دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > عوامل بروز التهاب مفصلی و آرتروز چیست و چگونه به وجود می آید؟

عوامل بروز التهاب مفصلی و آرتروز چیست و چگونه به وجود می آید؟

چهارچوب بدن و شبکه های متشکل از عضلات ،تاندون ها(زردپی) و لیگامان ها (رباط ها) برای حمایت از وزن بدن در طول فعالیت های آن طراحی شده است

التهاب مفصل (آرتریت) : عبارت است از التهاب بافت های اطراف مفصل و با تورم ، سفتی ، قرمزی و اختلال عملکرد مفصل همراه است .گاهی از واژه ی روماتیسم برای اختلال استفاده می شود ولی این واژه را نمی توان از نظر پزشکی ، شناخته شده دانست.

علل مستقیم التهاب مفصلی یا آرتروز عبارتند از : عفونت میکروبی یا ویروسی ، تغییرات تحلیل برنده مرتبط با سن و اختلالات متابولیسم بدن یا دستگاه ایمنی . تمام مفاصل بدن ، اعم از مفاصل بزرگ ، مانند مفصل ران ، زانوها و شانه ها و مفاصل کوچک ، از جمله مفاصل دست ها و پاها آسیب پذیرند. دو نوع شایع تر التهاب مفصلی عبارتند از استئوآرتریت (التهاب استخوانی مفصلی که به آن "آرتروز" هم گفته می شود) و آرتریت روماتویید.

بعضی از انواع آرتریت ، ارثی هستند ولی ژن های مسئول آنها هنوز به طور کامل مشخص نشده است. به عنوان مثال ، آرتریت روماتویید در بعضی از افراد فامیل دیده می شود و ارتباط ارثی پر قدرتی میان نقرس و آرتریت پسوریازیسی وجود دارد . در مورد آرتروز ، عدم فعالیت و افزایش وزن ، عوامل مستعد کننده ی بیماری به شمار می آیند.

آرتروز در اثر تخریب مفاصل ایجاد می شود و اغلب با افزایش سن بروز می کند ولی ممکن است آرتروز در هر سنی تظاهر یابد و در اثر آسیب های عود کننده ی مفصلی تسریع شود.

نشانه های بیماری معمولاً در میان سالی آغاز می شود و عموماً بیماری آرتروز در زنان شایع تر از مردان است. بیشترین مفاصلی که مبتلا می شوند ، مفاصل ران (لگن) ، زانو ها و دست ها هستند.

اکثر افراد در 70 سالگی به درجاتی از آرتروز مبتلا می شوند. روند پیشرفت آرتروز ، آهسته و یکنواخت است . غضروف بین استخوان ها به تدریج از بین می رود سرانجام این استخوان ها در تماس مستقیم با یکدیگر قرار می گیرند. در موارد شدید آرتروز ، مفصل تغییر شکل می دهد.در مراحل اولیه بروز آرتروز، انجام ورزش برای متحرک نگه داشتن مفاصل ، و در صورت لزوم ، کاهش وزن به منظور آهسته تر کردن سرعت پیشرفت بیماری توصیه می شود. در مراحل نسبتاً شدیدترآرتروز با استفاده از مسکن ها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ، مانند ایبوپروفن می توان درد و التهاب را کاهش داد.فیزیوتراپی و در بعضی موارد استفاده از عصا و سایر وسایل کمکی ممکن است توصیه شود.در صورت تداخل درد با عملکرد فرد می توان از جراحی به وسلیه ارتوپد به منظرو جایگزین سازی مفصل کمک گرفت.