دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > بیماری روماتیسم قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

بیماری روماتیسم قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

همه چیز درباره بیماری روماتیسمی قلب

بیماری روماتیسمی قلب چیست؟

بیماری روماتیسمی قلب شرایطی است که در آن دریچه های قلب به طور دائم در اثر تب روماتیسمی آسیب دیده است. آسیب دریچه قلب ممکن است اندکی پس از عفونت استرپتوکوکی درمان نشده یا تحت درمان مانند گلوی استرپ یا تب اسکارال شروع شود. واکنش سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد التهاب در بدن می شود که می تواند موجب آسیب در وضعیت دریچه قلب شود.

چه عواملی باعث بیماری روماتیسمی قلب می شود؟

بیماری روماتیسمی قلب در اثر تب روماتیسمی ایجاد می شود ، یک بیماری التهابی است که می تواند بسیاری از بافت های همبند ، به ویژه قلب ، مفاصل ، پوست یا مغز را تحت تأثیر قرار دهد. دریچه های قلب می توانند ملتهب شوند و با گذشت زمان دچار زخم شوند. این موضوع می تواند منجر به تنگ شدن یا نشت دریچه قلب شود و عملکرد طبیعی قلب را دشوارتر کند. این روند ممکن است سالها طول بکشد و می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

تب روماتیسمی در هر سنی ممکن است رخ دهد ، اما معمولاً در کودکان در سنین 5 تا 15 سال مشاهده می شود. شیوع روماتیسم قلبی در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده نادر است.

چه کسی در معرض بیماری روماتیسمی قلب است؟

عفونتهای درمان نشده یا عفونتهای شدید تحت درمان موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری روماتیسم قلبی می شوند. کودکانی که به عفونت های مکرر گلو مبتلا می شوند بیشترین خطر را دارند که تب روماتیسمی و بیماری روماتیسمی قلب داشته باشند.

علائم بیماری روماتیسمی قلب چیست؟

تاریخچه اخیر عفونت یا تب روماتیسمی برای تشخیص بیماری روماتیسم قلبی حائز اهمیت است. علائم تب روماتیسمی متفاوت است و به طور معمول 1 تا 6 هفته پس از یک دوره تب شروع می شود. در بعضی موارد ، عفونت ممکن است خیلی خفیف باشد که تشخیص داده شود ، یا ممکن است تا زمانی که فرد به پزشک مراجعه کند ، از بین برود.

در اینها رایج ترین علائم تب روماتیسمی ذکر شده است:

تب

مفاصل متورم ، لطیف ، قرمز و بسیار دردناک - به ویژه زانوها و مچ پا

ندولها (توده های زیر پوست)

بثورات قرمز ، بزرگ ، مشبک مانند، معمولاً روی سینه ، پشت و شکم

تنگی نفس و ناراحتی در قفسه سینه

حرکات کنترل نشده ای از بازوها ، پاها یا عضلات صورت

ضعف

علائم بیماری روماتیسمی قلب بستگی به میزان آسیب دریچه دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تنگی نفس (مخصوصاً با فعالیت یا هنگام خوابیدن)

درد قفسه سینه

تورم بی دلیل

بیماری روماتیسمی قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

مبتلایان به بیماری روماتیسم قلبی در آینده دچار عفونت استرپس خواهند شد. تشخیص ممکن است از طریق کشت بافت گلو یا آزمایش خون انجام شود.

همراه با مشاهده و بررسی تاریخچه و پیشینه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی فرد ، آزمایشاتی برای تشخیص بیماری روماتیسم قلبی به کار برده که می شود شامل موارد زیر است:

اکوکاردیوگرام (اکو). در این آزمایش از امواج صوتی برای بررسی محفظه ها و دریچه های قلب استفاده می شود. امواج صوتی اکو با استفاده از مبدل سونوگرافی روی پوست که روی قلب قرار دارد ، تصویری را روی صفحه ایجاد می کنند. اکو می تواند آسیب به فلپ دریچه ، جریان خون از طریق دریچه نشت ، مایعات اطراف قلب و بزرگ شدن قلب را نشان دهد. این بهترین و مفیدترین آزمایش برای تشخیص مشکلات دریچه قلب است.

الکتروکاردیوگرام (ECG). این تست قدرت و زمان فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. این آزمایش ریتم غیر طبیعی (آریتمی یا دیس ریتمی) را نشان می دهد و بعضی اوقات می تواند آسیب عضلات قلب را تشخیص دهد. سنسورهای کوچک برای انتخاب فعالیت الکتریکی به پوست شما ضبط می شوند.

اشعه ایکس قفسه سینه. ممکن است اشعه ایکس برای بررسی ریه های شما انجام شود و ببیند قلب شما بزرگ شده است یا خیر.

ام آر آی قلب : این آزمایش یک آزمایش تصویربرداری است که از قلب عکس می گیرد. ام آرآی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد تا نگاه دقیق تری به دریچه های قلب و ماهیچه های قلب داشته باشیم.

آزمایش خون: آزمایش خون خاص ممکن است برای جستجوی عفونت و التهابات انجام شود.

بیماری روماتیسمی قلب چگونه درمان می شود؟

درمان تا حدود زیادی بستگی به میزان آسیب به دریچه های قلب دارد. در موارد شدید ، درمان ممکن است شامل جراحی برای تعویض یا ترمیم دریچه آسیب دیده باشد.

بهترین روش درمانی برای جلوگیری از تب روماتیسمی است. آنتی بیوتیک ها معمولاً می توانند عفونت های استرپ را درمان کرده و تب روماتیسمی را از خود حفظ کنند. داروهای ضد التهاب ممکن است برای کاهش التهاب و کاهش خطر آسیب قلبی استفاده شود. برای مدیریت نارسایی قلبی ممکن است داروهای دیگری لازم باشد.

به افرادی که تب روماتیسمی داشتند ، معمولاً برای جلوگیری از عفونتهای مکرر و کاهش خطر آسیب بیشتر در قلب ، روزانه یا ماهانه برای درمان آنتی بیوتیک تجویز می شود. برای کاهش التهاب ، آسپیرین ، استروئیدها یا داروهای غیر استروئیدی ممکن است مصرف شود.

عوارض بیماری روماتیسمی قلب چیست؟

برخی از عوارض بیماری روماتیسمی قلب عبارتند از:

نارسایی قلبی:

نارسایی قلبی می تواند از دریچه قلبی به شدت تنگ یا نشت رخ دهد.

اندوکاردیت باکتریایی:

این یک عفونت از لایه داخلی قلب است و ممکن است هنگامی رخ دهد که تب روماتیسمی به دریچه های قلب آسیب رسانده باشد.

عوارض بارداری و زایمان به دلیل آسیب قلبی: زنان مبتلا به بیماری روماتیسمی قلب قبل ازاقدام به بارداری باید در مورد وضعیت خود با پزشک خود در این باره صحبت کنند.

پارگی دریچه قلب: این یک فوریت پزشکی و موقعیت اورژانسی است که برای جایگزینی یا ترمیم دریچه قلب باید با جراحی درمان شود.

آیا می توان از بروز بیماری روماتیسم قلبی جلوگیری کرد؟

با پیشگیری از عفونتهای پوستی یا درمان آنها با آنتی بیوتیک ها در صورت بروز ، می توان از بیماری روماتیسمی قلب جلوگیری کرد. مهم است که آنتی بیوتیک ها را طبق تجویز مصرف کرده و آنها را طبق دستورالعمل تکمیل کنید ، حتی اگر بعد از چند روز احساس بهتری داشته باشید.

زندگی با بیماری روماتیسمی قلب چگونه است :

برای بررسی وضعیت قلب شما نیاز به پیگیری مداوم با پزشکان دارید. بسته به میزان آسیب قلبی ، ممکن است محدودیت فعالیتی داشته باشید. پزشک شما ممکن است توصیه کند که برای جلوگیری از بروزعفونتی دیگر و تب روماتیسمی ، مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف کنید.

چه موقع باید پزشک خود تماس بگیرم؟

اگر علائم شما بدتر شد یا علائم جدیدی داشتید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

نکات کلیدی درباره روماتیسم قلبی :

بیماری روماتیسم قلبی شرایطی است که در آن دریچه های قلب به طور دائم در اثر تب روماتیسمی آسیب دیده است.

تب روماتیسمی یک بیماری التهابی است که می تواند بسیاری از بافت های همبند ، به ویژه قلب را تحت تأثیر قرار دهد.

عفونتهای شدید کنترل نشده و یا تحت درمان با استریپ فرد را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند. کودکانی که به عفونت های مکرر گلو مبتلا می شوند بیشترین خطر را دارند که تب روماتیسمی و بیماری روماتیسم قلبی داشته باشند.

تاریخچه اخیر عفونت استرپ یا تب روماتیسمی برای تشخیص بیماری روماتیسمی قلب مهم است. علائم تب روماتیسمی متفاوت است به طور معمول 1 تا 6 هفته پس از یک دوره گلوی استرپ شروع می شود.

از آنجا که تب روماتیسمی عامل بیماری روماتیسمی قلب است ، بهترین درمان برای جلوگیری از تب روماتیسمی با استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های استرپ است.

علائم بیماری روماتیسم قلبی چیست؟

علائم روماتیسم قلبی ممکن است سالها بروز نکند. علائم بیماری روماتیسم قلبی بستگی به دریچه های قلبی و نوع و شدت آسیب دیدگی آن دارد. اکثر مبتلایان به روماتیسم قلبی دچار سوفل قلبی می شوند که از طریق ستتوسکوپ قابل درمان است. علائم روماتیسم قلبی متوسط تا شدید می تواند شامل درد قفسه سینه ، نفس نفس زدن با فعالیت بدنی یا هنگام دراز کشیدن ، ضعف و خستگی و تورم پاها و صورت باشد.

درمان بیماری روماتیسمی قلب چیست؟

از آنجا که تب روماتیسمی علت بیماری روماتیسمی قلب است ، بهترین درمان جلوگیری از بروز تب روماتیسمی است. پنی سیلین و سایر آنتی بیوتیک ها معمولاً می توانند گلو استرپت (عفونت باکتریایی استرپتوکوک A) را درمان کرده و تب روماتیسمی حاد را متوقف کنند.

به افرادی که قبلاً تب روماتیسمی منقبض شده داشته اند ، معمولاً برای جلوگیری از حمله های بعدی تب روماتیسمی و کاهش خطر آسیب قلبی ، درمان های آنتی بیوتیکی به صورت دائمی و مداوم (روزانه یا ماهانه) انجام می شود.

درمان آنتی بیوتیکی باعث کاهش شدید میزان مرگ و میر تب روماتیسمی / بیماری روماتیسمی قلب شده است. برای کاهش التهاب ، آسپیرین ، استروئیدها یا داروهای غیر استروئیدی ممکن است مصرف شود. برای ترمیم یا تعویض دریچه آسیب دیده جراحی ممکن است لازم باشد.

مراقبت های پزشکی روماتیسم قلبی چیست ؟

درمان پزشکی در بیماری روماتیسمی قلب شامل تلاش برای جلوگیری از تب روماتیسمی (و در نتیجه بیماری روماتیسمی قلب) است. در بیمارانی که به بیماری روماتیسمی قلب مبتلا هستند ، درمان به سمت از بین بردن بیماری فارنژیت استرپتوکوکی گروه A (در صورت وجود) ، سرکوب التهاب از پاسخ خود ایمنی و ارائه درمان حمایتی برای نارسایی احتقانی قلب است. پس از حل قسمت حاد ، درمان بعدی به منظور جلوگیری از بیماری مکرر روماتیسمی قلب در کودکان و نظارت بر عوارض و عوارض بیماری مزمن روماتیسمی قلب در بزرگسالان انجام می شود.

پیشگیری از ابتلا به تب روماتیسمی در بیماران مبتلا به فارنرژیت همولیتیک بتا :

روماتیسم قلبی بر دریچه های قلب اثر می گذارد.

قلب یک پمپ دوتایی است که دارای چهار اتاقک است. هر محفظه با یک دریچه بسته می شود. دریچه ها فقط از یک جهت باز و بسته می شوند ، به طوری که خون نمی تواند به عقب جریان یابد.

روماتیسم قلبی اغلب شامل آسیب دیدن دریچه های قلب است. به طور معمول ، دریچه قلب آسیب دیده نمی تواند به درستی باز یا بسته شود. این موضوع با جریان مناسب خون در قلب تداخل دارد. بدون درمان ، دریچه آسیب دیده ممکن است به وخامت اوضاع ادامه دهد.

عوارض روماتیسم قلبی ، نارسایی قلبی است. به این معنی که قلب قادر به پمپ کردن خون به طور مؤثر نیست. فشار باعث بزرگ شدن قلب می شود. از دیگر عوارض روماتیسم قلبی می توان به عفونت دریچه های قلبی آسیب دیده (اندوکاردیت عفونی) و سکته مغزی ناشی از تشکیل لخته در قلب بزرگ شده یا دریچه های آسیب دیده اشاره کرد. سپس این لخته ها شکسته می شوند (آمبولیز می شوند) و باعث انسداد رگ های خونی در مغز و سکته مغزی می شوند.

تشخیص بیماری روماتیسمی قلب چگونه است

تشخیص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه جسمی - در حالی که یک سوفل قلب ممکن است روماتیسم قلبی را نشان دهد ، بسیاری از بیماران مبتلا به روماتیسم قلبی سوفل ندارند.

تاریخچه پزشکی - از جمله شواهدی از ARF گذشته یا عفونت strep.

اشعه ایکس قفسه سینه - برای بررسی بزرگ شدن قلب یا مایعات روی ریه ها.

الکتروکاردیوگرام (ECG) - برای بررسی اینکه اتاقک های قلب بزرگ شده اند یا ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی) وجود دارد.

اکوکاردیوگرام - بررسی دریچه های قلبی برای هرگونه آسیب یا عفونت و ارزیابی میزان نارسایی قلبی. این مفیدترین آزمایش برای فهمیدن وجود روماتیسم قلبی است.

درمان بیماری روماتیسمی قلب

درمان بستگی به شدت بیماری روماتیسمی قلب دارد ، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بستری در بیمارستان برای درمان نارسایی قلبی

آنتی بیوتیک ها برای عفونت (به ویژه دریچه های قلب)

مطالب مشابه