دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > 11 روش افزایش هورمون شادی بخش اندوفین
شناسهٔ خبر : 1702 -

11 روش افزایش هورمون شادی بخش اندوفین

11 روش افزایش هورمون شادی بخش اندوفین

محققان می گویند این حس به دلیل ترشح اندروفین در بدن است که با انجام بعضی کارها و خوردن برخی مواد خوراکی در بدن تولید می شود و شما احساس اوج شادی را تجربه می کنید

حتماً برای همه ما این اتفاق افتاده که بعد از انجام بعضی کارها احساس شادی مفرط در وجودمان پیدا می کنیم. وقتی این احساس را داریم فکر می کنیم همه غم ها ، ناراحتی ها و خستگی ها از بین رفته است. محققان می گویند این حس به دلیل ترشح اندروفین در بدن است که با انجام بعضی کارها و خوردن برخی مواد خوراکی در بدن تولید می شود و شما احساس اوج شادی را تجربه می کنید. آندروفین یک لذت آنی است و در بین پزشکان هورمون ضد افسردگی شناخته می شود. دانشمندان می گویند حسی که منتقل می کند مانند مصرف مخدر است . بنابراین به اندروفین مخدر طبیعی بدن می گویند . هورمون آندروفین از غده هیپوتالاموس در مغز ترشح می شود .

برای اینکه در طول روز احساس بهتری داشته باشیم باید بدانیم چه کارهایی را می توانیم انجام دهیم تا هورمون اندروفین بیشتر در بدن ترشح کند . هرچه اندروفین در مغز بیشتر ترشح کند فرد احساس نشاط بیشتری خواهد داشت:

-1 گل ها و عطرهای طبیعی معطر را بو کنید

تجربه نشان داده است که بوییدن گل ها و قرار داشتن در معرض گیاهان احساس شادی و نشاط زیادی منتقل می کند. گیاهانی مانند وانیل که معطر هستند باعث می شوند سطح ترشح هورمون اندروفین در بدن افزایش پیدا کند و حال شما را بهتر کند. چنانچه دوست دارید در طول روز همواره با طراوت باشید سعی کنید این کار را فراموش نکنید.

بوییدن رایحه‌های طبیعی و خوشبو می‌تواند حال شما را بهتر کند و بر فرآیند تولید اندورفین تأثیرگذار باشد. برای مثال رایحه وانیل می‌تواند به افزایش آزاد شدن اندورفین و کاهش اضطراب و نگرانی کمک کند. برای این کار از عودهای خوش بو و شمع های معطر استفاده کنید. این کار با افزایش سطح اندروفین از بروز افسردگی جلوگیری می کند. همچنین شما می توانید قبل از خواب چند قطره رایحه طبیعی با عصاره گل روی بالشتان بریزد. این کار باعث می شود خواب عمیق تر و آرام تری داشته باشید.

-2 استفاده از داروی گیاهی جینسینگ

حتماً اسم این دارو را زیاد شنیده اید. جینسینگ گیاهی است که هم به صورت قرص و کپسول و هم به صورت سنتی در عطاری ها یافت می شود. این گیاه به صورت معجزه آسایی سبب افزایش سطح اندروفین بدن می شود . برای کسانی که از بیماری افسردگی رنج می برند و همواره دچار بدن درد و خستگی و بی حالی هستند، پزشکان این دارو را تجویز می کنند. همچنین جینسینگ خاصیت ضد استرسی دارد . دانشمندان طی سالهای اخیر به نتایج جدیدی از خواص جینسینگ دست یافته اند و آن این است که جینسینگ باعث بهبود عملکرد ذهن و مغز می شود و در افراد مبتلا به دیاتبت نوع دوم موجب کاهش سطح قند خون می شود. جینسینگ می تواند با ساز و کاری که در بدن دارد باعث کاهش فشار خون و بیماری های انسداد ریه و علائم یائسگی شود. جینسینگ برای افرادی که به تازگی عمل جراحی کبد یا معده انجام داده اند و همچنین افرادی که دچار زخم معده هستند بسیار مفید است.

-3 همیشه ورزش کنید ، ترجیحاً ورزش های گروهی

ورزش کردن باعث می شود فرد در معرض فشار و خستگی قرار بگیرد. بدن هم برای مقابله با این وضعیتی که در آن قرار گرفته مرتباً اندروفین ترشح می کند. در واقع همه ورزش ها این ساز و کار را دارند و همگی باعث تولید اندروفین می شوند. برای اینکه به میزان تاثیر ورزش بر سطح شادی و اندروفین بدنتان پی ببرید بهتر است در ابتدای شروع به ورزش سطح خلقی خودتان را بسنجید و به آن نمره ای بدهید. بعد از چند جلسه ورزش مجدداً خودتان را بسنجید و نتایج را مقایسه کنید. حتما مشاهده می کنید حس رضایت مندی از زندگی و شادابی و امید به زندگیتان افزایش داشته و همینطور خستگی و اضطرابتان کاهش چشمگیری پیدا کرده است. تجربه نشان داده است که ورزش گروهی باعث ایجاد انگیزه در فرد برای پیگیری جلسات ورزش خواهد شد و اگر تنبلی کنید دوستانتان شما را تشویق به ادامه کار می کنند. تحقیقات نشان داده است که ورزش گروهی باعث می شود اندروفین بیشتری در بدنتان آزاد شود.

-4 همیشه بخندید ، قهقهه بزنید

سعی کنید خندیدن را در زندگی یاد بگیرید. تمرین کنید که با چیزهای کوچک هم بخندید. دقت کنید که کودکان چند برابر ما بیشتر می خندند و همین باعث می شود سطح اندروفین بدنشان بیشتر از ماست. خندیدن و قهقهه زدن باعث می شود اضطراب و نگرانی را از خودتان دور کنید. خندیدن می تواند از بروز بیماری های قلبی نیز جلوگیری کند .

-5 از خوردن شکلات تلخ غافل نشوید

تحقیقات نشان داده است که مصرف شکلات تلخ تا 19 درصد می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند. این ماده خوراکی خوش مزه در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد . به خصوص ورزشکاران به علت خاصیت چربی سوزی که دارد همیشه شکلات تلخ مصرف می کنند. ولی باید بدانید حتی اگر ورزشکار هم نیستید بهتر است این ماده خوراکی را در وعده های غذایی خود قرار دهید. شکلات با خاصیت تقویت کنندگی خلق و خویی ، باعث افزایش سطح اندروفین در بدن می شود و درد را سرکوب می کند و خستگی را از بین می برد. احساس خوشی و شادی از نیازهای ضروری انسان است که باید سعی کنیم همواره در بدن ایجاد کنیم. سعی کنید روزانه به اندازه یک تکه کوچک شکلات نوش جان کنید، و مراقب باشید در مصرف شکلات زیاده روی نکنید .

چرا که مصرف زیاد شکلات چربی خونتان را افزایش می دهد و میتواند احتمال بروز دیابت را افزایش دهد.

-6 موسیقی را فراموش نکنید

یک لیست از آهنگ های مورد علاقتان را تهیه کنید و در طول روز و در هنگام کار، رانندگی و استراحت به آنها گوش دهید. گوش دادن به موسیقی خوب می تواند روحتان را جلا ببخشد و حالتان را خوب کند. همین کار می تواند باعث ترشح هورمون های اندروفین شود و شما احساس خوشحالی کنید.

-7 به موسیقی گوش بدهید

گوش دادن به موسیقی که دوست دارید، با آزاد کردن مواد شیمیایی از مغز احساس خوبی را به همراه می‌آورد و باعث لذت بردن و خوشحالی شما می‌شود.

دقت کنید از شنیدن موسیقی هایی با ریتم غمگین پرهیز کنید. شنیدن این نوع موسیقی افراد را بیشتر به سمت افسردگی سوق می دهند. در حالی که موسیقی های ریتم دار حال شما را بهتر می کند و به خاطر ترشح اندروفین باعث ایجاد حس شادی می شود.

-8 فلفل را فراموش نکنید

سعی کنید از خوراکی های فلفلی و تند استفاده کنید. غذاهای تند به علت ساز و کاری که در بدن دارند موجب ترشح اندروفین می شوند. غذاهای تند در نقاط گرم سیر طرفداران بیشتری دارد به این دلیل که می تواند موجب افزایش تعریق و در نتیجه خنک شدن بدن می شود.کپسی سایین ، ترکیب شیمیایی است که باعث می شود یک ماده خوارکی تند شود. فلفل تند یک مخدر طبیعی است که با مصرف آن فرد حس تحرک و شادی پیدا می کند .

-9 رابطه جنسی داشته باشید

یک رابطه جنسی خوب می تواند تا حد بسیار زیادی خستگی، استرس، نگرانی و اضطراب های ناشی از کار و زندگی روزانه را کاهش دهد. کسانی که رابطه جنسی خوب و موفقی دارند ترشح هورمون اندروفین باعث می شود کمتر دچار احساس تنش و بی حالی شوند و همواره از یک سطح خوشحالی نسبی برخورداند.

-10 کارهای داوطلبانه و خیر انجام دهید

برخی اوقات نداشتن حس مفید بودن باعث می شود فرد به ادامه زندگی رغبت نداشته باشد. ولی اگر سعی کنید در طول هفته چند ساعت به انجام امور داوطلبانه بپردازید همین امر موجب میشود با ترشح اندروفین حس بهتری پیدا کنید و حس رضایتمندی از خودتان را تجربه کنید.

-11 طب سوزنی را امتحان کنید

افرادی که تجربه طب سوزنی را داشته اند معتقدند این کار تاثیر زیادی در کاهش درد و خستگی در بدنشان را به همراه داشته. ما هم به شما توصیه می کنیم برای افزایش ترشح اندروفین این روش را نیز امتحان کنید.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.