دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > عصب کشی چیست و چه زمانی به عصب کشی دندان نیاز پیدا می کنیم؟
شناسهٔ خبر : 1698 -

عصب کشی چیست و چه زمانی به عصب کشی دندان نیاز پیدا می کنیم؟

عصب کشی چیست و چه زمانی به عصب کشی دندان نیاز پیدا می کنیم؟

عصب کشی توسط متخصص درمان ریشه انجام می شود و برای این کار به چند جلسه درمانی نیاز است

عصب کشی دندان یکی از روش های درمانی است که زمانی که ریشه دندان عفونی می گردد، توسط متخصص درمان ریشه اعمال می شود. حال ببینیم آیا مراحل عصب کشی دندان درد دارد؟ و چقدر طول می کشد؟

عصب کشی دندان زمانی انجام می شود که ریشه های دندان کاملاً عفونی شده باشند . عصب کشی توسط متخصص درمان ریشه انجام می شود و برای این کار به چند جلسه درمانی نیاز است. درست است که عصب کشی در یک جلسه انجام نمی شود و نیاز به چند جلسه درمانی با فواصل چند هفته ای است اما چنانچه این مدت زمان طولانی تر شود ممکن است دوباره باعث بروز عفونت شود.

عصب کشی دندان اغلب اوقات چندین ساعت طول می کشد و بسیار پر سر و صداست. طی انجام مراحل عصب کشی شما چندین ساعت روی تخت دندانپزشکی دراز می کشید و چنانچه پزشکتان اجازه دهد می توانید موزیک گوش کنید تا حواستان پرت شود و کمتر متوجه سر و صدا و درد شوید.

1- حال می خواهیم بدانیم عصب کشی چیست؟

دندان ما از دو قسمت تاج دندان که در بالای لثه قرار گرفته است ، و ریشه دندان تشکیل شده است. آنچیزی که دندان ما را در زیر لثه محکم نگه می دارد ریشه دندان است. قسمت میانی دندان تا ریشه از سیستم عصبی تشکیل شده است. کانال های ریشه با بافت همبند ضعیفی که پالپ دندان نام دارند پر شده اند . مسئولیت پالپ ها تغذیه و آبرسانی دندان است .همچنین باعث می شوند دندان ما نسبت به سردی و گرمی واکنش نشان دهد. تعداد کانال های هر دندان متفاوت است مثلا دندان نیش تک کاناله است ولی دندان آسیا سه کاناله یا چهار کاناله است.

هنگامی که دندانی عفونی می شود در واقع این پالپ های دندان هستند که ملتهب و عفونی شده اند. بنابراین موقع خوردن و نوشیدن مواد غذایی سرد و گرم دچار درد در ناحیه دندان می شویم.

این سطح از عفونت باید زودتر درمان شود و اگر به موقع به پزشک مراجعه نشود عفونت به کل دندان سرایت می کند و به کل سیستم عصبی ریشه های دندان سرایت می کند. در این صورت عصب کشی به منظور درمان ریشه دندان انجام می گیرد.

-2چه موقع عصب کشی دندان انجام می شود؟

هر آسیبی که به عصب های دندان برسد نیازمند ترمیم و درمان ریشه است. درمان ریشه از طریق عصب کشی انجام می شود.حال می خواهیم بدانیم چه مواقعی نیاز به عصب کشی است :

- زمانی که ریشه های دندان از طریق مینا پوسیده می شود و این پوسیدگی به پالپ ها نیز سرایت می کند.

- زمانی که عفونت حفره ها به آبسه دندان می انجامد.

- گاهی اوقات ضربه به دندان که موجب شکستن و ترک خوردن دندان می شود می تواند موجب حساسیت عصب های دندان شود.

- بر اثر کهولت سن و یا آسیب در گذشته ممکن است نیاز به عصب کشی وجود داشته باشد.

- از کجا می فهمیم دندانمان عفونی شده است.

برای تشخیص عفونی شدن دندان 5 نشانه وجود دارد.

- زمانی که غذا میخورید و یا هنگامی که فشار به دندانها وارد می شود احساس درد می کنید.

- چنانچه در نزدیکی دندانی که درد می کند برآمدگی مشاهده کنید.

- اگر هنگام نوشیدن نوشیدنی های سرد و گرم احساس درد شدید کردید

- عوض شدن رنگ دندان یکی از نشانه های از بین رفتن دندان است . گاهی اوقات بر اثر دلایل مختلف دندان تیره می شود.

- التهاب لثه و قرمز شدن نواحی اطراف دندان

حال می خواهیم بدانیم مراحل درمان ریشه و عصب کشی دندان چگونه است :

عصب کشی دندان از 4 مرحله تشکیل می شود :

-1تشخیص پالپ آلوده و عفونی

زمانی که قسمت داخلی دندان که بافت نرمی دارد عفونی شود و نیاز به برداشتن داشته باشد کار ترمیم دندان شروع می شود. در صورتی که فرد دچار دندان درد می شود به پزشک عمومی مراجعه می کند و زمانی که پزشک عمومی تشخیص دهد مشکل جدی وجود دارد بیمار به پزشک متخصص ارجاع داده می شود.

پزشک متخصص نیز برای اطمنیان از اینکه نیاز به عصب کشی هست یا خیر از تصویربرداری دیجیتال و اشعه ایکس استفاده می کند.

-2برداشتن قسمت های آلوده دندان و پاکسازی دندان از عفونت

در این مرحله پزشک با استفاده از یک دریل کوچک یک سوراخ روی دندان بیمار ایجاد می کند و با یک ابزار مخصوص کانال های عفونی ریشه را تمیز می کند و برای اطمینان از پاک شدن کامل پوسیدگی ها مقداری دارو نیز مصرف میکند. در این مرحله باید دندان به طور کامل از عفونت پاک شود.

3- پر کردن کانال ریشه ها

حفره ای که ایجاد شد تا قسمت های عفونی دندان خارج شود باید توسط دندانپزشک پر شود . بدین منظور پزشک با چسب مخصوص این کار ، منطقه را درزگیری میکند تا فیلرهای ریشه از عفونت باکتری پاک شود. و به صورت موقتی با ماده ای پر می شود.

4- مرحله آخر مرحله بازسازی و پر کردن دائمی دندان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای عصب کشی نیاز شده باشد که چندین جلسه به پزشک مراجعه کنید. علتش این است که دکتر باید بعد از چند هفته مواد ترمیمی اولیه را بردارد و به صورت دائمی پر کند. این کار باعث می شود دندان مثل روز اول مستحکم شود. درزگیری هایی که پزشک انجام می دهد دندان را در برابر عفونت محافظ می کند.

ممکن است بعد از عصب کشی همچنان درد وجود داشته باشد

گاهی اوقات ممکن است شما به پزشک مراجعه کرده اید و بعد از اتمام مراحل عصب کشی همچنان حساسیت و درد به طور کامل از بین نرفته باشد. این اتفاق دلایل مختلفی دارد :

ممکن است به دلیل التهاباتی باشد که بعد از عصب کشی دندان به وجود می آید و یا ممکن است این التهابات قبل از عمل نیز وجود داشته است. و یا ممکن است به علت جراحت هایی است که دستگاه های دندانپزشکی به اطراف دندان وارد کرده اند و به بافت های حساس اطراف آسیب وارد کرده اند.

چنانچه مواد ترمیمی همسطح سایر دندان ها نباشد و کمی بالا تر باشد هنگام جویدن غذا ، باعث فشار مضاعف به دندان می شود و فرد دچار درد در دندان می شود.

به دلایل متعددی ممکن است دندان فرد پس از عصب کشی مجددا دچار عفونت شود. احتمال این که مجددا بعد از عصب کشی دندان عفونی شود خیلی کم است اما باز هم این احتمال وجود دارد.

این اتفاق به دلایل مختلفی روی می دهد. ممکن است وسعت عفونت بیشتر از چیزی بوده که پزشک آن را تخلیه کرده است و یا اینکه شبکه کانال ریشه پیچیده تر از حد معمول بوده است و به خوبی تمیز نشده باشد.

اما اگر این اتفاق هم بیافتد به این معنی نیست که آن دندان باید کشیده شود و یا از بین رفته است. بلکه پزشک می تواند با انجام معاینات بیشتر و دقیق تر مجدد آن را ترمیم کند . شما نیز چنانچه بعد از انجام ترمیم ریشه و عصب کشی هنوز درد احساس می کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چطور می توانیم از عصب کشی جلو گیری کنیم ؟

چنانچه شما هم می خواهید از این سلسه مراحل دور باشید باید همواره به نظافت و بهداشت دهان و دندان هایتان اهمیت دهید. استفاده از نخ دندان و مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی اهمیت ویژه ای دارد. استفاده از دهان شویه ها بعد از هر بار مسواک نیز توصیه شده است. نوشیدنی های گاز دار و شیرین یکی از دلایل عمده پوسیدگی دندان می باشد.سعی کنید برای مراجعه به دندانپزشک و انجام معاینات مربوطه یک برنامه مرتب و منظمی داشته باشید. با این کار اگر مشکلی هم وجود داشته باشد در مراحل اولیه تشخیص داده می شود.

آیا میان بارداری و احتمال پوسیدگی دندان ارتباطی وجود دارد؟

به علت فعل و انفعالاتی که در زمان بارداری در بدن رخ می دهد ممکن است فرد بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار بگیرد. ولیکن این بدین معنا نیست که بارداری موجب پوسیدگی دندان می شود. ولی اگر فردی دچار پوسیدگی جزئی دندان است ممکن است در زمان بارداری این مساله تشدید شود و نیاز به عصب کشی پیدا کند.

چنانچه باردار هستید بدانید ترمیم ریشه به تنهایی خطر جدی برای فرد باردار محسوب نمی شود ولی بهتر است بدانید برخی عواملی مانند اشعه ایکس ، داروی بیهوشی ، مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک ها ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد. و چنانچه درمان ریشه در زمان مناسب انجام نشود عفونت گسترش پیدا میکند و درد تشدید می شود.

چنانچه شما در سه ماهه اول بارداری باشید و به دندانپزشک مراجعه کنید ، به علت حساسیت این سه ماهه احتمال اینکه پزشک هرگونه درمانی را به ماه های آتی موکول کند زیاد است. اگر در سه ماهه دوم بارداری باشید پزشک روند درمانی را شروع می کند و اگر در سه ماهه اخر باشید احتمال اینکه روند درمان را به بعد از بارداری موکول کند زیاد است.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.