دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > مصرف ویتامین ها، آهن و املاح معدنی در مادر شیرده چگونه باید باشد؟
شناسهٔ خبر : 1670 -

مصرف ویتامین ها، آهن و املاح معدنی در مادر شیرده چگونه باید باشد؟

مصرف  ویتامین ها، آهن و املاح معدنی در مادر شیرده چگونه باید باشد؟

نیاز مادر شیرده به کالری روزانه حدود 400 کیلوکالری بیش از دوران قبل از بارداری است. برای تامین این مقدار کالری علاوه بر مواد غذایی مقوی ، که لازم است در این دوران مصرف شود از چربی های ذخیره شده در بدن مادر در دوران بارداری نیز استفاده شود.

از نظر ویتامین ها، غذای مادر شیرده بایستی حاوی مقادیر کافی مواد مغذی می باشد. انواع ویتامین ها در میوه ها و سبزی ها به وفور وجود دارند. برخی از املاح معدنی مانند کلسیم ،فسفر، آهن و روی بدون توجه به برنامه غذایی روزانه مادر ، از ذخایر بدن او در شیر وارد می شوند. اما مقدار برخی املاح مانند ید در شیر مادر ارتباط مستقیمی با تغذیه او دارد. توصیه می شود که مادران شیرده مانند دوران بارداری از نمک ید دار تصفیه شده به مقدار کافی استفاده کنند و با نگهداری نمک ید دار در ظروف در بسته و دور از نور ، ید موجود در نمک را حفظ کنند . همچنین توصیه می شود جهت پایدار ماندن ید در غذاها ، نمک در انتهای غذا به غذا اضافه شود.در هر حال تغذیه مناسب مادر شیرده به جهت تامین انواع املاح مخصوصاً کلسیم ،آهن و ید برای سلامتی مادر و شیرخوار ضروری است.

از نظر مکمل ها لازم است مصرف قرص سولفات فرو تا سه ماه پس از زایمان ادامه یابد.

همچنین مادران شیرده برای پیشگیری از کم آبی بدن بایستی به اندازه کافی مایعات بنوشند. حدود 8 تا 10 لیوان در روز ، مصرف نوشابه های کافئین دار اعم از چای ، قهوه و کوکاکولا و ... باید کاهش یابد زیرا مصرف این مواد ممکن است سبب تحریک پذیری ، بی اشتهایی و کم خوابی شیرخوار شود.

برچسب ها

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.