دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > علت ورم پاها چیست ؟
شناسهٔ خبر : 1655 -

علت ورم پاها چیست ؟

علت ورم پاها چیست ؟

ورم پاها از جمله مشکلاتی است که در صورت خفیف بودن نگران کننده نیست اما در موارد شدید تر، خود درمانی توصیه نمی‌شود.

چرا گاهی اوقات دچار تورم در پاها می شویم؟

آیا ورم پاها می تواند خطرناک باشد ؟

در صورت مشاهده روند ورم پاها باید چکار کنیم ؟

گاهی اوقات قسمت های از بدن به دلایل گوناگون دچار تورم می شوند.

عادات بد غذایی ، و یا یک جا نشستن های طولانی در کنار بسیاری از دلایل می توانند باعث ایجاد ورم در نقاط مختلف بدن شود.

این تورم ها بیشتر در نواحی پاها و از قسمت زانو به پایین رخ می دهد.

نداشتن فعالیت بدنی برای چند ساعت یا چند روز طولانی می تواند باعث ایجاد فشار و ورم در پاها شود.

اما دلیل ورم پاها چیست

هنگامی که مقادری زیادی آب در عضلات بدن جمع می شود ، ورم در آن ناحیه بروز می کند.

تحرک نداشتن

متخصصان همواره توصیه کرده اند که به اندازه کافی تحرک داشته باشید . در صورتی که برای مدت طولانی در اتوبوس ، ماشین یا هواپیما نشسته باشید متوجه می شوید که در قسمت پایین زانو و بیشتر در نواحی قوزک پا دچار ورم شده اید. جای نگرانی نیست . با اندکی راه رفتن و تحرم ورم پا از بین می رود.

در صورتی که زیاد در حالت نشسته یا ایستاده قرار داشته باشید ، متوجه می شوید که ماهیچه‌های پاها قادر به انقباض نیستند که این وضعیت می‌تواند به کاهش جریان خون منجر شود.

بارداری

در دوران بارداری ورم پاها امری طبیعی تلقی می شود. ورم ناشی از بارداری طبیعی است و با زایمان از بین می رود. اما چنانچه فرد در دوران بارداری فشار خون داشته باشد باید بیشتر پیاده روی کند و تحرک بیشتری داشته باشید. در دوران بارداری بدن زن نسبت به مواقع دیگر 50 درصد مایعات بیشتری تولید می کند.

لخته شدن خون

در صورتی می توان گفت که ورم پاها نشانه اتفاقی خطرناک است و حکم زنگ خطر را دارد که ورم پاها بعد از انجام یک عمل جراحی رخ داده باشد. در این صورت می توان ورم پاها را نشانه ای بر لخته شدن خون در نظر گرفت. زمانیکه خون لخته در عروق تشکیل شود، لختگی به سمت قلب حرکت کرده و در ریه‌ها یا قلب مستقر می‌شود و سریعاً باید پزشک معالج وارد عمل شود و اقدامات درمانی اورژانسی را شروع کند.

مصرف دارو های خاص

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داروهای فشار خون بالا، داروهای افسردگی و برخی از داروهای دیابت از جمله داروهایی است که باعث ورم پاها می شود.

ورم پاها در برخی از بیماران دیابتی دیده می شود.

مشکلات کلیوی

در صورتی که عملکرد کلیه دچار اختلال شود و کلیه به درستی کار نکند ، بخش زیادی از مایعات در پاها جمع می شود و فرد دچار ورم پاها می شود. به صورت جدی تر می توان گفت ورم پاها می تواند نشانه ای بر نارسایی های قلبی، کلیوی و یا کبدی باشد که در سریع ترین زمان ممکن فرد باید نسبت به درمان اقدام کند.

روش های از بین بردن ورم پاها چیست

در صورتی که زیاد دچار ورم پاها می شویم و از دلایل عمده ورم پاها یک یا چند مورد را داریم می توانیم از روش های درمان خانگی استفاده کنیم :

ماساژ درمانی کنید

پاهایتان را ماساژ دهید . این کار جریان خون شما را نیز متعادل می کند و باعث احساس آرامش در شما می شود. برخی از متخصصان ماساژ درمانی را توصیه میکنند . البته باید این کار به آرامی و درستی انجام شود تا نتیجه مطلوب را داشته باشد.

ورزش کنید

ورزش کردن باعث می شود مایعات جمع شده در قسمت های مختلف بدن به تحرک واداشته شوند و عضلاتی که مایعات جمع کرده اند خالی شوند. ورزش کردن و تحرک مداوم به مدت حداقل سی دقیقه در روز برای کسانی که مبتلا به ورم پا هستند توصیه می شود. ورزش کردن باعث می شود خون به سراسر نقاط بدن جریان پیدا کند.

تحت نظر پزشک باشید

ورم پاها اختلالی بی خطر و شایع است. اما باید دلیل ورم پاهایتان توسط پزشک بررسی شود. ممکن است نشانه ای بر نارسایی کبد و کلیه و یا سایر بیماری های کبدی باشد.

چنانچه علت ورم پاهایتان این طیف بیماری ها باشد باید سریعاً درمان شروع شود .

رژیم بگیرید

رژیم گرفتن به معنی کم خوردن نیست . بلکه باید برنامه غذایی خود را بازنگری کنید و در صورتی که کمتر از لبنیات ، پروتئین و فیبر استفاده میکنید ، حتماً مقدار آن را افزایش دهید. هر یک کیلویی که از وزنتان کم می شود میزان زیادی از فشار روی پاهایتان برداشته می شود.

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.