دکتر اينجاست > اخبار و مجله سلامت > فوائد و عوارض مصرف استاتین
شناسهٔ خبر : 1449 -

فوائد و عوارض مصرف استاتین

فوائد و عوارض مصرف استاتین

مصرف "استاتین‌"ها که امروزه یکی از پرمصرف‌ترین داروها برای مقابله به بیماری‌های قلبی - عروقی هستند همچون تمامی داروهای دیگر با عوارض جانبی همراه است.

استاتین‌ها از دسته داروهایی هستند که معمولا برای کاهش کلسترول خون تجویز می‌شوند و به گفته کارشناسان، مصرف آن تقریبا برای بیشتر افراد بی‌خطر است.

با این حال نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد زمانیکه استاتین‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی مصرف شوند، ممکن است عوارض جانبی آن بسته به سن، جنسیت و نوع استاتین مصرفی بر فوائد این دارو غلبه کند.

به طور مثال دو داروی "آتورواستاتین" و "رزوواستاتین" در صورتیکه در یک دوره ۱۰ ساله مصرف شوند نسبت به دو نوع دیگر این داروها موسوم به "سیمواستاتین" و "پراواستاتین" در همین بازه زمانی فوائدی را برای سلامت قلب و عروق به همراه دارند.

همچنین در این بررسی آشکار شد در مجموع، فوائد استاتین‌ها برای بیماری قلبی-عروقی نسبت به آنچه در بیشتر دستورالعمل‌های دارویی به آن اشاره شده درصورتیکه بیش از ۱۰ سال مصرف شود با ریسک بالاتری همراه است.

در این مطالعه فوائد و خطرات استاتین‌ها تنها در مواقعی که در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی توصیه می‌شود مورد ارزیابی قرار گرفته و شامل تاثیر این دارو پس از حمله قلبی نمی‌شود.

دکتر "میلو پوهان" نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه زوریخ در سوئیس می‌گوید: یافته‌ها حاکی از آن است که آستانه خطر نسبت به آنچه کارشناسان تعیین کرده‌اند بالاتر است. عوارض جانبی این دارو به سن، جنسیت و نوع وضعیت سلامت بستگی دارد.

به گفته دکتر پوهان، به طور کلی یک "دستورالعمل" برای همه افراد کاربرد ندارد و بنابراین تاثیر این دارو نیز برای افراد و در شرایط مختلف، متفاوت است. برای مثال در مورد مصرف استاتین‌ها، آستانه خطر با سن افزایش پیدا می‌کند و به این مفهوم است که برای برخورداری از فوائد خالص این داروها لازم است خطر بیماری قلبی-عروقی بالاتر و جدی‌تر باشد.

این تحقیق در حالی منتشر شده که آمارها خبر از افزایش قابل ملاحظه نرخ مصرف داروهای استاتین در ایالات متحده دارند.

منبع: ایسنا

نظرها

ارسال نظر

500
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.