان به دلیل اثرات استعمال دخانیات ، فشار خون بالا ، دیابت ، بیماری عروق کرونر و دریچه های آسیب دیده قلب رخ می دهد. بیماری های قلبی به دلایلی دیگر ممکن است در نوزادان ، کودکان نو پا و نوجوانان رخ دهد. از آنجا که نارسایی قلبی دلایل و پیامدهای مختلفی دارد ، شناختن نحوه تشخیص ، درمان و حتی درمان در کودکان کوچکتر مهم است.

دو دلیل اصلی نارسایی قلبی در کودکان و نوجوانان وجود دارد. اولین "نارسایی بیش از حد گردش خون" هنگامی اتفاق می افتد که نوزاد دچار بیماری قلبی مادرزادی باشد و خون به درستی در قلب پمپاژ نشود . دوم ، "نارسایی پمپ" وقتی اتفاق می افتد که عضله قلب آسیب دیده و دیگر به طور طبیعی منقبض نمی شود.

چه عواملی باعث نارسایی قلبی در کودکان می شود؟

نقص در گردش بیش از حد خون

حدود 1 درصد از كودكان تازه متولد شده دچار نوعی نقص ساختاری قلبی خواهند شد. در برخی از این نقص ها ، حفره هایی بین اتاق های راست و چپ قلب وجود دارد. به دلیل این سوراخ ها ، خون های آبی و قرمز درون قلب مخلوط می شوند. نقص رگ های خونی در سر یا سایر قسمت های بدن (ناهنجاری AV )می تواند باعث بروز ایجاد مشکلات قلبی شود.

دریچه های قلبی غیر طبیعی همچنین می تواند باعث نارسایی قلبی شود. دریچه ای غیرطبیعی که به درستی بسته نمی شود باعث نشت خون به عقب می شود. به ندرت ، عفونت گلو می تواند منجر به صدمه به دریچه های قلب معمولی شود ، و باعث نشت آنها نیز می شود.

سرانجام ، خون کم (کم خونی) نیز می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. این نقص ها منجر به نارسایی بیش از حد گردش خون می شود. در هر نمونه ، یک الگوی جریان خون بیش از حد در یک یا چند بخش از قلب رخ می دهد. جریان خون طبیعی رو به جلو قطع می شود و قلب به پمپ ناکارآمد تبدیل می شود.

مشکل پمپاژ خون در کودکان :

مانند قلب در بزرگسالان ، قلب کودک نیز ممکن است دچار نقص پمپ شود. این می تواند ناشی از عفونت ویروسی باشد که در غیر این صورت به عضله قلب طبیعی آسیب می رساند. یا نارسایی پمپ می تواند از مشکلات عروق کرونر بوجود آمده و از جریان خون مؤثر در عضله قلب جلوگیری کند. چنین مواردی در مورد عروق کرونر می تواند از بدو تولد رخ دهد یا نتیجه عفونت باشد.

به ندرت ، ترومای شدید قفسه سینه ممکن است به قلب آسیب برساند. كودكان مبتلا به دیستروفی عضلانی در نهایت نیز ممكن است در عضله قلب خود دچار مشكل شوند.

در این صورت عملکرد قلب دچار اختلال می شود و خون به درستی پمپاژ نمیشود.

نارسایی قلبی چگونه تشخیص داده می شود؟

در نوزادان ، نارسایی قلبی اغلب با مشکل تنفسی ، تغذیه ضعیف ، رشد ضعیف ، تعریق بیش از حد یا حتی فشار خون پایین همراه است. در بعضی مواقع نارسایی قلبی می تواند مانند سایر مشکلات مانند کولیک ، ذات الریه یا سایر عفونت های تنفسی به نظر برسد. غالباً والدین ممکن است توجه داشته باشند که شیرخوار مدت بیشتری برای تغذیه نیاز دارد یا بعد از مدت کوتاهی در تغذیه بی علاقه می شود. اگر نارسایی قلبی در اثر ضربان قلب خیلی سریع ایجاد شود ، والدین ممکن است وقتی کودک در خواب است یا آرام استراحت می کند ضربان سریع قلب را از طریق دیواره قفسه سینه احساس کنند.

کودکان و نوجوانان بزرگتر ممکن است از خستگی سریع شکایت کنند ، به خصوص اگر عفونت ویروس باعث آسیب عضله قلب شده باشد.

اگر پزشک شما مشکوک باشد که فرزند شما ممکن است علائم نارسایی قلبی را تجربه کند ، ممکن است آزمایش اشعه ایکس سینه در تعیین بزرگ شدن قلب موثر باشد. همچنین ممکن است برای ارزیابی و آزمایش بیشتر به یک متخصص قلب اطفال - مانند متخصص قلب و عروق مادرزادی قلب - ارجاع داده شوید.

آزمایش های اضافی می تواند شامل یک الکتروکاردیوگرام EKG یا ECG برای ارزیابی ضربان قلب یا سونوگرافی قلب (اکوکاردیوگرام) برای ارزیابی ساختار و عملکرد قلب باشد. هر دوی این آزمایش ها ساده هستند و به طور معمول در مطب یا کلینیک پزشک انجام می شوند. این آزمایش های دردناک نیستند . با این حال ، بسته به سن و توانایی همکاری فرزند شما ، ممکن است آرام کردن کودک برای داشتنن نتایج آزمایش بهتر ضروری باشد.

بعضی اوقات ممکن است از کودکان بزرگتر (معمولاً بزرگتر از 4 سال) خواسته شود که آزمایش استرس ورزشی را انجام دهند تا عملکرد قلب و ریه را ارزیابی کنند.

در بعضی مواقع ، انجام آزمایشی دقیق تر و تهاجمی تر به نام یک مطالعه کاتتریزاسیون قلب ممکن است ضروری باشد. در این آزمایش ، یک لوله پلاستیکی کوچک (به نام کاتتر) در داخل قلب از رگ خونی در پا یا بازو قرار می گیرد. از کاتتر برای ضبط فشارها و میزان اکسیژن در قسمت های مختلف قلب استفاده می شود. معمولاً مقدار کمی از ماده اشعه ایکس (یا کنتراست) برای مشاهده عملکرد قلب و عروق کرونر تزریق می شود. کودک معمولاً برای اطمینان از بهترین نتایج ، آرام بخش عمیق را دریافت می کند. از آنجایی که این آزمایش در یک اتاق یا آزمایشگاه مخصوص روش کاتتریزاسیون انجام می شود ، قبل از انجما آزمایشات یک معاینه کوتاه مدت در بیمارستان اغلب لازم است.

نارسایی قلبی چگونه درمان می شود؟

اگر نارسایی قلبی در اثر گردش بیش از حد به دلیل نقص مادرزادی قلب ایجاد شود ، اغلب برای ترمیم نقص لازم به عمل جراحی است. اغلب ، پزشک شما ممکن است در ابتدا کودک شما را با داروهایی درمان کند که بعضی اوقات نیاز به بستری شدن دارد. داروها ممكن است شامل داروهای ادرارآور (قرص های آب) و كاهش دهنده وزن بعد از آن باشد. آنها می توانند به تخلیه حجم بیش از حد ، پایین آمدن فشار خون کمک کرده و عملکرد پمپ قلب را بهبود بخشند.

از آنجایی که گردش بیش از حد باعث رشد ضعیف می شود ، پزشک شما ممکن است مکمل های غذایی را در نظر بگیرد تا کودک شما کالری کافی برای جبران افزایش نیاز انرژی را در نظر بگیرد. سایر تغییرات رژیم غذایی مانند رژیم های غذایی کم نمک و کم چربی ممکن است مورد بحث قرار گیرد. پس از درمان مناسب ، ممکن است وضعیت و علائم فرزند شما بهبود یابد.

با این حال ، علت اصلی ممکن است ادامه یابد. در صورت نیاز به جراحی قلب ، می توانید در مورد انواع جراحی یا سایر روشهای درمانی موجود صحبت کنید.

اگر نارسایی قلبی در اثر نارسایی پمپاژ خون ایجاد شود ، ممکن است از همان داروهای ذکر شده در بالا استفاده شود. بعضی اوقات داروهای دیگری که فشار خون را پایین می آورند به پمپاژ قلب کمک می کنند. بستری شدن در بیمارستان ممکن است برای بهبود بیشتر عملکرد قلب لازم باشد. در بعضی مواقع ممکن است عمل جراحی مانند جایگزینی دریچه قلب آسیب دیده نیز لازم باشد.

نارسایی پمپاژ ناشی از ضربان قلب که خیلی آهسته است اغلب به ضربان ساز احتیاج دارد. ضربان سازها به قلب یادآوری می کنند که ضربان قلب طبیعی خود را حفظ کند. دستگاه های با عملکرد کوچک باتری مانند رایانه های ریز هستند و با یک سیم کوچک متصل به قلب در زیر پوست فرزند شما کاشته می شوند. این کار به یک عمل جراحی و غالباً با بیهوشی نیاز دارد.

اگر نارسایی پمپاژ ناشی از ضربان قلب خیلی سریع باشد ، ممکن است فرزند شما برای کنترل ضربان قلب به داروها احتیاج داشته باشد. در موارد دیگر ، ممکن است برای اصلاح ریتم غیرطبیعی قلب ، یک روش کاتتریزاسیون تخصصی قلب به نام فرسایش فرکانس رادیویی توصیه شود.

اگر نارسایی پمپاژ در اثر آسیب غیرقابل برگشت ماهیچه ای ایجاد شود ، به ندرت عملکرد قلب ممکن است با دارو بهبود نیابد اما ممکن است همچنان بدتر شود. در این شرایط ، ممکن است یک ضربان ساز مخصوص ، پمپ مکانیکی LVAD یا ECMO اکسیژن ساز غشای خارج از بدنبرای بهبود عملکرد موقت پمپ قلب لازم باشد. اگر عملکرد عضلات قلب با وجود درمان رو به زوال باشد ، ممکن است متخصص قلب شما در مورد نیاز به پیوند قلب صحبت کند.

اگر روند درمان خوب پیش رود والدین اطمینان حاصل می کنند که مراقبت های پزشکی مناسب ارائه شده است - و با دستیابی به تکنیک ها و داروهای جدیدتر - بیشتر کودکان مبتلا به نارسایی قلبی باید قادر به رشد و زندگی سالم باشند.

مشکلات قلبی در کودکان

از هر 100 کودک حدود یک نفر مشکل قلبی دارد که ممکن است به آن نقص قلب مادرزادی (از بدو تولد) نیز گفته شود. نقایص قلب معمولاً با دارو ، جراحی یا سایر روشهای درمانی قابل درمان است.

بیشتر آزمایشات برای مشکلات قلبی ساده ، سریع و دردناک نیستند. بیشتر کودکانی که نقص قلب دارند ، زندگی عادی و کاملی با محدودیت های بسیار اندک و محدود دارند.

علائم و نشانه های مشکل قلبی

بسیاری از کودکان مبتلا به مشکل قلبی سالم به نظر می رسند و علائمی ندارند و والدین آنها نمی دانند که مشکل قلبی دارند. اگر کودکان علائمی خاص داشته باشند ، اغلب در چند هفته اول پس از تولد بروز می کنند. علائم شایع عبارتند از:

رنگ آبی اطراف لب و پوست آبی (سیانوز)

مشکل در تغذیه (مخصوصاً عرق کردن در هنگام غذا خوردن)

تنگی نفس

رشد ضعیف

پوست رنگ پریده

خستگی زیاد

این علائم ناشی از کاهش اکسیژن بدن به بدن است ، که این اتفاق می افتد زیرا خون به اندازه معمول اکسیژن ندارد ، یا قلب به همان اندازه که باید پمپاژ نمی کند.

چگونه قلب کار می کند

قلب چهار اتاقک دارد (مانند اتاق) - دو طرف در هر طرف بدن. طرف راست خون را از بدن جمع می کند و خون را به ریه ها می فرستد تا اکسیژن را از هوایی که تنفس می کنیم جمع کند. سمت چپ ، خون تازه را از ریه ها جمع کرده و آن را به بقیه بدن می رساند.

شریان ها لوله هایی هستند که خون را از قلب پمپاژ می کنند و رگ ها لوله هایی هستند که خون را به قلب باز می گردانند.

دیوارها در قلب خون قرمز و آبی را جدا نگه می دارند و دریچه ها (مانند درهای یک طرفه) خون را در جهت صحیح نگه می دارند.

چه عواملی باعث بروز مشکل قلبی می شوند؟

بعضی اوقات نقصی در دیواره های قلب وجود دارد (به عنوان مثال سوراخی در قلب) یا مشکلی در دریچه ها (مثلاً ممکن است خیلی باریک یا کاملاً مسدود شده باشد). این بدان معنی است که یا خون آبی و قرمز مخلوط می شود ، یا ممکن است قلب خیلی خوب پمپاژ نشود. هنگام بروز این مشکلات ، ممکن است بدن به اندازه طبیعی اکسیژن دریافت نکند.

معمولاً وقتی کودک هنوز در رحم در حال رشد است ، نقص قلب ایجاد می شود. این امر ناشی از کاری نیست که مادر در دوران بارداری انجام داده است و اغلب پزشکان نمی توانند بگویند که چرا این نقص روی داده است. بعضی اوقات مشکلات قلبی ناشی از ژنتیک است (سابقه خانوادگی نقایص قلبی وجود دارد). بعضی اوقات ، بیماریهای خاصی در دوران کودکی باعث آسیب به قلب می شود.

کودکان ممکن است بعد از عفونت ویروسی (ویروس) در قلب خود مشکلاتی پیدا کنند. با این حال ، این مشکل بسیار نادر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید :

اگر فرزند شما هر یک از علائم مشکل قلبی را دارد ، به پزشک عمومی مراجعه کنید. به شما متخصص قلب و عروق کودکان (متخصص قلب کودکان) ارجاع می شود.

چندین آزمایش برای تشخیص نقایص قلب انجام شده است ، که اکثر آنها ساده ، سریع و بدون درد هستند:

اشعه X قفسه سینه - اشعه ایکس ساده و سریع از قفسه سینه.

ECG (یک نوار قلب) - سیم ها با نقاط چسبنده روی پوست سینه ، بازوها و پاها وصل می شوند. سیمها فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می کنند. این بسیار سریع است و کودک شما بیش از نقاط چسبنده احساس نخواهد کرد. کودک شما باید حدوداً یک دقیقه دراز بکشد ، که می تواند مشکل باشد زیرا کودکان کوچک تمایل دارند که به اطراف خود بپردازند.

اسکن سونوگرافی (اکوکاردیوگرام یا اکو) - یک اسکنر دستی روی سینه و معده قرار می گیرد و تصویری از قلب را در مانیتور تلویزیون نشان می دهد. هنگامی که اسکنر کاملاً محکم تحت فشار قرار می گیرد ، کودک شما احساس فشار خواهد کرد. دردناک نیست اما ممکن است کمی ناراحت کننده باشد.

گاهی اوقات مقداری آرام بخش به کودک داده می شود (داروی آرام بخش برای اینکه احساس خواب کند). آرام بخش معمولاً به صورت مایعی است که آنها می نوشند و از سوزن و آمپول استفاده نیمشود.

درمان مشکلات قلبی

درمان بیماری های قلبی فرزند شما به علت بروز آن مشکل بستگی دارد. بیشتر نقایص قلبی به مرور زمان برطرف می شود و بعضی از آنها با دارو برطرف می شود. بعضی اوقات ممکن است نیاز به عمل جراحی یا روشهای دیگر باشد. در برخی موارد ، ممکن است فرزند شما به ترکیبی از درمانها نیاز داشته باشد.

دارو

برای برخی از مشکلات قلبی ، کودکان می توانند پس از بهبود مشکل ، دارویی مصرف کنند که می تواند متوقف شود. بعضی اوقات داروها باید سالها یا حتی برای کل زندگی کودک مصرف شود.

عمل جراحی

جراحی قلب می تواند برای برخی از بیماری های قلبی درمانی مادام العمر داشته باشد. یک جراح قلب در مورد خطرات و مزایا با شما به طور مفصل صحبت خواهد کرد. بعضی اوقات ممکن است عمل جراحی تا زمانی که فرزند شما بزرگتر و قوی تر شود به تأخیر بیفتد ، به این معنی که آنها قادر به تحمل بهتر جراحی هستند. بسته به شرایط فرزند شما ، ممکن است چندین عمل نیاز باشد.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.