دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > چگونه شاد باشیم ؟ راه های رسیدن به شادی کدام است ؟
شناسهٔ خبر : 1711 -

چگونه شاد باشیم ؟ راه های رسیدن به شادی کدام است ؟

چگونه شاد باشیم ؟ راه های رسیدن به شادی کدام است ؟

دوری از افرادی که مدام در حال شکایت کردن و نالیدن از شرایط هستند. شرایطی که نه خودشان قادر به تغییر آن هستند و نه کاری از دست ما برای بهبود آن شرایط بر میاید، وتنها بار منفی و یاس و دلسردی را به ما منتقل می کنند، بسیار توصیه می شود.

تلاش همه ما انسان ها در زندگی رسیدن به یک چیز است و آن داشتن حس رضایتمندی از زندگی و از خودمان. همواره در اطرافمان میبینم افرادی را که همواره سرزنده و بزله گو و شاداب هستند. گویی همواره از چیزی خوشحال هستند و یا به تازگی خبر خوبی را دریافت کرده اند. در کنار این انسان های شاد و سرزنده، هستند افرادی که دائماً غمگین هستند و خستگی و دلمردگی بر آنها چیره شده است. افراد غمگین همواره فکر می کنند برای شاد بودن باید به چیزی دست پیدا کنند.

مثلا داشتن کار مناسب با حقوق کافی ، ازدواج کردن با فرد مورد علاقشان ، خرید یک خانه یا ماشین گران قیمت و یا رسیدن به ظاهری ایده آل مسیری است که باید طی کنند تا شادی محقق شود. اما اینگونه نیست. واقعیت چیز دیگری است . خوشحالی و شادی امری درونی است که هر کس باید درون خودش جست و جو کند. شاد بودن و شاد زندگی کردن یک تصمیم است . بعضی از ما انسان ها برای شاد بودنمان شرط می گذاریم . اگر به آن شغل و موقعیت اجتماعی رسیدم حتما شاد خواهم بود. قبولی در رشته مورد علاقه ام مرا خوشحال خواهد کرد. تا زمانی که برای شاد بودنمان شرط می گذاریم همیشه منتظر خواهیم بود و شاید آن شرط هم هیچ گاه محقق نشود و در نتیجه ما مدت زمانی زیادی را برای شاد بودن از دست داده ایم.

دوری از افرادی که مدام در حال شکایت کردن و نالیدن از شرایط هستند. شرایطی که نه خودشان قادر به تغییر آن هستند و نه کاری از دست ما برای بهبود آن شرایط بر میاید، وتنها بار منفی و یاس و دلسردی را به ما منتقل می کنند، بسیار توصیه می شود.

پیگیری اخبار و حوادث می تواند تاثیر بدی در خلق و خو و روحیه ما داشته باشد و ما را از داشتن زندگی شاد و پرانگیزه دور کند. بدیهی است که خواندن این طیف اخبار نه تنها سودی ندارد بلکه ما را در تاریکی و ابهام پیچیده ای فرو می برد.

به گذشته فکر نکنید :

اغلب کسانی که شاد نیستند دائماً در حال گشت و گذار در لابه لای خاطرات گذشته خود هستند. این افراد نمی توانند اشتباهات خود و دیگران را در گذشته فراموش کنند. باید قدرت بخشش را در خودشان بالا ببرند. باید بتوانیم برای اینکه زندگی شادی داشته باشیم خودمان را ببخشیم و افسوس کارهایی که در گذشته کرده ایم ، و یا نکردیم و فرصتی را از دست دادیم و سوزاندیم را نخوریم.

فکر کردن به گذشته چیزی را تغییر نمی دهد. بلکه فقط توان شاد بودن را از ما می گیرد و ما را به فردی مغموم و پشیمان تبدیل می کند. هرگاه ذهنتان درگیر گذشته شد ، حواس خود را به کاری پرت کنید و به خودتان تذکر دهید که فرصت غمگین شدن را به خودتان نمی دهید.

در برخورد با مشکلات از کاه کوه نسازید :

آیا می توانیم بگوییم که در زندگی کدام یک از ما و اطرافیانمان مشکلات و موانع و سختی ها کم تر است؟ هیچ وقت به این سوال نمی توانیم جواب درستی بدهیم . چون همه ما انسان ها با انواع مشکلات دست به گریبان هستیم. اما آن چیزی که باعث می شود یک فرد در برابر یک نوع مشکل و مساله دچارفروپاشی شود و فرد دیگری به آسانی آن را حل کند ، تنها به نوع و زاویه نگاه افراد به آن مساله بستگی دارد. گاهی اوقات موضوعی را از آنچه که هست بزرگ تر می کنیم و در نتیجه دچار استرس و اضطراب می شویم و اگر نتوانیم از پس آن مساله بربیاییم دچار یاس و نا امیدی می شویم ! به همین منوال شادی و نشاط خودمان را وابسته به اتفاقات اطرافمان میکنیم . در صورتی که با صبر و فکر کردن دقیق به آن مساله و کمک گرفتن از افراد دارای صلاحیت می توانیم آن مشکل را حل کنیم بدون اینکه شادیمان دچار تنش شود.

هنگام مواجهه با مشکلات ، نا امید نشوید:

فکر کردن به نظام هستی و دلایل خلقت این جهان می تواند تا حد زیادی به ما کمک کند تا به این نکته ی مهم پی ببریم که این دنیا در کنار همه زیبایی ها و شیرینی ها و خوشی هایش ، گاهی هم روی نا امن و خطرناک و تاریکی از خودش را به ما نشان می دهد. ناملایمات این دنیا به ما فرصت رشد و نمو می دهد و در پس سختی آسایشی نهفته است . طلوع خورشید درست پس از تاریک ترین ساعات و دقایق شب رخ می دهد. فکر کردن و فرو رفتن در تاریکی شب ، فرصت رویت طلوع را از ما میگیرد.

همواره در زندگی اهداف کوچک و بزرگ داشته باشید :

منظور از داشتن هدف در زندگی لزوماً اهداف بزرگ و طولانی مدت نیست . همین که برای یک روزتان و یک صبح تا شب برنامه ریزی داشته باشید و بدانید کارهایی دارید که برای انجام دادنش باید تلاش کنید ، یک هدف است. افرادی که در زندگی شاد نیستند قطعاً هدفی ندارند. داشتن اهداف کوچک و بزرگ ، کوتاه مدت و دراز مدت باعث ایجاد حس شادی و نشاط و انگیزه در شما می شود.

از فکر کردن و توجه به نکات منفی خودتان دوری کنید :

همه ما انسان ها دارای یک سری ویژگی های مثبت و منفی هستیم. این نکات و ویژگی ها ممکن است ظاهری باشد. با پیشرفت علم و دانش پزشکی بسیاری از نا هماهنگی ها و نازیبایی ها را می توان بهبود بخشید. اما همه آن ها را نه. به علاوه اینکه لزومی ندارد برای خوشایند بقیه انسان ها خودمان را به دست تیغ جراحی بسپاریم. سعی کنید خودتان را همان طور که هستید بپذیرید. این پذیرفتن به معنای خواستن قلبی و دوست داشتن است. اگر خودتان را دوست داشته باشید حس بهتری از زندگی خواهید داشت و شاد تر خواهید بود. احساس شادی و نشاط قلبی دور از دسترس نیست. همانطور که قرار است نقاط منفی هیچ کسی را نبینید، از پرداختن و توجه بیش از حد به جنبه های منفی خودتان نیز دست بردارید.

البته اگر این نقاط منفی مربوط به اخلاقیات و روحیات شماست ، می توانید با یک سری تکنیک ها آن ها را برطرف کنید.

لیستی از کارهایی که می تواند باعث شادی و نشاط شما شود را بنویسید و برای تکرارشان برنامه ریزی کنید تا فراموش نکنید چه چیزهایی شما را خوشحال می کند. نمونه هایی از این قبیل کارها را ما به شما می گوئیم :

سعی کنید به دنبال آرزوهای بلند و دست نیافتنی نباشید. برای خودتان دلخوشی های کوچک درست کنید.

هرگز به گذشته و اشتباهاتتان فکر نکنید. یک بار برای همیشه پرونده گذشته را ببندید و تنها تجربیات آن را با خود حمل کنید و نه خاطراتش را.

با توجه به سلیقه و توانایی های فردی خودتان و آنچیزی که فکر می کنید برایتان خوشایند است ، یک مهارت و حرفه را بیاموزید. داشتن یک مهارت به شما حس بهتری می دهد.

به گل و گیاه و حیوانات عشق بورزید. اگر شرایطش را دارید از یک حیوان خانگی در منزل مراقبت کنید. این کار باعث می شود روحیه شاد و سرزنده ای داشته باشید.

گوشه ای از اتاقتان را به انواع گل و گیاه اختصاص دهید. مراقبت از گل ها و مشاهده رشد آن ها به شما حس طراوت و شادابی می بخشد.

شوخ طبع باشید. هیچ کس از انسان خشک و جدی خوشش نمی آید. خاطرات خنده دارتان را در جمع های دوستانه و فامیلی تعریف کنید.

برون گرا باشید. لزومی ندارد تمام احساساتتان را در صندوقچه دلتان مخفی نگه دارید. بگذارید اطرافیانتان در احساسات شما شریک شوند.

هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. همیشه هستند کسانی که از ما بهتر باشند. پول، شهرت، زیبایی، و ثروت همگی چیزهایی هستند که می توانند در لحظه ای کوتاه از بین بروند. سعی کنید به معنویات توجه بیشتری داشته باشید تا ظواهر.

ورزش کنید. با بالا رفتن آدرنالین بدنتان حس بهتری از خودتان و زندگی خواهید داشت.

شکر گذاری را فراموش نکنید. سعی کنید به داشته هایتان فکر کنید و بابت داشتن آنها از خداوند شاکر باشید. شکرگذاری احساس نشاط و شادی فراوانی را در شما به جوشش می آورد.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.