دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > علت زرد شدن رنگ دندان ها چیست و چه راه هایی برای از بین بردن زردی دندان وجود دارد؟
شناسهٔ خبر : 1699 -

علت زرد شدن رنگ دندان ها چیست و چه راه هایی برای از بین بردن زردی دندان وجود دارد؟

علت زرد شدن رنگ دندان ها چیست و چه راه هایی برای از بین بردن زردی دندان وجود دارد؟

زردی دندان به علت رسوباتی از جنس پروتئین است که به مینای دندان چسبیده و سخت شده است.

علت زرد شدن دندانهایمان چیست؟ اگر دندانهایمان به یکبار زرد شد باید چه کار کنیم؟ آیا زرد شدن دندان ها می تواند نشانه یک بیماری خطرناک باشد؟

داشتن دندان هایی زیبا و درخشان از معیارهای مهم زیبایی است که هم مردان و هم زنان به آن اهمیت ویژه ای می دهند. هنگامی که لبخند میزنید، برای داشتن لبخندی زیبا لازم است دندان های سفید ، مرتب و تمیزی داشته باشیم. گاهی اوقات وقتی جلوی آیینه قرار میگیریم و به دندان هایمان نگاه میکنیم ، آنها را با دندان های افراد معروف و بازیگران مقایسه میکنیم و گاهاً مشاهده می کنیم که دندان های ما نسبت به آن ها بسیار زرد و تیره است. اما علت زردی دندان ها چیست؟

گاهی اوقات این موضوع ذهن ما را مدام مشغول میکند. در این صورت خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم. لذا باید بدانیم زرد شدن دندان ها به عوامل داخلی و خارجی متعددی از جمله بیماری ها و یا عدم رعایت بهداشت دهان بستگی دارد.

چرا دندان هایمان زرد می شود ؟

در اینجا باید به این موضوع اشاره کنیم که همیشه زردی دندان ها به دلایل خارجی رخ نمی دهد. گاهی اوقات عواملی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و مصرف داروهای فشار خون و آنتی هیستامین می تواند به تنهایی باعث زرد شدن دندان ها شود. ولی اغلب علت زرد شدن دندان ها خارجی است . یعنی با رعایت و پرهیز از برخی نکات می توان از بروز آن جلوگیری کرد و با روش های خانگی این زردی را از بین برد.

اما باید به این نکته توجه کنیم که همیشه برای درمان زردی دندان ها راه حل مشخصی وجود ندارد. برای مثال برخی افراد به صورت ژنتیکی دندان های زردرنگی دارند .

اما چنانچه فردی به طور ژنتیکی دندان سفیدی دارد ولی به مرور زمان و به علت رعایت نکردن اصول خوراکی و بهداشتی دندانهایش زرد شده است ، در صورتی که به موقع اقدام کند ، مجددا می تواند زیبایی دندان هایش را به دست آورد.

در واقع زردی دندان به علت رسوباتی از جنس پروتئین است که به مینای دندان چسبیده و سخت شده است.

نوشیدن زیاد چایی و قهوه و همچنین مصرف سیگار اصلی ترین دلایل زردی دندان هستند.

همه اینا به این دلیل است که مینای دندان بسیار به مواد خوراکی رنگی حساس است. حتی نوشابه های رنگی ، سس ، هویج ، لبو، گیلاس و سایر سبزیجات رنگی می توانند بر رنگ مینای دندان اثر بگذارند.

* اما علت زرد شدن رنگ دندان چیست :

همانطور که گفتیم دو عامل خارجی و داخلی برای این اتفاق وجود دارد.

چنانچه عوامل خارجی باعث زرد شدن رنگ دندان شده باشند و رنگ مینای دندان را تغییر داده باشد خوشبختانه با روش های خانگی و یا مراجعه به دندانپزشک درمان می شود.

چه زمانی دندان دچار پوسیدگی می شود ؟ زمانی که باکتری های ناشی از قند و نشاسته به دندان ها می چسبد و به بافت دندان آسیب می زند.

التهاب لثه ( پریودنتیت) همان پوسیدگی دندان است و پریودنتال به معنای التهاب مزمن در بافت لثه است.

در صورتی که هم پوسیدگی دندان و هم التهاب لثه دارید در این صورت بهتر است از مواد شیمیایی سفیدکننده دندان استفاده نکنید چرا که ممکن است دندان ها را تضعیف کند و کاملا از بین ببرد. در این صورت ممکن است دندان به قدری ضعیف شود که توانایی جویدن را نیز از دست بدهد.

تغییر سبک زندگی می تواند از زرد شدن دندان ها تا حد زیادی جلوگیری کند.

افرادی که مدام سیگار می کشند و در طول روز چندین بار قهوه و یا چای می نوشند بیشتر در معرض زردی دندان قرار دارند زیرا نیکوتین موجود در تنباکو باعث ایجاد لک روی مینای دندان می شود.

مواد خوراکی اسیدی به علت ساز و کاری که دارند باعث فرسایش مینای دندان می شود و باعث می شوند رنگ دانه های مواد خوراکی رنگی روی مینای دندان تاثیر بگذارد.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باید به درستی انجام بگیرد و در صورتی که شما با عجله مسواک می زنید و تمام قسمت های دندان را خوب مسواک نمیزنید و یا نخ دندان را به درستی استفاده نمیکنید در این صورت در معرض زردی دندان قرار دارید زیرا رفته رفته و مرور زمان پلاکت های موجود روی دندان افزایش پیدا می کند و همین موضوع باعث زرد شدن دندان می شود.

داروی تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک است که پزشکان در صورت نیاز به زنان باردار و کودکان خردسال تجویز می کنند. این آنتی بیوتیک و داروی دیگری با نام داکسی سایکلین در خانم های باردار و کودکان باعث زرد شدن دندان ها می شود.

همانطور که اشاره کردیم بیماران مبتلا به سرطان که مجبور به شیمی درمانی و پرتو درمانی هستند نیز ممکن است دچار زردی دندان شوند.

برخی از افراد به دلایل مختلف نمی توانند از خمیر دندان استفاده کنند زیرا خمیردندان باعث می شود دچار تپش قلب شوند. در این صورت می توانند از کمی نمک روی مسواک خود استفاده کنند.

این افراد احتمالاً به بیماری های قلبی عروقی و یا بیماری های روحی دچار هستند.

گرچه فلوراید و خمیردندان ها می توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند ولی مصرف زیاد آنها باعث حساس شدن مینای دندان می شود و موجب بروز لک روی دندان می شود.

باید بدانیم دندان ها در سنین مختلف و به دلایل مختلف مثل بارداری ممکن است تغییر رنگ دهند. ولی این تغییر رنگ ها تا سنین 16-17 سالگی ثابت می شود. پس قبل از این سنین نباید زیاد نگران زردی دندان ها باشیم.

دندان هایی که توسط آمالگام ( همان ماده ی تیره رنگی که برای پرکردن دندان استفاده می شود) ترمیم می شوند ممکن است بعد از مدتی تغییر رنگ دهند و تیره شوند. این خاصیت آمالگام است که بعد از مدتی در دندان پخش می شود.

جنس و کیفیت مینای دندان در افراد مختلف ، متفاوت است . برخی از افراد به صورت ژنتیکی دندان های تیره تری دارند .برخی دیگر دندان های براق و شفاف و سفید تری دارند. پس ژنتیک مساله ای است که در رنگ و شکل و جنس دندان بسیار موثر است .

مینای دندان نازک باعث می شود دندان ها بیشتر در معرض زرد شدن قرار بگیرند.

اسید فسفریک و اسید سیتریک دو ماده شیمیایی هستند که در نوشیدنی های گازدار وجود دارد و باعث سایش مینای دندان می شوند.

سن ، فاکتور مهمی در سلامت مینای دندان است. با بالا تر رفتن سن مینای دندان دیگر کیفیت سابق را نخواهد داشت و همین موضوع سبب زرد شدن دندان در افراد مسن می شود.پ

همچنین افرادی که الکل مصرف می کنند نیز بیشتر در معرض زرد شدن دندان ها هستند. بهتر است شما همواره تحت نظر یک دندانپزشک باشید تا بتوانید از توصیه های وی در جهت از بین بردن زردی دندانهایتان و یا جلوگیری از بروز آن استفاده کنید.

برخی افراد شب ها در هنگام خواب دندان قروچه میکنند. یعنی دندان هایشان را به هم می فشارند و یا می سابند. این کار باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. و یا ضربه های محکم و شدید نیز می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. بیماری هایی مانند زردی ، بر رنگ دندان نیز تاثیر می گذارد.

تحقیقات نشان داده است که اصلی ترین دلیل زردی دندان عدم رعایت بهداشت فردی است. مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی باعث می شود حجم پلاکت های چسبیده به دندان افزایش پیدا نکند.

بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک چه زمانی است؟

در صورتی که به مدت طولانی با استفاده از روش های خانگی و سنتی اقدام به از بین بردن لک ها و تیرگی های دندان کرده اید ولی همچنان دندان هایتان زرد رنگ است بهتر است به یک دندان پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات ممکن است شما دچار بیماری های گوارشی شده باشید. در این صورت بهتر است به یک پزشک نیز مراجعه کنید تا معایناتی انجام شود.

یکی از راه های خانگی برای سفید کردن دندان ها استفاده از ترکیب لیمو، جوش شیرین، زغال فعال است. این ترکیب می تواند موجب از بین بردن پلاکت های چسبیده به دندان شود. ولی مراقب باشید در استفاده کردن از این ماده زیاده روی نکنید چرا که ممکن است به مینای دندان آسیب وارد کند.

شما همچنین می توانید از ژل ها و چسب های سفید کننده که در داروخانه ها موجود هستند نیز استفاده کنید.

اگر درمان های خانگی نتیجه نداشت شما می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید تا او از روش های دیگری استفاده کند.جرم گیری روشی است که به وسیله آن دندان ها تا میزان بسیار زیادی روشن تر می شوند.

بهتر است برای داشتن دندان های سالم تر همواره رژیم غذایی متعادلی را دنبال کنید که حاوی فیبر بالایی باشد.

توصیه می شود هر سه ، چهار ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و از مسواک های سالم و استاندارد استفاده کنید.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.