دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > ویژگی های یک مشاور خوب چیست و یک مشاور خوب چه کسی است ؟
شناسهٔ خبر : 1725 -

ویژگی های یک مشاور خوب چیست و یک مشاور خوب چه کسی است ؟

ویژگی های یک مشاور خوب چیست و یک مشاور خوب چه کسی است ؟

مراجعه کردن به مشاور و درمانگر و یا حتی مراجعه به روانپزشک و مصرف دارو نشانه ی بالا بودن سطح سواد و درک شما است و به هیچ عنوان یک نقطه ضعف به حساب نمی آید

حضور یک مشاور خوب در زندگی ما لازم است. کسی که نه تنها شنونده ی خوبی است بلکه از سر ترحم و همدردی ما را راهنمایی نمی کند. یک مشاور خوب ابعاد مختلفی دارد. بایدها و نباید های زیادی وجود دارد که بتوانیم بگوئیم آیا فردی که در این زمینه تحصیل کرده است آیا روانشناس خوبی نیز هست یا خیر؟

در بحث مشاوره و روانشناسی ما به دنبال یک گوش شنوا هستیم که بدون قضاوت و بدون پیشینه ی قبلی از ما و بدون نگرش منفی و جهت دارد بتواند موضوعاتی که ما مطرح می کنیم را تحلیل کند و در نهایت بهترین راه را جلوی پای ما قرار دهد. البته که همدردی و همدلی یکی از ویژگی های یک مشاور خوب است . مشاور خوب ویژگی های دیگری نیز دارد.

یک مشاور خوب فردی است که اطلاعات به روزی دارد. دائماً مشغول مطالعه است و با اساتید و متخصصین حوزه روانشناسی و مشاوره در ارتباط است. اگر یک مشاور در زمنیه تخصص خود تصورش این باشد که بهترین است قطعاً دچار خودبزرگ بینی شده است و او نمی تواند نقش یک مشاور خوب را برای شما ایفا کند.

یک مشاور خوب هرگز مسائل خصوصی خود را وارد مسائل شما نمی کند. چنانچه شما نخواهید راجع به موضوعی صحبت کنید هرگز شما را وادار نمی کند و از شما سوالاتی نمی پرسد که شما میل درونی به مطرح کردن آن موضوعات ندارید. شما در ازای هزینه ای که برای یک جلسه می کنید باید تا جایی که می خواهید گوینده باشید و او شنونده باشد. چنانچه در جستجوی یک مشاوره خوب هستید باید به این نکته دقت کنید که مدت زمان مشاوره نباید کمتر از مدت زمان از پیش تعیین شده باشد.

یک مشاور خوب به باورهای مذهبی شما احترام می گذارد. هرگز سعی نمیکند درباره ی باورها و اعتقادات شما نظری مخالف دهد. در یک جلسه مشاوره ی عالی بحثی پیرامون مسائل اعتقادی شما نمی شود. مگر اینکه موضوع بحث شما مسائل اعتقادی باشد و شما خود این مجوز با به مشاور داده باشید. در غیر این صورت نباید مسائل اعتقادی وارد بحث مشاوره ای شود.

یک مشاور خوب در انتهای جلسه یک برآورد کلی از آن جلسه به شما ارائه می دهد. شما در هر جلسه می توانید از مشاور خوب بپرسید که از نظر درمانگر چه علت یا عواملی عامل بروز مشکل شما بوده است. نتیجه گیری کلی به عهده شخص مشاور است . ولیکن تنها یک جلسه مشاوره ، برای تصمیم گیری نهایی و ارائه راهکار از سمت مشاور و روانشناس مربوطه کافی نیست و برای تکمیل پروسه ی درمان شما به جلسات پیوسته و متعددی نیاز دارید.

یک مشاور خوب به شما مستقیماً نمی گوید چه بکنید و چه نکنید. او با پیدا کردن ریشه مشکلات که گاهاً در بچگی شکل گرفته است و یا مشکلاتی که ممکن است از سمت شما نباشد و مربوط به اطرافیان شما باشد و ... سعی میکند آن عوامل و ریشه ها را از دل موضوع استخراج کند و شما را هدایت کند به سویی که خودتان تصمیم درستی را اتخاذ کنید. یک مشاور آزادی انتخاب و اندیشه را از شما نمی گیرد . بلکه با ارائه ی الگوها و نمونه های موفق و صحیح شما را وادار به تصمیم گیری درست میکند. یک مشاور خوب هرگز خود برای شما تصمیم نمیگیرد.

یکی از مهم ترین ویژگی های یک مشاور خوب این است که اهداف هر جلسه را در ابتدای جلسه برای شما روشن کند. با طرح یک سوال می توان اهداف جلسه را مشخص کرد. اینکه ما در انتهای جلسه ی پیش رو تصمیم داریم به یک سوال پاسخ داده باشیم. پاسخ دادن به سوالی که در ابتدای جلسه مطرح شده است به عهده ی هر دو طرف است. یک مشاور خوب برای رسیدن به این سوال مهم از خود مراجع کمک می گیرد .

از مهم ترین ویژگی های یک مشاور خوب داشتن امید و انگیزه است. امروزه در جوامع مختلف نا امیدی و احساس پوچی و یاس و نا امیدی فراگیر شده است. بنابراین قرار بر این نیست که با مراجعه به یک مشاور و روانشناس این احساس تشدید شود. بلکه یک مشاور خوب تلاش می کند در مراجع خود امید و انگیزه ایجاد کند که فرد بتواند جلسات را به اتمام برساند و روند درمان به درستی تا انتها انجام شود. البته ایجاد امید واهی و دور شدن از واقعیت و ارائه ی تصویری غیر حقیقی از آینده از ویژگی های یک مشاور خوب نیست.

مساله ای که در یک جلسه ی درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است نحوه ی برخورد مشاور و رواندرمانگر است. ایجاد حس اعتماد و صمیمیت نسبی از ویژگی های مهم یک مشاور خوب و قابل اعتماد است. در جلسات حضوری فاصله ی منطقی و استاندارد باید بین مراجع و مشاور حفظ شود. تماس فیزیکی و صحبت کردن درباره مسائل شخصی و خصوصی نشانه ی معتمد نبودن آن مشاور است. صحبت ها باید پیرامون همان بحثی باشد که شما انتخاب کرده اید و به مشاور مجوز

آن را صادر کرده اید.

یک مشاور خوب تمام وقت مشاوره را در اختیار شما قرار می دهد . تماس های تلفنی برقرار نمیکند و از پاسخ دادن به زنگ تلفن و پیغام و یا مراجعه کننده های دیگر امتناع میکند.

همواره در زندگی همه ما موضوعاتی وجود دارند که نه تنها به کسی نگفته ایم بلکه با خود نیز ممکن است مرور نکنیم. هنر یک مشاور خوب این است که ناخودآگاه به این موضوعات پی ببرد ،وشما بدون اصرار و اجبار مشاور خودتان آن مسائل را بازگو کنید.

یک مشاور خوب می تواند شما را به سمتی هدایت کند که خودتان به تصمیمات اشتباه خود در گذشته پی ببرید و در روند درمان از خودتان کمک می گیرد.

یک مشاور خوب هرگز عصبانی نمی شود و شما را بابت کارهایی که کرده اید تمسخر و یا سرزنش نمیکند . اگر به فردی مراجعه کرده اید که می توانید بدون ترس از قضاوت شدن و تمسخر شدن هر موضوعی را با وی مطرح میکنید به شما تبریک می گوئیم. چرا که این فرد ویژگی های مهم یک مشاور خوب را دارد.

یک مشاور خوب ، خود از بیماری های روانی رنج نمیبرد. ممکن است هر پزشکی دچار بیماری ای باشد لیکن سلامت روان و اعصاب از مسائل مهمی است که شما باید قبل از مراجعه به مشاور و درمانگر پیشینه ای از او داشته باشید.

مراجعه کردن به مشاور و درمانگر و یا حتی مراجعه به روانپزشک و مصرف دارو نشانه ی بالا بودن سطح سواد و درک شما است و به هیچ عنوان یک نقطه ضعف به حساب نمی آید. امروزه بیشتر مردم با بیماری ها و مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم میکنند . در صورتی که اگر خیلی زود تر ودر زمان طلایی به یک مشاور خوب مراجعه می کردند جلوی تشدید و وخیم شدن شرایط فرد گرفته می شود. هرچند هیچ وقت مراجعه به یک مشاور دیر نیست. در هر برهه از زندگی که قرار دارید ، در هر سن و شرایطی که هستید قطعاً برای زندگی بهتر به یک مشاور خوب نیاز دارید. کسی که بدون قضاوت و با اعتماد کامل بتوانید مسائل و مشکلات خود را با وی مطرح کنید.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.