دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > 6 راه کار خانگی درمان درد عصبی سیاتیک

6 راه کار خانگی درمان درد عصبی سیاتیک

درد عصبی سیاتیک یکی از دردهایی است که اغلب افراد در زندگی خود تجربه کرده اند . این درد که گاهاً با کمردرد اشتباه گرفته می شود می تواند برای فرد بسیار آزار دهنده باشد. ما در این مطلب سعی داریم 6 راه حل طبیعی را بیان کنیم که به کاهش درد عصب سیاتیک کمک می کند.

درد سیاتیک چگونه است ؟

درد عصب سیاتیک معمولاً زمانی شروع می شود که ریشه های عصبی که عصب سیاتیک را تشکیل می دهند دچار فشردگی و انقباض می شوند و معمولاً این درد از پشت پا شروع شده و از باسن به کمر می رسد که اغلب بدین صورت است که یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

چنانچه فرد مدتی است که دچار سوزش پایین پا و درد عضلانی می باشد و این امر در ایستادن و یا نشستن او مشکل ایجاد کرده است و یا در انگشتان پایش بی حسی و ضعف وجود داشته باشد همه این ها می تواند نشانه های درد عصبی سیاتیک باشد.

سیاتیک یا بصورت حاد بروز می کند و یا به صورت مزمن . سیاتیک حاد وضعیتی است که فرد یک یا دو هقته درگیر درد خواهد بود و یا حتی ممکن است این درد چندین هفته نیز طول بکشد.

درد سیاتیک مزن اغلب کمتر از درد سیاتیک نوع حاد است و در شرایط کنونی درمان قطعی برای آن وجود ندارد و سیاتیک حاد ممکن است به مرور به نوع مزمن آن تبدیل شود. سیاتیک مزمن حالتی است که درد همواره در فرد وجود دارد.

درد عصبی سیاتیک با نشانه هایی مانند سوزش پایین پا و درد عضلانی بروز می کند که در ایستادن و یا نشستن فرد خلل ایجاد می کند . همچنین ایجاد بی حسی و ضعف در انگشتان و پایین پا نیز از دیگر علائم سیاتیک است.

چگونه درد سیاتیک را مدیریت کنیم ؟

درد عصبی سیاتیک در اغلب افراد با استراحت و مراقب کافی بهبود می باید. دوری کردن از انجام کارهای روزمره برای یک مدت زمان مشخص علائم بیماری را کاهش می دهد. البته این استراحت و کم تحرکی نباید مدت زیادی طول بکشد چرا که همین امر می تواند موجب تشدید سیاتیک شود.

گرم نگه داشتن این ناحیه با استفاده از کمپرس آب گرم می تواند درد را تا حدود زیادی تسکین بخشد . برای کاهش درد عصبی سیاتیک می توان از راهکارهای طبیعی استفاده کرد.

مصرف برخی داروهای بدون نسخه مانند آسپرین و ایبوپروفن می تواند تا حد زیادی موجب کاهش تورم و التهاب شود.

به کار بردن درمان های موقت خانگی و مصرف داروهای بدون نسخه هر کدام تا حدودی می توانند درد و التهاب سیاتیک را کاهش دهند. لیکن در صورتی که با ادامه این درمان ها درد کاهش پیدا نکند باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه شود.

در صورت مراجعه به پزشک و برای کاهش التهاب ها ممکن است پزشک داروهایی را برای تسکین درد تجویز کنند مانند:

- داروهای ضد التهابی

- داروهای ضد انعقاد خون

- داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای

- در صورت وجود اسپاسم در فرد داروهای شل کننده عضله تزریق می شود

پس از انجام یک سری معاینات ممکن است پزشک شما به این تشخیص برسد که فرد برای کاهش درد و التهابات عصب سیاتیک ممکن است به فیزیوتراپی نیاز داشته باشد . فیزیوتراپی می تواند با تقویت عضلات کمر از بروز درد جلوگیری کند.

در برخی اوقات ممکن است پزشک متخصص برای کاهش درد و التهاب سیاتیک داروی استروئید تجویز کند . استروئید به صورت آمپول است و با تزریق این دارو به ناحیه اطراف عصب آسیب دیده از التهاب و فشار عصب سیاتیک کم می شود. گرچه استروئید یک درمان موفق است ولیکن باید به میزان محدودی استفاده شود زیرا خطرعوارض جانبی شدیدی دارد.

اگر پس از همه این مراقب ها باز هم فرد از درد شدید سیاتیک خود شکایت داشته باشد و دچار عدم کنترل روده و یا مثانه شده باشد ، جراحی تنها گزینه او خواهد بود.

اخیراً برخی از بیماران با انجام چند جلسه طب سوزنی و ماساژدرمانی و یوگا ، نتیجه و عملکرد آن را خوب دانستند و دردشان به میزان چشمگیری کاهش یافته بود.

در طیف وسیع درمانی همواره درمان های طبیعی اثربخشی بالایی دارند. همچنین از عوارض جانبی کمتری نیز همراه هستند . از دیگر مزیت های درمان های طبیعی این است که به کاهش سطح استرس و حفاظت از ایمنی بدن نیز کمک می کند و به آناتومی عصبی آسیب نمی زند.

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم ؟

- در صورتی که با وجود استراحت کافی بازهم علائم بهبود نیابد.

- درد روز به روز بدتر و شدیدتر شود.

- درد و ناراحتی بیش از یک هفته طول بکشد.

- در صورتی که بلافاصله بعد از یک آسیب دیدگی مانند تصادف و یا افتادن از ارتفاع ، درد به سراغتان آمد و بعد از آن در کنترل مثانه و روده مشکل داشتید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

یوگا و ماساژ:

برخی حرکات می توانند درد سیاتیک را افزایش دهند . اما برخی دیگر ، که به روش های خاصی باید انجام شود می تواند تا حدودی درد را کاهش دهد.

اغلب افرادی که از درد سیاتیک رنج می برند ، همواره بعد از یک مدت طولانی نشستن و یا ایستادن و پس از یک حرکت ناگهانی ، از درد شدیدی شکایت دارند. بالا و پایین رفتن از پله ها و جمع کردن پا در شکم می تواند وضعیت سیاتیک شما را بدتر کند.

تحقیقات نشان می دهد حرکاتی که باعث شود فاصله بین ستون فقرات افزایش پیدا کند درد و التهاب عصب سیاتیک را کاهش می دهد . بنا بر این تحقیقات انجام ماساژ و حرکات یوگا تاثیر موثری در کاهش درد سیاتیک خواهد داشت.

انجام ماساژ به میزان زیادی در کاهش درد سیاتیک موثر است. چرا که با تقویت جریان گردش خون در بدن باعث از بین رفتن گرفتگی عضلات می شود. سعی کنید روزی یک بار ماساژ انجام دهید. برای بهتر شدن نتیجه ماساژ می توانید از ترکیب یک لیوان روغن کنجد با سه قاشق غذاخوری پودر جوز استفاده کنید . بدین صورت که این ترکیب را حرارت داده و پس از خنک شدن در ناحیه ملتهب به آرامی ماساژ می دهیم. بهتر است این ماساژ را هفته ای دو الی سه بار در هفته انجام دهید.

زردچوبه :

زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی بالایی که دارد می تواند تا حد زیادی درد و التهاب ناشی از سیاتیک را تسکین دهد. به همین دلیل در درمان گرفتگی سیاتیکی بسیار مفید است. برای این کار می توانید یک قاشق چایخوری زردچوبه را با یک فنجان شیر داغ ترکیب کنید و در صورت تمایل به مقدار دلخواه دارچین و عسل به آن اضافه کنید.

کمپرس آب گرم و یا سرد :

کمپرس آب گرم و سرد یکی از درمان های مهم و کاربردی برای تسکین درد و التهاب عصب سیاتیک است. برای کاهش تنش های عضلانی که می توانند به عصب سیاتیک فشار وارد کنند می توانید از این کمپرس ها استفاده کنید.

با کمپرس آب گرم درد و گرفتگی عضلانی تا حدود زیادی بهتر می شود و عضلات گرفته ، با گرمای آب شل می شوند .

برای کاهش تورم در اطراف عصب و کاهش درد و التهاب سیاتیک نیز می توانید کمپرس سرد انجام دهید. برای بهبود روند درمان می توانید کمپرس سرد و گرم را یکی در میان انجام دهید و با کمپرس آب گرم شروع کنید و با کمپرس آب سرد به اتمام برسانید .

طب سوزنی :

طب سوزنی می تواند تا حد بسیار زیادی به درمان درد سیاتیک کمک کند. طب سوزنی که یک درمان خانگی است موجب کاهش درد شدید سیاتیک می شود و سبب التیام بدن و آرام شدن عضلات منقبض می شود. هنگامی که با این سوزن ها برخی نقاط را تحریک میکنیم ، با این کار سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده ایم که در نتیجه باعث آزاد شدن مقدار زیادی مواد شیمیایی می شود و در نتیجه درد تسکین پیدا می کند وتحریک عصب های آن ناحیه باعث می شود درد کمتری را حس کنیم.

کرم ها و پماد های موضعی مانند کرم کپسایسین ( کرم فلفل) :

کرم فلفل به علت حاوی بودن ماده ای به نام کپسایسین به عنوان داروی آرام بخش طبیعی استفاده می شود. ناحیه درگیر با عصب سیاتیک که متحمل درد و التهاب شده است با استفاده از این پماد باعث می شود سیگنال های درد کمتری را تحمل کند. برای مشاهده تاثیر این کرم باید آن را 4 بار در روز و حداقل به مدت یگ هفته استفاده کنید.

دانه های شمبلیله :

دانه های شمبلیله دارای خواص زیادی از جمله کاهش التهابات در بیماری هایی نظیر نقرس ، آرتریت روماتویئد و سیاتیک است. نحوه مصرف به این صورت است :

دانه های شمبلیله را آسیب می کنید و به یک لیوان شیر اضافه می کنید. محلول را روی حرارت قرار می دهید تا زمانی که به غلظت کافی رسید می جوشانید. سپس این ماده را روی درد میمالید و می گذارید چند ساعت به همان حالت باقی بماند.

برچسب ها